نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حالی امروز در لوکزامبورگ برگزار می شود که عدم همراهی 26 عضو این اتحادیه در حمله به سوریه، دو کشور فرانسه و انگلیس را در وضعیت ناپایداری نسبت به گذشته قرار داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: به رغم شکاف ها و اختلافات در مورد حمله موشکی به سوریه و نحوه مدیریت بحران فزاینده دیپلماتیک با مسکو، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز در «لوکزامبورگ» تلاش خواهند کرد به جبهه واحدی دست یابند.

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که بعید به نظر می رسد که وزرای خارجه این اتحادیه برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه و سوریه به آمریکا ملحق شوند.

شاید «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه را به سوریه «ضروری و مناسب» خوانده باشد، اما دیگر اعضای اتحادیه اروپا در برابر هر اقدامی که موجب افزایش تنش ها شود، مقاومت می کنند.

در حالی که 28 عضو این اتحادیه بر این عقیده اند که به سوریه باید حمله می شد، «فدریکا موگرینی» از این حمله حمایت نکرده و تنها گفته است که «مسئولان این حمله برای این نقض قانون، مجازات خواهند شد.» ناتو نیز از این حمله پشتیبانی کرده است. اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا دچار چند دستگی شده اند: در یک سمت فرانسه و انگلیس و در سمت دیگر کشورهای بی طرف و در میان آنها نیز کشورهای عضو ناتو با دیدگاه های متفاوت در مورد حمله قرار دارند.

به اعتقاد کارشناسان، فرانسه و انگلیس قطعا با توجه به عدم مشارکت و همراهی 26 عضو اتحادیه در حمله به سوریه، در جلسه امروز از انزوای بیشتری برخوردار هستند.

برخی دولت های اروپایی هنوز هیچ اظهار نظری نکرده اند زیرا آنها در مورد واکنش روسیه که هنوز هم مهمترین عرضه کننده گاز به این منطقه است، نگران هستند.

یک روز پیش از حمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود در مورد «پیامدهای غیرقابل پیش بینی» هر گونه «اقدام خطرناک» در سوریه هشدار داد.

یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما باید با هم همصدا بمانیم و اجازه ندهیم هر کشوری سیاست خود را در قبال مسکو پیش ببرد.»

یک دیپلمات اروپایی نیز گفت: «همه یک چیز را می بینند. همه از حقایق برداشت مشترکی دارند، اما همه به یک شکل پاسخ نمی دهند.»

در نشست لوکزامبورگ، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد چگونگی فشار بیشتر بر مسکو گفت و گو خواهند کرد.

اتحادیه اروپا اصرار دارد که در جنگ سوریه هیچ راه حل نظامی کارساز نیست. 

خبرگزاری رویترز گزارش داده است آمریکا در آستانه اعمال تحریم های جدیدی علیه روسیه استبا این حال، دیپلمات های اتحادیه اروپا هشدار داده اند که تا زمانیکه دولت های اروپایی ایده های بیشتری در مقایسه با برنامه های آمریکا داشته باشد، امکان دنباله روی سریع از آمریکا وجود ندارد. در گذشته نیز اقدامات اتحادیه اروپا ماه ها بعد از واشنگتن انجام می گرفت.

روسیه بزرگ ترین عرضه کننده انرژی به اروپا است روابط نزدیک روسیه و اعضای اتحادیه اروپا مذاکرات در مورد اقدامات تنبیهی جدید را پیچیده کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.