رئیس جمهور آمریکا می گوید که اوضاع سوریه را بررسی می کند و با فرماندهان نظامی رایزنی کند و پس از آن تصمیم های مهمی را طی دو روز دیگر اتخاذ می کند.

 

به گزارش پایکاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا می گوید که اوضاع سوریه را بررسی می کند و با فرماندهان نظامی رایزنی کند و پس از آن تصمیم های مهمی را طی دو روز دیگر اتخاذ می کند.

ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره گزینه نظامی علیه سوریه نیز گفت:هیچ چیز  را بعید نمی دانیم.

این در حالی است که رویترز به نقل از برخی منابع در دولت آمریکا گزارش داد که ارزیابی های اولیه آمریکا ارتش سوریه را به عنوان عامل حمله شیمیایی در شهر دوما مشخص نکرده است.

همچنین واشنگتن از شورای امنیت سازمان ملل خواست که تحقیقات جدیدی درباره حمله شیمیایی ادعایی در سوریه انجام دهد.

در مقابل، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز نسبت به هر گونه« تحریک ها و گمانه زنی ها» درباره حمله شیمیایی ادعایی در سوریه هشدار داد.

 کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان درباره اوضاع  سوریه از جمله اتهام های برخی کشورهای غربی به دمشق در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی رایزنی کردند.

در این تماس تلفنی پوتین تأکید کرد که تحریک ها و گمانه زنی ها در این مساله جایز نیست.

پوتین همچنین بر ضرورت تلاش های بین المللی برای ارائه کمک های انسانی به نیازمندان در همه اراضی سوریه بر اساس قطعنامه 2401 شورای امنیت تأکید کرد.

در تحولی دیگر،سوریه  نسبت به عواقب خطرناک تجاوز رژیم اشغالگر اسرائیل به خاک سوریه و ادامه حمایت خود از گروه های تروریستی هشدار می دهد.

وزارت خارجه سوریه سوریه تاکید کرد: تجاوز اسرائیل به فرودگاه «تیفور» در حومه حمص نتیجۀ حمایت بی نهایت آمریکا  از این رژیم می باشد.

وزارت خارجه سوریه در نامه هایی که به دبیر کل سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت ارسال کرد، آمده است:  اگر حمایت گسترده آمریکا از رژیم اسرائیل نبود،حمله اسرائیل به فرودگاه نظامی تیفور در حومه حمص صورت نمی گرفت.

در این نامه آمده است که  در راستای سیاست تروریستی و حمایت پیوسته از تروریستها و نقض قطعنامه ۳۵۰ شورای امنیت بامداد امروز دوشنبه نهم آوریل ۲۰۱۸ جنگنده های اف ۱۵ رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان فرودگاه تیفور را هدف قرار دادند و سامانه دفاع هوایی سوریه موفق به ساقط کردن برخی از این موشکها شد. این حمله به شهادت و زخمی شدن شماری از شهروندان سوری منجر شد.

وزارت خارجه سوریه بیان کرد: «این حمله اسرائیل واکنش غیرمستقیم به موفقیت ارتش سوریه در بیرون راندن گروههای تروریستی از حومه شهر دمشق و  مناطق دیگر سوریه بود و این پس از ربودن و قتل و سپر انسانی قرار دادن مردم سوریه از سوی این تروریستها و گلوله باران دمشق بود. ظرف فقط سه ماه ۳ هزار گلوله شلیک شد که به شهادت ۱۵۵ شهروند سوری و زخمی شدن ۸۶۵ غیرنظامی که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می دادند، منجر شد.»

وزارت خارجه  سوریه همچنین تأکید کرد: اگر حمایت بی دریغ دولت آمریکا و مصونیتی که برای رژیم اسرائیل فراهم آورده نبود این حملات اسرائیل ادامه نمی یافت. اسرائیل صلح و ثبات منطقه و دنیا را تهدید می کند. این حمله اگر چراغ سبز آمریکا مبتنی بر جعل و صحنه سازی مزدورانش نبود رخ نمی داد.

از سوی دیگر،یک منبع آگاه گفت که بیش از 50 هزار فرد مسلح و خانواده های آنها قرار است از شهر دوما در غوطه شرقی دمشق طی روزهای آینده در چارچوب توافق بر سر خروج افراد مسلح و خانواده های آنها در مقابل آزادی ربوده شده ها خارج شوند.

این منبع که در مذاکرات خروج افراد مسلح از دوما شرکت کرد گفت که افراد مسلح در مقابل، 200 شهروند سوری ربوده شده را آزاد می کنند.

تا کنون ارتش سوریه موفق شد که ده ها شهروند سوری را از اسارت گروه تروریستی جیش الاسلام در دوما آزاد کند.بیشتر این شهروندان توسط این گروه تروریستی در حمله به شهر«عدرا العمالیه» در سال 2013 ربوده شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.