آمریکا شاید بتواند یک رئیس جمهور که اشتباه می کند را تحمل کند اما نمی تواند فردی را که اشتباه می کند و برای سرپوش گذاشتن بر آن، قانون را نقض می کند، تحمل کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: سناتور «اورین هاچ» نماینده جمهوری خواه از ایالت «یوتا» اعلام کرد این کشور بزرگ می تواند یک رئیس جمهور که اشتباه می کند را تحمل کند اما نمی تواند کسی را که اشتباه می کند و برای سرپوش گذاشتن بر آن، قانون را نقض می کند، تحمل کند.»

نه، هاچ درباره دونالد ترامپ صحبت نمی کرد. این سخنان مربوط به سال 1999 بود و او درباره «بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت آمریکا صحبت کرد.

در آن زمان سیستم آمریکایی و مردم، تحت آزمون سختی قرار گرفتند: رئیس جمهور، معاملات مالی او و روابط شخصی اش سال ها مورد تحقیقات جدی قرار گرفتند. دادستان ها در نهایت کلینتون را متهم به سوگند دروغ برای لاپوشانی کردن رسوایی جنسی کردند. مجلس نمایندگان او را استیضاح کرد، اما مجلس سنا او را محکوم نکرد و کلینتون در قدرت ماند.

عموم مردم، که جزئیات را در مورد همه تحقیقات می دانستند، اعتقاد داشتند که کلینتون اشتباه کرده است، اما با قضاوت سنا موافق بودند. این یک اتفاق غم انگیز اما منحرف بود، امابر همه سیستم موثر واقع شد.

اکنون هاچ و همکارانش ممکن است به یک آزمون سخت تر و منطقی تر نزدیک شوند. ما اکنون اظهارات آنها را نه برای طرح «فرضیه اتهام»، بلکه برای یادآوری اوضاع کنونی نقل قول می کنیم.

گزارش های خبری نشان می دهد که  رئیس جمهور ممکن است در تحقیقات در حال انجام در مورد مبارزات انتخاباتی و دولت او و همچنین دخالت احتمالی روسیه در انتخابات 2016 اختلال ایجاد کند. قانونگذاران در حال حاضر باید برای این امکان آماده شوند، زیرا اگر و هنگامی که این اتفاق رخ دهد، ناگهان خود را در لبه پرتگاه می بینند در حالی که قانون اساسی در دست آنهاست.

اشتباه نکنید: اگر ترامپ چنین اقدام جدی ای را اتخاذ کند، به پایه های دولت آمریکا ضربه خواهد زد و نشان خواهد داد که رئیس جمهور در میان دیگر شهروندان آمریکایی به راحتی می تواند قانون را نقض کند. در این صورت، این اتفاق به یک بحران قانون اساسی تبدیل خواهد شد، و تاریخ هاچ و همکارانش را فریاد خواهد زد.

چند ماهی است که محققان تحقیق می کنند که آیا ستاد انتخاباتی ترامپ با تبانی با دولت روسیه دموکراسی آمریکا را تضعیف کرده، و یا اینکه آیا رئیس جمهور با قدرت و نفوذ خود مانع اجرای عدالت در تلاش برای پایان دادن به این تحقیقات شده است یا خیر.

به هر حال تا چند هفته گذشته ترامپ در مقابل این تحقیقات با بردباری رفتار می کرد. او و وکلاش با محققان همکاری کردند. ترامپ هرگز به طور مستقیم در مورد «رابرت مولر» بازپرس ویژه، توئیت نکرد و تنها زمانی که از او خواسته می شد، علنی از او صحبت می کرد.

اما افسوس که این دوره به پایان رسید. ترامپ آشکارا مولر و «رود روزنستاین» معاون دادستان کل را که توسط خود ترامپ منصوب شده و مسئول بررسی تحقیقات روسیه و بازنگری اقدامات مولر است، مورد حمله قرار داده است.

مطمئنا این رئیس جمهور به وراجی و بلوف زنی مشهور است و هیچگاه به اندازه اکنون مشغول به این کار نبوده است. او ممکن است هیچ یک از این دو فرد را برکنار نکند. ما می دانیم که او دو بار به مشاورانش گفته می خواهد مولر را برکنار کند، تا فقط در مورد چنین اقدام شدیدی حرف زده باشد.

اما اگر رئیس جمهور علیه محققان اقدامی انجام دهد، به کنگره بستگی خواهد داشت تا نقض حاکمیت قانون، تفکیک قدرت و نظم قانون اساسی آمریکا را تایید کند. دودستگی و خشم حزبی که در دهه های گذشته در زندگی آمریکایی ها رو به رشد بوده است، به نقطه اوج جدیدی رسیده و بار سنگینی را بر دوش جمهوری خواهان کنگره نهاده است.

بسیاری از آنها طرفدار این رئیس جمهور نیستند. جمهوری خواهان زمانی که فکر می کردند هنوز می توانند حزب خود را از ترامپ مصون نگاه دارند، آشکارا به کشور در مورد ترامپ هشدار دادند.

در صورتی که ترامپ مولر و روزنستاین را برکنار کند، حتی جمهوری خواهان که به رئیس جمهور شکی ندارند، ممکن است تمایل داشته باشند به سمت خط پایان بروند. آنها ممکن است آنچه را که به تحقیقات بی پایان می ماند و می تواند دستور کار آنها را تهدید کند، تحقیر کنند؛ یا آنها ممکن است از حملات حزبی به ترامپ ابراز خشم کنند. چنین ناامیدی هایی - همانطور که در زمان کلینتون وجود داشت - قطعا قابل درک هستند. 

اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها، از جمله اکثر جمهوری خواهان، می خواهند مولر کار خود را ادامه دهد. مسئولیت جمهوری خواهان اکنون سنگین تر شده است.

در حال حاضر به آنچه در «میسوری» اتفاق می افتد نگاه کنید. «اریک گریتنس» فرماندار جمهوری خواه این ایالت، متهم به آزار جنسی شده است و قرار است در ماه آینده در دادگاه فدرال در مورد حمله به حریم خصوصی، محاکمه شود. رسوایی یکی از معیارهای ترامپی هاست، و گریتنس همچون ترامپ پاسخ می دهد و تحقیقات و تعقیب قضایی را «شکار جادوگر سیاسی» می نامد.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.