به گزارش جماران؛ رئیس جمهور روحانی در اینستاگرام خود نوشت:

 

اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که اگر مجرمی، مرتکب جرمی شد، بیش از حد مجازات آن جرم، او را تحت فشار قرار دهیم. حق نداریم آبروی مردم را بریزیم یا بدون ادله کافی کسی را احضار یا جلب کنیم. اول باید ادله کافی برای تفهیم اتهام به متهم داشته باشیم و بعد او را احضار کنیم، نه اینکه متهم را احضار کنیم تا ادله زاییده شود!

مطابق  قانون اساسی، "ضابط" باید فقط ضابط باشد و نمی‌تواند بدون حکم قاضی، متهم را به هیچ بهانه‌ای بیش از ٢۴ ساعت بازداشت کند.

 

‌ "ضابطین" بر اساس قانون و همچنین متن وصیت امام(ره) حق ورود به مسائل جناحی و حزبی را ندارند و باید بی‌طرف باشند.

نباید طوری باشد که کسی فکر کند «حکم برائت» یا «حکم محکومیت» برای قاضی نفعی دارد؛ هر دو حکم باید برای قاضی برابر باشد و حتی المقدور آنجا که دلیل کافی وجود ندارد، به برائت برسد.

اگر قاضی زمانی در محکمه بین دو نفر به دلیل قومیت، مذهب و یا تمایلات سیاسی و حزبی تفاوت قایل شود، بی‌تردید آن قضاوت مورد تردید خواهد بود. قاضی باید کاملاً بی‌طرف باشد.

در ۴ سال گذشته، همواره تلاش ما این بوده که در کنار قوای دیگر کارها را پیش ببریم و دنبال تخریب آن‌ها نبودیم. مستقل بودن قوا به معنای دیوار کشیدن بین آن‌ها و کمک نکردن به یکدیگر و تعامل نداشتن نیست. نمی‌شود مسائل سیاست داخلی، سیاست خارجی، مباحث اقتصادی و امثال آن‌ها را بدون همکاری حل‌وفصل کرد.

باید در سیاست خارجی به گونه‌ای عمل کنیم که اگر آمریکا یا هر کشوری خواست رو در روی ما بایستد، نتواند به اجماع علیه ایران دست پیدا کند و اگر در شورای امنیت سازمان ملل، علیه ما موضعی گرفت، ١۴ عضو دیگر شورا هم، اقدام او را تأیید کنند.

در روزهای اخیر شاهد بودیم که مواضع آمریکا علیه قطعنامه ٢٢٣١ و برنامه موشکی ایران با تأیید کشورهای اروپایی، روسیه و چین همراه نشد.

و شاهدیم که آمریکا در اجلاس اخیر FATF با اسرائیل و عربستان، در رویارویی با ایران تنها ماندند؛ و تمام کشورهای اروپایی، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی در کنار ایران ایستادند.

انقلابی بودن، یعنی توطئه را منزوی کردن، یعنی با دنیا با زبانی حرف بزنیم که سخن ما را بفهمد و قبول کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.