پس از 155 سال که از تاسیس حزب سوسیال دموکرات آلمان می‌ گذرد، برای نخستین بار یک زن در راس این حزب قرار گرفت؛ زنی که از همین ابتدا مرکل را به چالش می کشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ​​​روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد: حزب سوسیال دموکرات آلمان در اقدامی تاریخی برای نخستین بار یک زن را به عنوان رهبر خود برگزید. «آندریا ناهلس» عضو هیات رئیسه این حزب با 66 درصد آراء اعضای کنگره، رهبری سوسیال دموکرات‌ های آلمان را به دست گرفت.

کنگره ویژه حزب سوسیال دموکرات آلمان روز یکشنبه در شهر «ویسبادن» مرکز ایالت «هسن» برگزار شد. از 631 نماینده حاضر در کنگره 414 نفر به آندریا ناهلس رای دادند. «سیمونه لانگه» شهردار شهر «فلنزبورگ» تنها رقیب آندریا ناهلس 172 رای به دست آورد.

پس از 155 سال که از تاسیس حزب سوسیال دموکرات آلمان می‌ گذرد، برای نخستین بار یک زن در راس این حزب قرار گرفت. 66 درصد از نمایندگان شرکت‌کننده در کنگره این حزب، آندریا ناهلس را به عنوان رئیس این حزب برگزیدند.

آندریا ناهلس در سخنرانی پرشور خود گفت: «می‌ توان حزبی را در دولت نوسازی کرد و من این را از فردا نشان خواهم داد.» ناهلس از دوستان سوسیال ‌دموکرات خود خواست که در این امر به او کمک کنند. او گفت که این امر به همکاری همه بستگی دارد و کاری نیست که بتوان به تنهایی به انجام رساند.

ناهلس خواستار همبستگی در همه عرصه‌ های اجتماعی شد. او تاکید کرد که سوسیال دموکرات‌ ها در کنار کارگران و کارمندان ایستاده‌ اند و در راه احقاق حقوق همه محرومان جامعه مبارزه خواهند کرد. 

ناهلس در کنگره اخیر حزب سوسیال دموکرات که برای تصمیم‌ گیری درباره حضور در دولت ائتلافی تشکیل شده بود، توانست با نطق خود نمایندگان کنگره را به شرکت در این ائتلاف ترغیب کند. در آن زمان حدود دو سوم شرکت‌ کنندگان در کنگره موافق ائتلاف با احزاب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی در دولت «آنگلا مرکل»، و یک سوم مخالف این امر بودند.

انتخاب آندریا ناهلس به رهبری حزب سوسیال دموکرات، او و آنگلا مرکل صدراعظم که رهبر حزب اتحاد دموکرات مسیحی است، دو زنی هستند که در راس دو حزب قدرتمند آلمان قرار گرفته اند. برخلاف مرکل که زاده آلمان شرقی است، ناهلس در غرب آلمان و در منطقه ایفل به دنیا آمده است.

ناهلس 47 ساله چالش جدی آن هم در برهه کنونی برای آنگلا مرکل بر سر اروپا محسوب می شود.

او مرکل را به نقض مفاد قرارداد ائتلاف با توجه به اقدامات او در زمینه اصلاحات منطقه یورو متهم می کند.

پیروزی ناهلس در زمان بدی برای مرکل رخ داده است؛ در زمانی که او پس از یک فرآیند طولانی بن بست سیاسی، ائتلافی را میان حزب خود و سوسیال دموکرات شکل داده است.

زبان تند و تیز ناهلس او را به یک متحد حیله گر و متقلبی برای مرکل و محافظه کاران تبدیل می کند.

او سه شنبه گذشته علیه سکوت صدراعظم در قبال اصلاحات منطقه یورو اظهاراتی را مطرح کرده و به یک روزنامه آلمانی گفته بود که او خطوط قرمزی را که شریک ائتلافی اش ترسیم کرده، درک نمی کند.

او گفته بود: «او (مرکل) به پایان یا چالش فکر نمی کند. «خروج جدید برای اروپا» عنوان توافقنامه ما (دولت ائتلافی) است، و هیچکس نمی تواند از آن خارج شود.»

اگر این آخرین دور صدراعظمی مرکل باشد (آن گونه که انتظارش می رود)، رهبر جدید سوسیال دموکرات ها می تواند یکی از گزینه های کاندیداتوری در این پست باشد.

ناهلس زمانی در سالنامه دبیرستانش نوشته بود که او می خواهد «یک خانه دار یا صدراعظم» باشد.

آندریا ناهلس در سال 2009 تنها با حدود 69 درصد آرا به عنوان دبیر کل این حزب انتخاب شد. چهار سال بعد او با کمی بیش از 67 درصد به عنوان دبیر کل حزب انتخاب شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.