پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

مذاکرات دو کره: امیدها و تردیدها

به رغم اقدامات تحریک آمیز و تنش زای آمریکا، رهبر کره شمالی با همتای کره جنوبی خود دیدار کرد. به باور رسانه‌ های جهان این دیدار بارقه‌ای از امید برای کاهش تنش در شبه جزیره کره ایجاد کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت: پس از نمایش سیاسی اخیر در مرز ممنوعه میان کره شمالی و جنوبی، نمی دانیم که به انگیزه های «کیم جونگ اون امید داشته باشیم و یا نگران مذاکرات کیم که انتظار می رود در چند هفته آینده با رئیس جمهور آمریکا صورت گیرد باشیم. با این حال، این تماس ها، در مقایسه با بحث های ترسناک در مورد تبادل حملات هسته ای در  چند ماه پیش، کاملا در تضاد با یکدیگر هستند و جلسه رو در رو بهتر از زخم زبان ها و تهدیدها به نظر می رسد.

ملاقات کیم با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی به شدت مورد توجه قرار گرفته و امیدها و آرزوهای یک ملت را که به 70 سال منزوی شده، تحریک می کند. هر صحنه با نمادگرایی روبرو شد: پیاده روی دو نفره در مرزها که هیچ یک از اعضای سلسله کیم قبل از آن نداشت؛ دست بر گردن یکدیگر انداختن و دست در دست هم قدم زدن، و کاشت درخت مشترک در جایی که جنگ کره در سال 1953 پایان یافت.

اعلامیه «پانمونجوم» که توسط دو رهبر امضا شد نیز خوش بینانه بود و در آن دو طرف متعهد به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و در نهایت مذاکره در مورد معاهده صلح شدند.

حتی رئیس جمهور آمریکا هم ابراز خرسندی کرد و در توییتر خود نوشت: «جنگ کره پایان یافت!ایالات متحده و همه مردم بزرگ آن باید اکنون به آنچه که در کره اتفاق می افتد بسیار افتخار کنند.»

خلع سلاح هسته ای که کیم جونگ اون در نظر دارد «پیشرفته و همزمان» است که به نظر می رسد بدین معنی باشد که با گام های کوچک پیشروی می کند و در عوض مزایای اقتصادی و تضمین های امنیتی به کره شمالی داده می شود و آمریکا هم پشتیبانی های هسته ای خود از کره جنوبی را قطع می کند. اینها چالش های عمده ای در مذاکرات هستند و موضوعاتی نیستند که دولت ترامپ در ذهن دارند.

هم زمان، کیم ظاهرا در تلاش برای ارتقاء سطح زندگی کشور خود جدی است و آماده است تا سلاح های هسته ای خود را با رفع تحریم های سنگین اقتصادی مبادله کند و اطمینان آمریکا را در این خصوص جلب کند که اجازه می دهد رژیم او به کارش ادامه دهد.

«جان بولتون» کمی بعد از تعیین اش به عنوان مشاور امنیت ملی جدی در مصاحبه ای گفت که گفت و گوی ترامپ - کیم شکست خواهد خورد که به گفته او، راه را برای حمله پیشگیرانه بعدی همواره خواهد کرد.

این اظهار نظر به خودی خود دلیلی است که امیدوار باشیم گشایش جدیدی در رویارویی طولانی مدت کره شمالی و جنوبی در پانمونجوم اتفاق می افتد که منجر به مذاکرات واقعی و ثمربخش نه تنها بین دو کره بلکه بین ایالات متحده و کره شمالی می شود. موفقیت این دیدار بر ترامپ فشار می آورد تا صلح را با صبر و پیروی در مذاکرات جدی با کره شمالی ادامه دهد و با خواسته های یک جانبه و تهدید آن را مختل نکند. این یک تلاش طولانی است، اما حتی اگر مذاکرات فقط دو مرد بی پروا و غیر قابل پیش بینی مانند کیم و ترامپ را از دکمه های هسته خود دور نگاه دارد، جهان بهتر خواهد شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.