نخست وزیر عراق روز پنجشنبه بعد از بازگشت از سفر منطقه ای، بحث هرگونه وساطت در این سفر را رد و به حملات اخیر تروریستی به تهران اشاره کرد و گفت که ایران نیز بطور جدی از تروریسم آسیب دیده و از این رو ، درک بسیار بالایی در این کشور نسبت به تروریسم وجود دارد.

به گزارش جماران، «حیدرالعبادی» در کنفرانس مطبوعاتی به سفر منطقه ای خود به سه کشور عربستان، ایران و کویت اشاره کرد و در خصوص سفرش به تهران، گفت:در ایران این باور بطور جدی وجود دارد که عراق قدرتمند به مصلحت ایران است.
وی در پاسخ به برخی گمانه ها ، وجود هرگونه طرحی برای میانجی گری میان دولت های منطقه را در این سفر رد کرد و گفت: معتقدیم که اگر قرار باشد در روابط میان کشورها وساطت کنیم، باید همه طرف ها آن را پذیرا باشند. 
نخست وزیر عراق درباره نتایج سفرش به عربستان نیز گفت: سعودی ها به وی گفته اند که عراقی قوی در روابط با دیگران را به مصلحت خود می دانند. 
وی افزود: سفر به عربستان از سال 2015 برنامه ریزی شده بود و در این سفر بحث های مهمی از جمله تروریسم، وضعیت مرزها و گسترش روابط تجاری مطرح شد. 
العبادی، نتایج سفرش به کویت را نیز مثبت خواند و افزود: در این سفر پرونده هایی مانند مساله اشغال کویت و موضوع سرمایه گذاری در بخش های دولتی و خصوصی و سرمایه گذاری مشترک با کشورهای همسایه، از جمله ایران، عربستان، اردن و کویت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین موفق شدیم بخشی از پرونده مربوط به اشغال کویت را ببندیم. 
دولت عراق به گفته العبادی ، بعد از سرنگونی صدام در سال 2003 میلادی تاکنون بخش عمده بدهی هایی که مربوط به اشغال کویت بود، به این کشور پرداخت کرده و تنها مبلغی کمی از این بدهی ها مانده است. 
العبادی درباره حضور نیروهای امریکایی نیز با یادآوری اینکه اکنون این کشور حضوری غیر نظامی در عراق دارد گفت: آمریکایی ها اکنون تنها در پوشش هوایی جنگ علیه داعش ، آموزش و امور مستشاری در عراق حضور دارند و پس از داعش دیگر نیازی به پوشش هوایی نخواهد بود و صرفا در حوزه آموزش و تسلیح ارتش این روابط ادامه خواهد یافت.
وی تاکید کرد که عراق منابع خرید سلاح خود را متنوع کرده است.
العبادی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به تهیه سندی با موضوع بازسازی عراق بعد از داعش اشاره کرد و گفت: این سند در حال آماده شدن بوده و اکنون برخی بندهای آن مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. 
وی تاکید کرد که پیش بینی های صورت گرفته حکایت از آن دارد که برای بازسازی عراق دستکم به 100 میلیارد دلار نیاز است. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.