به رغم تهدید های ترکیه برای حمله به شهر«منبج» در شمال سوریه و اعلام آنکارا مبنی بر اینکه هدف آینده اش بعد از شهر«عفرین» که آن را به اشغال خود در آورده است منبج است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قصد دارد نیروهایش را از سوریه خارج کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، به رغم تهدید های ترکیه برای حمله به شهر«منبج» در شمال سوریه و اعلام آنکارا مبنی بر اینکه هدف آینده اش بعد از شهر«عفرین» که آن را به اشغال خود در آورده است منبج است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قصد دارد نیروهایش را از سوریه خارج کند و از کشورهایی که خواستار ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه هستند(به طور خاص عربستان سعودی) خواست که هزینه ماندن این نیروها را بپردازند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا  شب گذشته در  کنفرانسی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران  در اشاره به نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه که به شکل غیرقانونی در این کشور حضور دارند، گفت: «ماموریت اصلی ما رهایی از داعش بود. ما به پایان ماموریت مان نزدیک شده‌ایم و به زودی تصمیمی را با هماهنگی دیگران اتخاذ خواهیم کرد. من می‌خواهم از سوریه خارج شویم و نیروهایمان را به کشورم بازگردانم.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که به زودی تصمیمش درباره نیروهای آمریکایی در سوریه را رسما اعلام می‌کند.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد: «مداخله آمریکا در سوریه برای واشنگتن هزینه بردار بوده است به خصوص اینکه این مداخله به نفع دیگر کشورها بوده است.»وی به کشورهایی که از این مداخله سود می‌برند اشاره‌ای نکرد.

ترامپ همچنین پیشنهاد داد که  کشورهایی که خواستار ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه هستند مانند عربستان، هزینه حضور نیروهای آمریکا در سوریه را پرداخت کند و توضیح داد: « ریاض اهتمام ویژه‌ای به این تصمیم ما دارد و من گفته‌ام همانطور که می‌دانید اگر می‌خواهید ما بمانیم پس باید هزینه‌اش را شما پرداخت کنید.»

این در حالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در گفت و گو با مجله آمریکایی«تایم» فاش کرد که از ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه حمایت می کند و حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را باعث محدود شدن اقدامات ایران در توسعه نفوذش دانست.

بن سلمان در این گفت و گو تأکید کرد که ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه به واشنگتن اجازه می دهد که در آینده سوریه دارای نظر و دیدگاه شود.

در پی اشغال شهر عفرین توسط ارتش ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که ارتش این کشور به رغم استقرار نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در پایگاه هایی در نزدیکی شهر«منبج»برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه، به سمت این شهر پیشروی می کنند.

این در حالی است که شبکه سی ان ان آمریکا روز گذشته  اعلام کرد که برخی از منابع در وزارت دفاع آمریکا و برخی از منابع در دولت آمریکا گفتند که ارتش آمریکا قصد دارد ده ها نظامی آمریکایی را به شمال سوریه بفرستد.

این مسئولان و منابع گفتند که طرح اعزام نیرو به سوریه چند روز مورد بحث و رایزنی قرار گرفت و این مساله قبل از سخنان اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پنج شنبه گذشته درباره قصد واشنگتن برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در«آینده بسیار نزدیک» مورد بررسی قرار گرفت.

آمریکا نزدیک به 2هزار نیرو در سوریه دارد که عمدتا در شمال این کشور مستقر هستند و به شکل غیرقانونی در سوریه حضور دارند.

همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که  برخی منابع رسانه ای اعلام کردند که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا ساخت سومین پایگاه نظامی خود در منطقه «العون» در واقع در شمال شهر منبج سوریه را آغاز کرده است تا تبدیل به پایگاه جدید ائتلاف در ریف جنوبی حلب شود.

 فعالان سوری 4 زره پوش فرانسوی را در شهر منبج رصد کردند و برخی نیز فعالان گفتند که شماری از نیروهای آمریکایی با نیروهای فرانسه جا به جا شدند.

نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در سال 2016 و پس از آن که نیروهای دموکراتیک سوریه(قسد) با حمایت نیروهای ائتلاف آمریکایی شهر منبج را به کنترل خود در آوردند و داعش را از آن بیرون کردند، دو مرکز فرماندهی عملیات در این شهر ایجاد کردند.

شهر منبج از اهمیت استراتژیک برخوردار است زیرا فقط 30 کیلومتر با مرزهای ترکیه فاصله دارد و به موازات مناطقی قرار دارد که گروه های هوادار ترکیه در کنترل خود دارند که بارزترین این مناطق «الباب»در غرب و «جرابلس» در شمال آن هستند. همچنین فاصله میان گروه های هوادار ترکیه و گروه های هوادار آمریکا فقط چند صد متر است.

در حال حاضر ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا 350 نظامی که بیشتر آنها آمریکایی و فرانسوی هستند را در منبج مستقر کرده است و به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، ائتلاف بین المللی نیروهای آمریکایی و فرانسوی جدیدی به منطقه طی دو روز اخیر فرستاده اند.

سخنان اخیر ترامپ درباره خروج از سوریه تأکیدی بر آن چه بود که در سخنرانی هفته پیش خود در ایالت «اوهایو» گفت.وی در این سخنرانی در برابر ده ها هوادار خود گفت که «به زودی از سوریه خارج می شویم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.