ترامپ چیزی برای سوریه و منطقه به شکل عمومی در سر دارد و معاونش یا مشاور اولش در این زمینه بنیامین نتانیاهو است و در هفته ها یا ماه های آینده اتفاق هایی رخ می دهد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان»  نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به جدیدترین تحولات سوریه و تصمیم ناگهانی و غیر منتظره رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پرداخت و نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به ما«مژده» داد که نیروهای آمریکایی را از سوریه در آینده ای نزدیک خارج می کند زیرا کشورش بیش از هفت تریلیون دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کرد و اما در مقابل به چیزی دست نیافت.

بهانه ای که ترامپ برای توجیه این اقدامش به کار می برد این است که نیروهایش توانستند که گروه«داعش» را از بین ببرند لیکن واقعیت کاملا برخلاف آن است ، این نیروهای او نبودند که «دولت خلافت»(داعش) را شکست دادند بلکه ائتلافی متشکل از شمار زیادی  از کشورها که به شصت کشور می رسد و  نیز کشورهایی که در رأس آنها روسیه،سوریه،عراق،ایران، فرانسه و انگلیس (فهرست در این زمینه طولانی است) قرار داشتند، اینها بودند که داعش را شکست دادند.

آمریکا نیروهایش را به همان دلیل از سوریه خارج می کند که قبل از آن از عراق خارج کرده بود یعنی شکست بزرگ پس از جنگ فرسایشی مادی و بشری که توان تحمل آن را نداشت.بی تردید ترامپ رئیس جمهور تاجر پیشه آمریکا که مسائل را با ترازوی سود و زیان می سنجد و به زبان ارقام و اعداد ایمان دارد، درک کرده است که جنگی در راه است که نیروهایش در سوریه(2هزار نظامی) و در عراق(5هزار و 500 نظامی)هدف قرار می دهد و دولتش نمی تواند در آن پیروز شود.

جنگ پیش روی روسیه و سوریه که مناطقی در شرق فرات در آنها نیروهای آمریکایی متمرکز هستند و به طور مشخص مناطقی که در آنها ذخایر نفت و گاز سوریه وجو دارد  را شامل می شود و آمادگی ها برای این جنگ توسط گروه های عراقی از جمله«الحشد الشعبی»آغاز شده است تا عملیاتی علیه نیروهای آمریکایی حاضر در اراضی عراق به راه بیفتد آن هم پس از آن که بهانه حضور این نیروهای آمریکایی یعنی از بین بردن داعش از بین رفت.

اطلاعاتی که ترامپ درباره این برنامه های عقب نشینی ارائه کرد بسیار اندک  و بسیار مبهم است.وزارت خارجه آمریکا مطلع بودنش درباره این طرح ها را تکذیب کرد و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز پیش از این تأکید کرده بود که نیروهای آمریکایی برای مدتی طولانی در سوریه می مانند، حالا چه اتفاقی افتاد که ترامپ با این سرعت نظرش عوض شود؟ اگر وزارت خارجه از این طرح ها اطلاع نداشت...پس چه کسی از آن اطلاع دارد،بنیامین نتانیاهو یا جارد کوشنر؟

نقطه چشمگیر دیگری در سخنان یاد شده ترامپ وجود دارد و آن اشاره اش به این است که «ماموریت در سوریه را به دیگران» واگذار می کند بدون آن که این دیگران را مشخص کند...آیا آنها روس ها هستند یا ایرانی ها؟ یا ترک ها؟ یا کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی،قطر و امارات؟

چندین تفسیر یا احتمال پشت این رویگرد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار دارد:

نخست: اینکه رئیس جمهور آمریکا این تصمیم را در راستای اجرای سیاست ها و برنامه های انتخاباتی اش که او را به قدرت رساند و عنوان بارزش توجه به داخل است و عقب نشینی از دخالت های نظامی خارجی و قرار دادن منافع ملت آمریکا بالاتر از همه چیز بر اساس شعارش«اول آمریکا» اتخاذ کرده است.

دوم: اینکه ترامپ برای گشودن جبهه نظامی دیگر چه بسا علیه ایران برنامه ریزی می کند آن هم پس از آن که نیت خود برای خروج از توافقنامه هسته ای را اعلام کرد؛ به همین دلیل نمی خواهد که نیروهایش در سوریه و چه بسا در عراق در صورت وقوع جنگ با ایران لقمه حاضر و آماده ای برای نیروهای سوری و عراقی هوادار ایران شوند.

سوم: وقوع نوعی توافق و معامله میان دو قدرت بزرگ یعنی روسیه و آمریکا.یعنی معامله بر سر تبادل مناطق نفوذ، به عبارتی دیگر آمریکا سوریه را به روسیه واگذار می کند تا دست بالا را در آن داشته باشد در مقابل روسیه نیز درباره حضور آمریکا در عراق یا دیگر کشورهای منطقه سکوت می کند.

چهارم: توافق دولت ترامپ با ترکیه بر سر خروج نیروهایش(نیروهای آمریکایی) که در شمال سوریه (مناطق کرد نشین) در طول مرزهای میان دو کشور(سوریه و ترکیه) حاضر هستند، امری که راه را برای عملیات «شاخه زیتون» ترکیه  برای پیشروی در منطقه بدون آن که با نیروهای آمریکا برخورد کنند، پیشروی کند.

در سایه کمبود اطلاعات درباره طرح ترامپ به نظر می رسد که ترجیح دادن یکی از این گزینه ها بسیار دشوار باشد لیکن فاش کردن این مساله توسط ترامپ که کشورش هفت تریلیون دلار در منطقه ضرر کرده است بدون آن که چیزی در مقابل به دست بیاورد حکایت از آن دارد که دولتش به شکست اذعان کرده و می خواهد خسارت ها را کم یا متوقف کند... و این بدین معنا است که احتمال های دیگر به ویژه تنش زایی علیه ایران را در همه احوال نباید بعید دانست.

ترامپ چیزی برای سوریه و منطقه به شکل عمومی در سر دارد و معاونش یا مشاور اولش در این زمینه بنیامین نتانیاهو است و در هفته ها یا ماه های آینده اتفاق هایی رخ می دهد و چاره ای جز انتظار نداریم.

 

جزئیات سخنان غیرمنتظره ترامپ

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، عصر پنجشنبه هفته گذشته طی سخنرانی‌ ای در ایالت «اوهایو»، با اشاره به ازبین رفتن گروه تروریستی داعش، در سوریه و عراق، گفت: «ما به زودی از سوریه خارج خواهیم شد. اجازه دهیم دیگران ادامه کار را به دست بگیرند. خیلی زود،‌ خیلی زود از سوریه خارج می‌شویم. ما خیلی زود صد درصد قلمرو آنها را که به آن خلافت می‌گفتند، بازپس گرفتیم.»

ترامپ گفت: «اما ما خیلی زود از آنجا خارج خواهیم شد. خیلی زود به کشور خودمان بر می گردیم، جایی که به آن تعلق داریم و می‌ خواهیم آنجا باشیم.»

وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) در ماه دسامبر اعلام کرد که آمریکا دو هزار نیرو در سوریه دارد.

این در حالی بود که «جمیز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز در همین ماه گفته بود، انتظار دارد از این پس حضور عیرنظامیان آمریکایی در سوریه افزایش یابد و شمار بیشتری از آنها به عنوان دیپلمات و مقاطعه‌کار به این کشور بروند.

دونالد ترامپ پیش از این نیز از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه صحبت کرده و گفته بود، هدف نیروهای آمریکایی در سوریه از بین بردن گروه داعش است و پس از آن از سوریه خارج خواهند شد.

رئیس جمهوری آمریکا این سخنان را در حالی مطرح کرد که پیش از این از لو دادن راهبردهای نظامی به ویژه در مورد سوریه انتقاد کرده و گفته بود که افشای این اسرار تنها به سود «دشمن» است.

وی در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود در آوریل سال ۲۰۱۶ در مورد جنگ سوریه گفته بود: «یک چیزی که در مورد من باید بدانید این است که در زمینه نظامی من دوست ندارم بگویم کجا می‌ خواهم بروم و چه کار می‌ خواهم بکنم. من هرگز از پیش نخواهم گفت که قرار است کاری را به این صورت یا به آن صورت انجام بدهم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.