«دونالد ترامپ جونیور» پسر ارشد رئیس جمهوری آمریکا سه ماه پیش از انتخابات 2016 با هدف کمک به پیروزی پدرش در انتخابات، با فرستاده ای از امارات و عربستان دیدار داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز با اشاره به منابعی که خواسته نامشان فاش نشود، در گزارشی نوشت: یک فرستاده ویژه از حاشیه خلیج فارس 3 ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2016 به پسر ارشد ترامپ گفته است ولیعهدهای امارات و عربستان مایلند به پیروزی ترامپ کمک کنند.

این گزارش را «مارک مزتی»، «رونن برگمن» و «دیوید کرک‌ پاتریک» سه روزنامه‌ نگار برای نیویورک‌ تایمز تهیه کرده‌ اند و در آن به جزئیات این دیدار پرداخته‌ اند. این جلسه که تاکنون وقوع آن هرگز گزارش نشده بود می‌ تواند علاوه بر روسیه، پای عربستان سعودی و امارات متحده عربی را هم به پرونده تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت‌ ها و شخصیت‌ های خارجی باز کند.

دیدار دونالد ترامپ جونیور با «جرج نادر» فرستاده مذکور در تاریخ 3 اوت 2016 در برج ترامپ صورت گرفته است.

این دیدار را «اریک پرینس»  پیمانکار امنیتی خصوصی و رئیس سابق «بلک واتر» ترتیب داده بود.

به نوشته نیویورک تایمز، در این دیدار یک استراتژیست سیاسی صهیونیستی به نام «جوئل زامل» هم حضور داشته است که ظاهرا شرکت وی طرحی را برای فریب دادن کاربران رسانه های اجتماعی برای رای دادن به ترامپ ارائه کرد.

 

merlin_138123984_6fb05f4f-3f9e-4611-945f-3bf8a47daec0-superJumbo

 

مشخص نیست آیا این طرح مورد استفاده قرار گرفت یا خیر. اما به گفته یک فرد مطلع از این دیدار، دونالد ترامپ جونیور به این طرح ابراز تمایل کرده و پس از این پیشنهاد اولیه برای کمک، نادر بلافاصله به عنوان یک متحد نزدیک از سوی مشاوران ستاد ترامپ مورد استقبال قرار گرفت و مرتب با «جارد کوشنر» داماد ترامپ و «مایکل فلین» که بعدها اولین مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهور شد، دیدار می‌ کرد.

نادر سال‌ ها به عنوان مشاور نزدیک ولیعهد ابوظبی فعالیت کرده و زامل هم به عنوان مشاور پادشاهی امارات فعال بوده است. به گفته سه فرد که نادر پیشتر با آنها صحبت کرده، پس از آنکه در اوایل سال 2016 ترامپ نامزدی حزب جمهوری‌ خواه را به دست آورد، نادر به نمایندگی از شاهزاده اماراتی بررسی راه‌ های حمایت مستقیم از ترامپ را آغاز کرد.

این دیدار درست 3 ماه پیش از انتخابات صورت گرفت. مشاوران تبلیغاتی ترامپ و یک وکیل روس که با کرملین ارتباطاتی داشت نیز در ژوئن همان سال در همین مکان با یکدیگر دیدار کرده بودند.

«آلن فاترفاس» وکیل ترامپ جونیور در بیانیه ای به نیویورک تایمز گفت که دونالد ترامپ جونیور به خاطر می آورد که پیش از برگزاری انتخابات سال 2016 با اریک پرینس، جرج نادر و یک نفر دیگر که ممکن است جوئل زامل بوده باشد، دیدار کرده است. آنها درباره تریبون رسانه های اجتماعی یا استراتژی بازاریابی توضیحاتی ارائه کردند. وی به موضوع علاقه نشان نداد. همین و بس.»

 

merlin_110088866_8815ba8e-e209-4a51-a8cb-34fdb44b4aaf-jumbo

 

به نظر می رسد «رابرت مولر» بازپرس ویژه ای که وزارت دادگستری برای تحقیق درباره تلاشهای روسیه برای مداخله در انتخابات سال 2016 منصوب کرده است، سرگرم بررسی تعامل ها میان نادر و زامل است.

وکیل نادر به این روزنامه گفت: وی با وکیل ویژه در این تحقیقات همکاری کرده است و همچنان به همکاری خود ادامه خواهد داد.

به گفته شاهدان و دیگر افراد مطلع، نادر اکنون در حال همکاری با روند تحقیقات است و بازپرسان از شاهدان متعددی در شهرهای «واشنگتن»، «نیویورک»، «آتلانتا»، «تل‌ آویو» و دیگر شهرها درباره اینکه خارجی‌ ها چه وعده‌‌ هایی داده یا پذیرفته‌ اند و اینکه آیا چنین کمک‌ هایی با روسیه هماهنگ بوده یا خیر، بازجویی کرده‌ اند. این در حالی است که شرکت‌ های مرتبط با زامل هم روابطی با روسیه دارند. یکی از شرکت‌ های او پیش از این با نزدیکان ولادیمیر پوتین کار کرده است.

این بازجویی‌ ها شاهدی دیگر هستند از اینکه با وجود آنکه وکلای ترامپ علنا از مولر می‌خواهند به تحقیقات پایان دهد، این تحقیقات همچنان ادامه دارد.

یک مقام عالی رتبه در عربستان سعودی نیز به نیویورک تایمز گفت: هرگز نادر را به کار نگرفته یا به وی اجازه نداده است تا از طرف ولیعهد صحبت کند.

نیویورک تایمز همچنین عکسی از نادر در حالی که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی او را در آغوش گرفته، منتشر کرده است.

 

merlin_138403965_7cd5d2b3-8167-4c5b-b210-18b177512547-superJumbo

 

در گزارش نیویورک تایمز همچنین به طرح‌ های پیشنهادی نادر برای «حمله به ایران» و مقابله با «ایران در یمن» اشاره شده و به اولین سفر خارجی ترامپ که به ریاض پایتخت عربستان بود و همچنین تصمیم رئیس‌ جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ ای با ایران که می‌تواند بر اهمیت جلسه 3 اوت در برج ترامپ بیافزاید، اشاره شده است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، جورج نادر بهار گذشته در عربستان با مقام‌ های ارشد امنیتی و نظامی دیدار کرده و طرح خود را برای مقابله با ایران به آنها پیشنهاد داده است.

اوایل این هفته کمیته قضایی سنا متن کامل مصاحبه خود با ترامپ جونیور را درباره دیدار ماه ژوئن 2016 وی با وکیلی که قول داده بود «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات را بی اعتبار کند، منتشر کرده بود. مداخله دولت‌ ها یا اشخاص خارجی در انتخابات آمریکا غیرقانونی است.

این دیدارها که پیش از این گزارش نشده بودند، اولین نشانه از این هستند که در ماه‌ های پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری، علاوه بر روسیه، کشورهای دیگری هم به ستاد ترامپ پیشنهاد کمک داده‌ اند.

ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید، اتحاد نزدیکی با عربستان سعودی و امارات ایجاد کرده است.

 

merlin_134906127_981e9821-6b4e-470a-a893-57f9627fabf2-superJumbo

 

اولین سفر خارجی او به ریاض بود. با وجود مخالفت وزارت خارجه و وزارت دفاع، او قویا از تلاش‌ های عربستان و امارات برای منزوی کردن قطر حمایت کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.