«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

ترامپ گفت که آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران خارج می شود و تحریم ها علیه تهران را باز می گرداند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد که «سخت ترین تحریم ها» را علیه ایران اعمال می کند.

وی در ادعاهایی واهی تأکید کرد که هر کشوری که از ایران در دستیابی به سلاح هسته ای حمایت کند را نیز مورد محاسبه قرار می دهد.

 ترامپ در سخنرانی خود این ادعاها را مطرح کرد:« ایران کشور پیشتاز حمایت از تروریست هاست!.تحریم های اقتصادی علیه ایران در مقابل چند خواسته ضعیف در برجام لغو شد ولی جلوی حرکات ایران در سوریه و بقیه جهان را نگرفت. توافق هسته ای قرار بود از آمریکا و متحدان ما حمایت کند اما در واقع توافق هسته ای به ایران برای غنی سازی اورانیوم کمک کرد.توافقی که دولت سابق و جمعی از کشورها با ایران اجرا کردند، به این کشور اجازه داد به غنی‌سازی ادامه دهد و نهایتا در آستانه ساخت سلاح اتمی قرار گیرد.هفته گذشته اسرائیل اسناد اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان میداد ایران چگونه به سمت سلاح هسته‌ای رفته است. توافق هسته‌ای موجب آرامش نشد و نخواهد شد. در سال‌های برجام، بودجه نظامی ایرانی ۴۰ برابر شد.در چند دقیقه آینده فرمانی را امضا می‌کنم که تحریم‌های اقتصادی ایران را بر می‌گرداند. ما به کشوری که به ما مرگ بر آمریکا می گوید اجازه نمی دهیم به سلاح های مرگبار دسترسی پیدا کند. ما بالاترین سطح تحریم های اقتصادی را برای ایران در نظر می گیریم.»

 

واکنش های بین المللی

وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام ترامپ تأکید کرد که خروج ایالات متحده آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران امنیت بین المللی را تهدید می کند.

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که تصمیم واشنگتن هیچ ارتباطی با فعالیت هسته ای ایران ندارد بلکه تسویه حساب سیاسی با تهران است.

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که به گسترش روابط خود با ایران  ادامه می دهد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در واکنش به این اقدام جنجالی گفت: فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام ابراز تأسف می کنند.

‎ رئیس جمهور فرانسه  لحظاتی پس از سخنرانی ترامپ در توییتی نوشت: «فرانسه، انگلیس و آلمان از تصمیم آمریکا برای ترک برجام متاسفند. رژیم منع اشاعه هسته ای در خطر است.»

رژیم اسرائیل از خروج ترامپ از برجام استقبال کرد.

نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل از ترامپ به دلیل خروج از برجام تشکر کرد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد تصمیم ترامپ حکایت از «رهبری شجاعانه» او دارد.

عربستان سعودی تصمیم آمریکا برای خروج از توافقنامه هسته ای و اعمال تحریم ها علیه ایران را مورد تأیید قرار داد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری خود پس از سخنرانی ترامپ درباره خروج از برجام گفت: «برجام یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماسی بین‌المللی است. اتحادیه اروپا از اظهارات رئیس جمهور آمریکا متاسف است. برجام برای امنیت منطقه، اروپا و تمام جهان ضروری بود. اتحادیه اروپا مصمم است تا مطابق منافع امنیتی خود عمل کرده و از سرمایه گذاری ‌های خود حمایت کند. ما این توافق را حفظ خواهیم کرد.»

‎نخست وزیر ایتالیا نیز حفظ توافق هسته ای با ایران را خواستار شد و تاکید کرد ایتالیا در کنار متحدان اروپایی خود خواهد ماند.‎

«دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که رهبران این اتحادیه درباره تصمیم ترامپ در خصوص ایران هفته آینده گفت و گو خواهند کرد تا این اتحادیه رویکرد واحدی را اتخاذ کند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در پی اقدام رئیس جمهور آمریکا در خروج از برجام اعلام کرد به شرکت‌ های اروپایی برای خروج از معاملات با ایران چندین ماه فرصت داده خواهد شد.‎

«خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا نیز در توییتر خود مدعی شد: «عربستان سعودی از اقدامات صورت گرفته توسط ترامپ درقبال برجام حمایت می کند. ما همواره بر افزوده شدن بندهایی در مور برنامه موشک بالستیکی ایران و حمایت این کشور از تروریسم به برجام تاکید داشته ایم. از زمان امضای برجام به بعد، ایران اقدامات مخرب خود را در منطقه تشدید کرده بود.»

امارات متحده عربی و بحرین نیز که به مانند عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی دنباله رو آمریکا که بیشتر اقدامات واشنگتن را تأیید می کنند، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را تأیید کردند.

سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز گفت که تصمیم آمریکا برای خروج یکطرفه از توافق هسته ای منجر به بی ثباتی شده و باعث نزاع های جدیدی می شود.

به دنبال سخنرانی ترامپ، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان طی بیانیه‌ ای مشترک پایبندی خود به توافق هسته‌ ای با ایران را اعلام کردند.

در متن این بیانیه که یکی از نسخه های آن، در وب سایت دولت انگلیس منتشر شده آمده است: «ما رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس با نگرانی تصمیم رئیس جمهور ترامپ را برای خروج از برجام دنبال کردیم.

با هم، ما بر تعهد مداوم خود به برجام تاکید می کنیم. این توافق برای امنیت مشترک ما مهم است. ما به یاد می آوریم که برجام به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 2231 به تصویب رسید. این قطعنامه، یک چهارچوب قانونی بین المللی الزام آور برای حل اختلاف در مورد برنامه هسته ای ایران است. ما از همه طرف ها خواسته ایم تا به تعهدات کامل خود پایبند، ومسئولیت پذیر باشند.

براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران همچنان به محدودیت های تعیین شده توسط برجام، مطابق با تعهدات خود در زمینه معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ادامه می دهد. در نتیجه، جهان امن تر است. بنابراین ما، سه کشور اروپایی، دربرجام باقی خواهیم ماند. دولت های ما همچنان متعهد به تضمین این موافقتنامه هستند و با تمام طرفین باقیمانده در این توافق همکاری خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که این موضوع همچنان ادامه دارد. این کار، از جمله از طریق تضمین مزایای اقتصادی مداوم برای مردم ایران که با این موافقتنامه مرتبط هستند، صورت خواهد گرفت.

ما از ایالات متحده می خواهیم تضمین دهد که ساختارهای برجام بتوانند دست نخورده باقی بمانند و از اقداماتی که مانع از اجرای کامل آن توسط سایر طرف های مذکور می شود، جلوگیری شود. طی چند ماه گذشته، به طور کامل با دولت آمریکا ارتباط برقرار کردیم و از ایالات متحده خواستیم تا به هر نحوی که ممکن است برجام را حفظ کند.

ما ایران را تشویق می کنیم که در پاسخ به تصمیم ایالات متحده، خود دار باشد؛ ایران باید به تعهدات خود تحت این معامله ادامه دهد و به طور کامل و به موقع با نیازهای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خود را تطبیق دهد. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید قادر به ادامه نظارت باشد. به نوبه خود، ایران باید همچنان از لغو تحریم ها بهره ببرد.‎

ما و وزرای خارجه مان برای دستیابی به مسیری مثبت، با همه طرف های برجام در تعامل خواهیم بود.»

دولت سوریه در واکنش به اقدام ترامپ در خروج از برجام اعلام کرد که جمهوری عربی سوریه بار دیگر همبستگی کامل خود با رهبران،دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران را مورد تأکید قرار می دهد و اطمینان کامل به قدرت ایران برای عبور از پیامدهای موضع گیری عدوانی دولت آمریکا دارد که بر امنیت و ثبات منطقه و جهان تأثیر دارد.

«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای را اشتباه فاحش دانست.

اوباما گفت: خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای بدون هیچ گونه نقض آن توسط ایران اشتباه فاحش است.

‎وزارت خارجه آمریکا پس از سخنرانی ترامپ، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «اکنون که از این توافق خارج شده‌ ایم، واشنگتن در سایه همکاری با متحدانش برای دستیابی به یک یافتن یک راه حل واقعی و دائمی برای مقابله با تهدید ایران خواهیم رفت.»

وزارت دارایی آمریکا نیز اعلام کرد که تحریم خرید نفت ایران بعد از 180 روز و بقیه تحریم ها بعد از 90 روز برمی‌گردد.‎

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: «از این بعد با همپیمانان خود روی از بین بردن تهدید برنامه موشک های بالستیک ایران متمرکز می شویم.»

‎«ولادیمیر چیتسروف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، خروج آمریکا از برجام را اشتباهی تاریخی و مهلک برای این کشور برشمرد و‌ افزود: شکی نیست که روسیه با همراهی کشورهای اروپایی و چین، همه تلاش خود را برای حفظ و ادامه برجام به کار خواهد گرفت.

وی افزود: «این اقدام دولت آمریکا پشت پا زدن به تعهدی بین المللی و مایه بی اعتباری آمریکا است.»

‎«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد از دیگر طرف های توافق هسته ای ایران خواست به تعهداتشان به طور کامل پایبند باشند.

او در توییتی نوشت: «من بسیار نگران خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم های جدید علیه ایران هستم. من دیگر شرکت کنندگان در این توافق را به انجام کامل تعهدات خود تحت برجام فرا می خوانم و از اعضای دیگر سازمان ملل می خواهم که از این توافقتنامه حمایت کنند.»‎

معاون وزیر خارجه آلمان نیز در توییتی درباره تصمیم ترامپ نوشت: «این اخبار مسئله جدیدی از جانب واشنگتن نیست.»

وی افزود: «اروپایی ها باید هر آنچه را که امکان دارد از توافق هسته ای نجات دهند.»

‎گروه بین‌ المللی برای ممنوعیت سلاح هسته‌ای (آیکان) که برنده نوبل صلح سال 2017 بود، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را غیرمسئولانه خواند. این نهاد نوشت: «ترامپ یک قرارداد موثر را نابود کرد و با این اقدام ضربه شدیدی به اعتبار آمریکا به عنوان طرف قرارداد و شریک دیپلماتیک وارد کرد.»

هیات نمایندگی روسیه در آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی خروج آمریکا از برجام تلاش خواهد کرد.

در بیانیه این هیات آمده است: «مسکو گمان نمی‌ کند که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ ای، این توافق به سرعت نابود شود؛ البته اگر ایران در اقدام تلافی‌ جویانه عجله نکند.»‎

حزب سبزهای آلمان به شدت از تصمیم ترامپ انتقاد کرد و آن را «خطایی سنگین» خواند.

«جان کری» وزیر خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا در واکنش به اقدام  دونالد ترامپ گفت: «او به معنای واقعی کلمه رویکردی را در جایی در پیش گرفت که هیچ بحرانی وجود نداشت و او بحران ایجاد کرد ... آنچه رئیس جمهور انجام داده است، خروج یک جانبه از توافق چند جانبه ای است که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کرد.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در رابطه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اظهار داشت: آمریکا، به دلیل‌ عدم پایبندی به توافقی که انجام داده بازنده خواهد بود.

اردوغان افزود: توافقات بین المللی مطابق با خواسته یک طرف فسخ یا امضا نمی‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.