چهار مقام ایالات متحده آمریکا مدعی شدند که ارتش روسیه تعدادی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی را که در آسمان سوریه پرواز می‌کردند، متوقف و اطلاعات آنها را استخراج کرده است؛ اتهامی که دولت روسیه آن را رد می‌کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی «ان بی سی» آمریکا به نقل از برخی منابع آمریکایی گزارش داد که روسیه ارسال سیگنال توسط پهپاد های آمریکایی را در آسمان سوریه قطع کرد.

در مقابل، یک سناتور روسی اخبار منتشر شده درباره قطع ارسال  سیگنال پهپادهای آمریکایی را تکذیب کرد.

یورونیوز نیز در گزارشی نوشت:چهار مقام ایالات متحده آمریکا مدعی شدند که ارتش روسیه تعدادی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی را که در آسمان سوریه پرواز می‌کردند، متوقف و اطلاعات آنها را استخراج کرده است؛ اتهامی که دولت روسیه آن را رد می‌کند.

این ادعا زمانی مطرح شد که تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا پس از وقوع حملات شیمیایی علیه شهروندان سوری در غوطه شرقی در حال ارزیابی منطقه بودند که ارتباط آنها با مرکز فرماندهی قطع شد. با این حال، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که هنوز مشخص نشده است که آیا قطع سیگنال‌های این هواپیماها و سقوط آنها به دلیل نقص فنی رخ افتاده یا افرادی در آن نقش داشتند.

در واکنش یه این ادعا، «یوگنی سیربرنیکوف» معاون رئیس کمیته شورای فدراسیون روسیه برای دفاع و امنیت، با رد این اتهام آمریکا گفت: «این اخبار جعلی هستند که از طرف رسانه‌های آمریکایی منتشر شده‌ است. روسیه بارها اعلام کرده است که اقدامات این کشور در نقاط مختلف از جمله سوریه، تنها مطابق با معاهدات بین المللی صورت می گیرد در نتیجه چنین اقداماتی رخ نداده است.»

با این حال، «اریک پاهون» سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: «نیروهای آمریکایی اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی هواپیماهای مجهز بدون سرنشین و همچنین نیروهای ما و ماموریت هایی که بر عهده آنان است را انجام داده‌اند.»

طبق نظر دکتر «تاد هامفریز» مدیر آزمایشگاه ناوبری رادیویی در دانشگاه تگزاس در آستین، نشاندن این هواپیماهای بدون سرنشین و استخراج اطلاعات آن کار چندان دشواری نیست. از سوی دیگر وی معتقد است که این هواپیماها به راحتی می‌توانند به خودی خود دچار نقض فنی شوند و سقوط کنند.

آقای هامفریز همچنین معتقد است که باید تحقیقات گسترده‌ای بر روی ساز و کار این هواپیماها انجام شود و نقایص آن برطرف شود تا از سقوط احتمالی آنان جلوگیری شود و همچنین دسترسی به اطلاعات آن ناممکن گردد.

از طرفی دیگر، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) خبر پرواز جنگنده روسی بر فراز یک ناو هواپیمابر آمریکا در دریای مدیترانه را تکذیب کرد.

«ایریک پاهون» سخنگوی پنتاگون در گفت و گو با خبرگزاری روسی ایتارتاس در واکنش به گزارش های منتشر شده درباره پرواز جنگنده های روس بر فراز یک ناو هواپیمابر آمریکا در دریای مدیترانه گفت: این درست نیست.اینها همه شایعه های اینترنتی است.

روزنامه حریت چاپ ترکیه در شماره امروز -سه‌شنبه- خود نوشت، جنگنده‌های روس امروز -سه‌شنبه- دست‌کم چهار بار بر فراز ناوشکن آمریکایی «یو.اس.اس دونالد کوک»، "USS Donald Cook" مستقر در آب‌های دریای مدیترانه پرواز کردند.

به نوشته این روزنامه، یک ناوشکن متعلق به نیروی دریایی آمریکا در فاصله ۱۰۰ کیلومتری بندر «طوطوس» در سوریه، جایی که یک پایگاه دریایی روسی قرار دارد، رصد شد.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابعی در وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) اعلام کردند، ناوشکن یو.اس.اس دونالد کوک پیشتر بندر قبرس را به سمت آب‌های سوریه ترک کرده بود.

حریت به نقل از منابعی که هویت خود را افشا نکردند، نوشت، این ناوشکن مجهز به ۶۰ موشک هدایت‌شونده مدل تاماهوک است.

در این راستا روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، ناوشکن دوم آمریکایی نیز احتمالا ظرف روزهای آینده وارد دریای مدیترانه خواهد شد و به ناوشکن یو اس اس دونالد کوک که در حال حاضر در دریای مدیترانه مستقر است، اضافه خواهد شد.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی در زمینه نظامی نوشت، در شرق دریای مدیترانه ناوشکن یو اس اس دونالد کوک مستقر است و می‌تواند در هر حمله‌ای علیه سوریه مشارکت داشته باشد. انتظار می‌رود ناوشکن یواس اس پرتر "USS Porter" نیز به زودی به این منطقه وارد شود.

این خبر تنها یک روز پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد به حمله شیمیایی در شهر«دوما»ی سوریه واکنش سریعی خواهد داشت و تمامی گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز است.

در تحولی دیگر، «میخائیل بوگدانوف»معاون وزیر خارجه روسیه در این زمینه ابراز  امیدواری کرد که اوضاع در سوریه به سطح تهدید به وقوع رویارویی نظامی میان روسیه و ایالات متحده نرسد.

بوگدانوف افزود که مسکو همچنان با واشنگتن در خصوص سوریه در تماس است و طرف روس امیدوار است که عقلانیت در این کشور پیروز شود.

وی درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه نیز گفت که جعل و هیاهوی رسانه ای برای افزایش تنش اوضاع در سوریه به کار گرفته می شود و این امری خطرناک و غیرقابل قبول است.

در همین حال، «ینس لارکی» سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل گفت: نمی توانیم مطمئن شویم که در شهر «دوما» در سوریه حمله شیمیایی صورت گرفته است.

«فاضله شعیب»سخنگوی بهداشت جهانی نیز گفت: در وضعیتی نیستیم که مطمئن شویم به شهر دوما حمله شیمیایی صورت گرفته است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفت که روسیه هیچ گونه پاسخی از سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی به پیشنهاد روسیه مبنی بر انجام تحقیقات درباره گزارش های استفاده از سلاح شیمیایی در دوما دریافت نکرده است.

لاوروف افزود که مسکو مایل به انجام تحقیقات مستقل درباره گزارش ها درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه است.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که روسیه آماده ارائه تضمین های لازم برای فعالیت تیم بازرسان سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی در سوریه است.

وی تصریح کرد که ادعاها درباره نبود شرایط امنیتی مناسب برای تیم بازرسی شیمیایی در دوما هیچ پایه و اساسی ندارد.

همچنین مسکو قصد دارد پیش نویسی را به شورای امنیت برای اعزام کارشناسان به دوما برای انجام تحقیقات درباره ادعاهای استفاده از سلاح شیمیایی ارائه کند.

از جهتی دیگر، سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره حمله ادعایی شیمیایی در سوریه شد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره حملات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی دمشق شد.

 در همین حال در راستای ادامه خروج افراد مسلح از شهر دوما بیش از ده اتوبوس حامل گروه های مسلح جیش الاسلام و خانواده های آنها از صبح امروز تا کنون از این شهر در منطقه غوطه شرقی  دمشق خارج شدند.

خبرنگار المیادین به نقل از برخی منابع نیز گزار شداد که مسیر اتوبوس هایی که افراد مسلح را به سمت شمال سوریه منتقل می کنند تغییر کرد.

این منابع گفتند که تغییر مسیر اتوبوس ها به معنای تغییر مقصد نیست.

 

لغو سفر ترامپ به آمریکای لاتین

کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ سفر خود به آمریکای لاتین را به دلیل پیگیری پرونده سوریه لغو کرد.

 

مخالفت روسیه با پیش نویس آمریکا و ارائه پیش نویس دیگر

برخی از دپیلمات ها گفتند که روسیه به اعضای شورای امنیت اطلاع داد که با پیش نویس آمریکا درباره انجام تحقیقات درباره حمله شیمیایی در سوریه مخالفت کرده است.

این دیپلمات ها گفتند که مسکو پیش نویسی درباره مساله سلاح شیمیایی در سوریه پس از رای گیری شورای امنیت درباره پیش نویس آمریکا،ارائه می کند.

 

درخواست سوریه برای انجام تحقیقات

وزارت  خارجه سوریه درخواست رسمی به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به منظور اعزام یک تیم از کمیته حقیقت یاب برای سفر به شهر دوما و اجرای تحقیقات درمورد ادعاهای مرتبط به استفاده از تسلیحات شیمیایی در شهر مزبور را ارسال کرد.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه  به خبرگزاری سانا گفت: سوریه متمایل به ارائه تمام تسهیلات لازم به کمیته حقیق یاب  است و از کمیته مزبور خواهان انجام تحقیق مستقل وشفاف واعتماد به شواهد مادی ملموس و دارای مقبولیت شد.

این منبع افزود: سوریه  برای همکاری با سازمان منع گشترش تسلیحات شیمیایی به منظور کشف حقیقت ادعاهایی که توسط بعضی اطراف غربی تبلیغ شد تا به مقاصد خبیث خود برای خدمت به اهداف سیاسی پلید شان برسند، ابراز تمایل می کند.

 

هشدار چین 

وزارت خارجه چین خواستار انجام تحقیقات همه جانبه ، مستقل و بی طرف در مسئله به کارگیری تسلیحات شیمیایی در دوما شد و نسبت به عواقب توسل به زور در زمینه ادعاهای بی اساس هشدار داد.

«ژیگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که باید منتظر اعلام نتائج تحقیقات باشیم.

 وی تاکید کرد که چین با استفاده بی رویه از قدرت یا توسل به آن مخالف است.

نماینده دایم چین  نیز در سازمان بین الملل طی اجلاس شواری امنیت در مورد اوضاع در سوریه خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد ادعاهای استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه به منظور دستیابی به نتایج منطقی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سوریه غوطه شرقی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.