عبدالشافی در این گفت و گو که امروز چهارشنبه انجام شد، بعید دانست که ایالت متحده آمریکا به شکل مستقیم به اعلام تحریم های جدید علیه ایران روی بیاورد زیرا این اقدام یکطرفه خواهد و دیگر کشورها را نمی تواند وادار به این کار کند زیرا آمریکا اکنون به شدت نیاز به تحرک دسته جمعی است تا خروجش را مورد حمایت قرار دهد و آن را توجیه کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «ایمن عبدالشافی» کارشناس مصری متخصص در امور آمریکا در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک  روسیه گفت که اقدام بعدی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از خروج از توافقنامه هسته ای با ایران، تحریک کشورهای امضا کننده این توافق برای تدوین توافقنامه جدید است.

عبدالشافی در این گفت و گو که امروز چهارشنبه انجام شد، بعید دانست که ایالت متحده آمریکا به شکل مستقیم به اعلام تحریم های جدید علیه ایران روی بیاورد زیرا این اقدام یکطرفه خواهد بود و دیگر کشورها را نمی تواند وادار به این کار کند زیرا آمریکا اکنون به شدت نیاز به تحرک دسته جمعی است تا خروجش را مورد حمایت قرار دهد و آن را توجیه کند.

این کارشناس مصری در ادامه گفت: ترامپ تلاش می کند که کشورهای امضا کننده توافق هسته ای با ایران در ماه جولای 2015 را برای محاصره ایران به شکل کامل، هدایت کند؛ امری که فقط با یک تفاهم رخ می دهد که در آن دیدگاه ها با هم تطابق داشته باشد بدون آن که ایران فرصتی برای تقویت روابطش با دیگر کشورها داشته باشد یا آنها را برای همراه نشدن با ترامپ تحریک کند؛ این امر باعث می شود که اعمال تحریم ها اکنون بعید به نظر برسد.

ایمن الشافی در ادامه تأکید کرد که اعلام خروج از برجام توسط آمریکا غیرمنتظره نبود زیرا موضع گیری ترامپ رئیس جمهور این کشور و سخنان تکراری اش در گذشته همه تأکید بر خروجش و حمایت نکردن از توافقنامه هسته ای داشت اما موضع اش در مرحله آینده کاملا مه آلود است که غالبا تصادفی نیست.

این کارشناس مصری در ادامه گفت که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه طی دیدار اخیرش با رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ تمایلی به ادامه ماندن آمریکا در توافقنامه هسته ای کنونی ندارد و به دنبال خروج از آن و مذاکره بر سر توافقنامه جدید است آن هم با تفسیرهای جدید از مواد موجود در توافقنامه کنونی؛ و این یعنی روی آوردن به اعمال محدودیت های جدید علیه ایران که همان کشورهای امضا کننده برجام، آن را بار دیگر امضا کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در سخنانی رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

ترامپ گفت که آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران خارج می شود و تحریم ها علیه تهران را باز می گرداند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد که «سخت ترین تحریم ها» را علیه ایران اعمال می کند.

وی در ادعاهایی واهی تأکید کرد که هر کشوری که از ایران در دستیابی به سلاح هسته ای حمایت کند را نیز مورد محاسبه قرار می دهد.

 ترامپ در سخنرانی خود این ادعاها را مطرح کرد:« ایران کشور پیشتاز حمایت از تروریست هاست!.تحریم های اقتصادی علیه ایران در مقابل چند خواسته ضعیف در برجام لغو شد ولی جلوی حرکات ایران در سوریه و بقیه جهان را نگرفت. توافق هسته ای قرار بود از آمریکا و متحدان ما حمایت کند اما در واقع توافق هسته ای به ایران برای غنی سازی اورانیوم کمک کرد.توافقی که دولت سابق و جمعی از کشورها با ایران اجرا کردند، به این کشور اجازه داد به غنی‌سازی ادامه دهد و نهایتا در آستانه ساخت سلاح اتمی قرار گیرد.هفته گذشته اسرائیل اسناد اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان میداد ایران چگونه به سمت سلاح هسته‌ای رفته است. توافق هسته‌ای موجب آرامش نشد و نخواهد شد. در سال‌های برجام، بودجه نظامی ایرانی ۴۰ برابر شد.در چند دقیقه آینده فرمانی را امضا می‌کنم که تحریم‌های اقتصادی ایران را بر می‌گرداند. ما به کشوری که به ما مرگ بر آمریکا می گوید اجازه نمی دهیم به سلاح های مرگبار دسترسی پیدا کند. ما بالاترین سطح تحریم های اقتصادی را برای ایران در نظر می گیریم.»

خروج آمریکا از برجام واکنش های گسترده بین المللی در محکومیت و مخالفت با این اقدام را در پی داشت و فقط تعداد اندکی از همپیمانان عرب آمریکا مانند عربستان،امارات و بحرین در کنار رژیم اسرائیل از اقدام رئیس جمهور آمریکا استقبال کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.