با نزدیک شدن به ضرب الاجل ترامپ در مورد برجام، تبادل نظرها میان مقامات اروپایی و وزارت خارجه آمریکا تشدید شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آسوشیتدپرس گزارش داد: با مخالفت ایتالیا و اتریش، اتحادیه اروپا روز دوشنبه نتوانست در نشست لوکزامبورگ درباره اعمال تحریم‌ های جدید علیه ایران برای راضی کردن آمریکا به عدم خروج از برجام به توافق دست یابد. اما برخی منابع آگاه خبر داده اند که تحریم ها ممکن است برای راضی کردن ایتالیا به همراهی با آن، کمی ملایم شود.

بیشترین مقاومت برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران از سوی ایتالیا ابراز می‌ شود.

حال آنکه اتحادیه اروپا هفته گذشته تحریم‌ های موجود علیه برخی مقام‌ های ایرانی را تمدید کرد.

یک مقام آگاه در لوکزامبورگ گفت: «با توجه به اینکه هنوز در ایتالیا یک دولت تازه بر سر کار نیامده، رُم در موقعیتی نیست که چنین تصمیم سختی بگیرد و برلین، لندن و پاریس هم نمی‌ دانند باید با چه گروهی در ایتالیا مذاکره کنند.»

در همین راستا، گمانه زنی شده است که تحریم‌ های تازه که شامل اضافه کردن نام چند فرد و نهاد به فهرست تحریم‌ های موجود می‌ شود، ممکن است برای راضی کردن ایتالیا به همراهی با آن، کمی ملایم شود.

به نظر می‌ رسد این تحریم‌ ها برای متقاعد کردن آمریکا به ادامه اجرای برجام طراحی شده اما هنوز سوالاتی در این زمینه مطرح است. شاید سه کشور اروپایی مجبور شوند مثلا اسم برخی افراد را از فهرست تحریم‌ های پیشنهادی خارج کنند تا ایتالیا را همراه خود کنند.

کشورهای اروپایی از سوی دیگر نگران هستند که حتی با وجود اعمال تحریم های جدید، «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا همچنان به دنبال خروج از توافق هسته‌ ای با ایران باشد.

اتحادیه اروپا مایل است توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی را حفظ کند، حال آنکه ترامپ معتقد است برجام یکی از بدترین توافق‌ هایی بوده که وی در عمر خود دیده و باید اصلاح شود وگرنه واشنگتن احتمالا از آن خارج می‌ شود.

وی تا روز 12 مه (22 اردیبهشت) به اروپا مهلت داده است که این توافق را اصلاح کنند، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌ های ایران بر اساس برجام را تمدید نخواهد کرد.

هنوز روشن نیست که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ و «مایک پومپئو» وزیرخارجه احتمالی او تا 12 مه در مورد برجام چگونه موضع‌‌ گیری خواهند کرد. جان بولتون و مایک پومپئو هر دو مخالف برجام بوده‌ اند. مایک پومپئو که قرار است جانشین «رکس تیلرسون» شود، پنج‌ شنبه گذشته در کمیته روابط خارجی سنا گفت که از حساسیت کشورهای اروپایی در مورد برجام آگاه است و تاکید کرد که خواست او «اصلاح» برجام با همکاری متحدان اروپایی آمریکاست.

یکی از دیپلمات‌ های اروپایی در لوکزامبورگ گفت که اتحادیه اروپا چهار هفته دیگر وقت دارد. او گفت: «ما به وضوح در حال پیشرفت هستیم، هر چند مدت زمان کمی در اختیار داریم.»

این در حالی است که دیپلمات‌ های آمریکایی نیز از پیشرفت موردی مذاکرات در مورد اصلاح برجام با دیپلمات‌ های اروپایی خبر می‌ دهند. 

دو دیپلمات آمریکایی گفته اند مذاکرات نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان برای اصلاح برجام پیشرفت‌ هایی داشته است. دیپلمات‌ های اروپایی از هفته گذشته مشغول مذاکره با وزارت خارجه آمریکا هستند تا راهی برای برطرف کردن «ایرادها» پیدا کنند. این ایرادها از سوی دونالد ترامپ مطرح شده است.

دیپلما‌ت های ‌آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته‌ اند که طرف‌ های مذاکره کننده در مورد برنامه موشکی و بازرسی از تاسیسات ایران به توافق نزدیک شده‌ اند؛ اما هنوز در مورد تغییر سقف زمانی محدودیت غنی‌ سازی اورانیوم در ایران اختلاف نظر وجود دارد.

رئیس‌ جمهور آمریکا به طور مشخص 4 خواست دارد: محدود کردن برنامه موشکی ایران و مقابله با نفوذ ایران در منطقه که اصلا ارتباطی با برجام ندارند و دسترسی کامل بازرسان بین‌ المللی به تمامی سایت‌ های هسته‌ ای و نظامی ایران و همچنین تغییر بندی در برجام که به ایران اجازه می‌ دهد پس از چند سال غنی سازی اورانیوم را بدون محدودیت از سر گیرد.

با وجود اینکه همه کشورهای اتحادیه اروپا خواهان حفظ برجام است، ولی وزیران خارجه 28 کشور عضو این اتحادیه موافقت کردند که ظرف روزها و هفته‌ های آینده روی موضوع اعمال تحریم های جدید کار کنند.

«هیکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفته است: «موضوع همچنان در دستور کار خواهد بود.»

در جلسه‌ ای که حدود دو هفته پیش در بروکسل برگزار شد، اختلاف‌ نظرها درباره این تحریم تازه آشکار شد و این مقاومت‌ ها ادامه پیدا کرد؛ اگر چه کمی کاهش یافته است. هنوز کشورهایی هستند که نمی‌ خواهند بر میزان تحریم‌ ها بر ایران بیافزایند که مهم ترین آنها ایتالیاست. ایتالیا کشور مهمی در اتحادیه است و سرمایه گذاری‌ های زیادی نیز در ایران خصوصا در پی اجرای برجام انجام داده‌ و اصلا تمایلی به این تحریم‌ ها ندارد. درباره اتریش، سوئد و کمی هم یونان، وضع به همین شکل است اما با درجه کمتر و این کشورها ممکن است به تحریم راضی شوند.

در نشست وزرای خارجه اروپا که احتمالا هفته آینده برگزار می‌ شود، در این زمینه تبادل‌ نظر بیشتری خواهد شد تا پیش از ضرب‌ الاجل آمریکا تصمیمی در این خصوص گرفته شود.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هفته آینده در دو سفر جداگانه برای دیدار با ترامپ راهی واشنگتن خواهند شد. زمان سفر ماکرون 24 آوریل (4 اردیبهشت) و زمان سفر مرکل 27 آوریل (7 اردیبهشت) اعلام شده است. گفته می‌ شود که «ترزا می‌» نخست‌ وزیر انگلیس نیز به زودی سفر غیرمنتظره‌ ای به واشنگتن خواهد داشت. این سفرها آخرین تلاش‌ های دیپلماتیک رهبران اروپایی برای نجات برجام در دقیقه 90 است.

آلمان، فرانسه و انگلیس استدلال می‌ کنند که این اقدام اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌ های جدید، در واقع تلاشی است برای «نجات برجام».

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری روز گذشته در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار مقامات آمریکایی و اروپایی درباره اصلاح برجام گفت: «من از تعداد نشست‌ های کشورهای اروپایی با آمریکا اطلاعی ندارم و اینکه چه موضوعاتی را مورد تبادل نظر قرار دادند، اما برجام موضوعی است که بین ایران و  1+5 توافق شده و سایر موارد گمانه زنی است و ما اطلاع رسمی درباره این موضوعات نداریم تا اظهار نظری کنیم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.