از امروز صبح دوشنبه تا کنون بیش از 6هزار غیرنظامی از منطقه غوطه شرقی دمشق خارج شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد که از امروز صبح دوشنبه تا کنون بیش از 6هزار غیرنظامی از منطقه غوطه شرقی دمشق خارج شدند.

پیش از این مرکز آشتی روسیه اعلام کرد که بیش از 3هزار و 500 غیرنظامی از طریق گذرگاه «حموریه» از صبح امروز خارج شدند.

تا کنون بیش از ده ها هزار غیرنظامی موفق شدند از غوطه خارج شوند و به مناطق امن تحت کنترل دولت سوریه بروند.

یک منبع نظامی میدانی نیز فاش کرد که ارتش سوریه طی ساعت های آینده وارد شهر مهم«حرستا» می شود.

این منبع افزود که ارتش سوریه پس از توافق ارتش سوریه و مرکز آشتی روسیه در سوریه با بزرگان در غوطه شرقی بدون درگیری وارد شهر محاصره شده حرستا می شود.

این منبع افزود که فرماندهان گروه های مسلح شهر حرستا را اواسط هفته پیش و قبل ازمحاصره آن توسط ارتش ترک کرده و به شهر«دوما» رفتند و اکنون فقط شهرک های «عربین»،«عین ترما» و زملکا» باقی می مانند که هنوز در اشغال گروه های مسلح هستند.

ارتش سوریه روز گذشته مهلتی که برای گروه های مسلح برای خروج از شهر حرستا در غوطه شرقی شنبه تعیین کرده بود را تا بعد از ظهر روز گذشته تمدید کرد.

یک منبع از مخالفان سوری نیز گفت که کمیته ای از مردم غوطه شرقی شهر حرستا را ظهر دیروز یکشنبه به سمت دمشق ترک کردند تا با افسرانی از ارتش سوریه و روسیه دیدار کنند و درباره شروط خروج غیرنظامیان و افراد مسلح از شهر حرستا که در اشغال گروه «احرار الشام» است، مذاکره کنند.

خبرگزاری سانا نیز در گزارشی نوشت:پیشروی یگان های ارتش در غوطه شرقی در حومه دمشق برای نابودی و ریشه کن کردن تروریست ها ادامه دارد.

یگان های ارتش عربی سوریه  با پاکسازی کامل دو شهرک «سقبا» و «کفر بطنا» در بخش جنوبی غوطه شرقی از حضور تروریست های مسلح، به دستاورد جدیدی در مسیر آزاد سازی کامل منطقه غوطه شرقی از اشغال جبهه النصره و گروههای تروریستی وابسته به آن دست یافتند.

خبرنگار سانا گفت :یگان های ارتش طی چند ساعت گذشته دست به عملیات نظامی فشرده ای علیه مواضع تروریست ها در غوطه شرقی زدند و طی آن تاکتیک های مناسبی را برای حفظ جان غیر نظامیان که هنوز در این منطقه به سر می برند، اجرا کردند .

خبرنگار سانا تأکید کرد که با توجه به اینکه عملیات نظامی ارتش در مناطق مسکونی منطقه غوطه شرقی ادامه دارد، نیروهای سوریه تلاش می کنند که برای حفظ جان غیرنظامیان شیوه ها و تاکتیک هایی مناسبی را به کار گیرند چون هنوز تعداد زیادی از شهروندان در خانه هایش در انتظار ورود ارتش عربی سوریه هستند تا آنان را از اسارت گروه های تروریستی نجات دهند.

این خبرنگار تاکید کرد: یگان های ارتش سوریه آخرین مقر تروریست ها در دو شهرک سبقا و کفربطنا را در هم شکستند و در این عملیات تلفات و خسارت های سنگینی به آنان وارد کردند.

خبرنگار سانا افزود : یگان های ارتش در تلاش هستند تا ساکنان دو شهرک سبقا و کفربطنا در خانه هایشان در امنیت کامل باشند و در عین حال یگان های مهندسی ارتش  نیز عملیات جستجو و پاکسازی خیابان ها، ساختمان ها و تونل های زیر زمینی از انواع مین و تله های انفجاری را آغاز کردند.

خبرنگار سانا تصریح کرد که عملیات نظامی ارتش در غوطه شرقی به موازات ادامه تلاشهای آن برای حفظ امنیت گذرگاه ها در بخش های مرکزی و شمالی این منطقه ادامه دارد تا شرایط و فرصت لازم برای خروج غیر نظامیان که هنوز در محاصره تروریست ها قرار دارند، فراهم شود .

تا کنون بیش از 83 درصد از غوطه شرقی توسط ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش آزاد شده است.

امروز یگان هایی از ارتش سوریه عملیات پاک سازی بقیه مخفیگاه های گروهک تروریستی جبهه النصره و گروه های تروریستی مرتبط با آن از غوطه شرقی همزمان با تداوم روند تامین خروج غیر نظامیان محاصره شده از گذرهای انسانی  وانتقال آنان به مراکز اقامت موقت در ریف دمشق را ادامه دادند.

 صبح امروز ارتش سوریه عملیات نظامی دقیقی ضد مخفیگاه های گروه های تروریستی در شهرک «حزه» پس از تحکیم نقاط نظامی خود در شهرک های سقبا وکفربطنا وتامین امنیت اهالی و رساندن کمک های انسان دوستانه به آن ها با همکاری با هلال احمر عربی سوریه را شروع  کرد.

در همین حال، در اثر وقوع یک انفجار در شهر«عفرین» سوریه 7غیرنظامی و 4 عنصر از گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه کشته شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه ، وابسته به مخالفان سوری، نیز اعلام کرد که گروه های مسلح وابسته به ترکیه روز گذشته پس از اشغال شهر عفرین اقدام به غارت بزرگ فروشگاه های تجاری و خانه ها در این شهر کردند.

یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه نیز گفت که افراد مسلح وابسته به ترکیه مواد غذایی،پتو، دستگاه های الکترونیکی و دیگر وسایل را از فروشگاه ها،رستورانها و خانه ها غارت کرده و با خودروها و کامیون های کوچک به بیرون از شهر منتقل کردند.

برخی از این افراد مسلح موتورسیکلت ها،خودروها و ادوات و ابزار کشاورزی را نیز به غارت بردند.

اشغال شهر عفرین توسط ارتش ترکیه و گروه های سوری هوادارش باعث شد بیش از 250 هزار غیرنظامی از شهر فرار کرده و آواره شوند.

نزدیک به دو ماه حمله به شهر عفرین باعث کشته شدن 1500 تن از نیروهای کرد ، 400 فرد مسلح هوادار ترکیه و 46 نظامی ترکیه شده است.

در تحولی دیگر، سوریه اشغال منطقه عفرین به دست ترکیه را محکوم کرد و خروج فوری (نیروهای متجاوز) ترکیه را از این منطقه خواستار شد.

وزارت  خارجه سوریه در نامه هایی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره ای شورای امنیت، اشغال شهر عفرین توسط ارتش ترکیه و جنایات نیروهای متجاوز در حق مردم این شهر را محکوم کرد و خواستار خروج فوری نیروهای اشغالگر از اراضی سوریه شد.

 

افزایش نیروهای روسی در سوریه 

رئیس کمیته امور بین المللی در مجلس فدرال روسیه گفت که روسیه به زودی تصمیمی مبنی بر افزایش نیروهایش در سوریه اتخاذ می کند.

رئیس کمیته امور بین المللی در مجلس فدرال روسیه تأکید کرد که تلاش واشنگتن برای تغییر نظام در سوریه منجر به پیروزی تروریست ها می شود.

 

تحریم 4 شخصیت سوری

اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه تحریم هایی علیه 4 شخصیت سوری به بهانه ساخت و استفاده از سلاح شیمیایی اعمال کرده است.

این اتحادیه تأکید کرد که یک شخصیت نظامی بلندپایه و سه دانشمند در مرکز پژوهش های دولتی از جمله تحریم شده ها هستند.

 

ادامه حملات گروه های مسلح به دمشق

بر اثر حملات خمپاره ای گروه های تروریستی حاضر در غوطه شرقی به مناطق مسکونی در دمشق، یک مادر و دخترش جان خود را از دست دادند و 3 غیرنظامی نیز مجروح شده اند.

یک منبع در فرماندهی پلیس دمشق تصریح کرد: گروه های تروریستی که در مناطق باقی مانده غوطه شرقی سنگر گرفته اند، یک راکت را شلیک کردند که در منطقه «حاجبیه» در منطقه شاغور سقوط کرد و منجر به کشته شدن یک مادر و دختر خود، شد.

این منبع افزود: بر اثر سقوط راکت شلیک شده توسط تروریست ها بروی خانه های اهالی  محله «دویلعه» تلفات مادی وارد آمد.

این منبع در ادامه گفت: تروریست ها یک راکت دیگر را به سمت همین محله شلیک کردند که روی کلیسای «مار یوسف» سقوط کرد و منجر به زخمی شدن یک غیرنظامی و ورود خسارات مادی در کلیسا، شد. 

در شهرک «جرمانا» یک منبع در فرماندهی پلیس حومه دمشق تاکید کرد که بر اثر حمله خمپاره ای گروه های تروریستی حاضر در غوطه شرقی به محله «حمصی»، آخسارت های مادی به بار آمد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.