رسانه‌ های پیونگ‌ یانگ درباره تایید غیرهسته‌ ای شدن سکوت کرده اند و این سبب شده تحلیلگران تردید کنند که کیم جونگ اون ناگهان برنامه‌ هسته‌ ای اش را متوقف کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: پیونگ‌ یانگ که به افتخار آزمایش موشک‌ های بالستیک خود تمبر منتشر کرده، بنای یادبود ساخته و دانشمندان هسته‌ ای‌ خود را قهرمان ملی خوانده است، چگونه می‌ خواهد از «غیرهسته‌ ای شدن» صحبت کند؟ 

سرانجام پس از دو روز گمانه زنی، چین و کره شمالی هر دو رسما تایید کردند که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از پکن دیدار کرده است. دولت چین اعلام کرد رهبر کره شمالی در دیدار تاریخی خود با «شی جینپینگ» رئیس‌ جمهور چین وعده دیدار با مقامات آمریکا و نیز غیرهسته‌ ای شدن این کشور را داده است. 

ماه پیش هم هیات اعزامی کره شمالی به کره جنوبی هم از قول کیم جونگ اون گفتند او به «غیرهسته‌ ای شدن» متعهد و با «دیدار مقامات آمریکایی» موافقت کرده است. 

اما این مسئله را باید مدنظر داشت که کیم جونگ اون امنیت خود را بر زرادخانه‌ هسته‌ ای‌ اش بنا کرده و سال ها ساخت چنین سلاح‌ هایی را جشن گرفته و این کار بخشی از قدرت و مشروعیت نظامی سیاسی خاندان اوست.

رسانه‌ های پیونگ‌ یانگ درباره تایید غیرهسته‌ ای شدن سکوت کرده اند و این سبب شده تحلیلگران تردید کنند که کیم جونگ اون ناگهان برنامه‌ هسته‌ ای اش را متوقف کند. 

کارشناسان بر این باورند که رهبر کره شمالی به احتمال زیاد برخوردی دراز مدت و دوگانه با این موضوع خواهد داشت؛ نوعی «نرمش قهرمانانه» که او را در خانه و نزد نخبگان داخلی پیروز نشان دهد. 

«مایکل مدن» کارشناس امور کره شمالی در دانشگاه «جان هاپکینز» می‌ گوید: «کیم نیازی ندارد در این باره چیزی به مردمش بگوید. چرا که غیرهسته‌ ای شدن، فرآیندی است که در عمل دست‌ کم 10  سالی زمان می‌ برد. پیونگ یانگ احتمالا به جای چانه‌ زنی‌ های اساسی و یکباره، بیشتر به سوی موافقت‌ نامه‌ های مرحله به مرحله پیش می‌ رود.» 

کیم جونگ اون پس از به قدرت رسیدن در سال 2011 از سیاست «بیونجین» پیروی کرده، که عبارت است از توسعه همزمان نظامی و اقتصادی.  پدر و پدربزرگ او علنا اعلام کردند که در پی سلاح هسته‌ ای نیستند اما در خفا برنامه هسته‌ ای شان را ادامه دادند. حتی «کیم جونگ ایل» پدر کیم جونگ اون در نشست با همتای کره جنوبی خود در سال 2007 یعنی یک سال پس از نخستین آزمایش هسته‌ ای خود رسما اعلام کرد «تمایلی به داشتن سلاح هسته‌ ای» ندارد. 

کارشناسان به دلیل سابقه ناموفق این گونه گفت و گوها با کره شمالی نسبت به آینده آنها نیز خوش بین نیستند. 

کره شمالی پیشتر گفته بود تنها در حالی حاضر است در سیاست هسته‌ ای خود تجدید نظر کند که آمریکا نیروهایش را از کره جنوبی بیرون ببرد و «چتر هسته‌ ای بازدارنده» خود را در ژاپن و کره جنوبی جمع کند. 

از سوی دیگر روابط چین و کره شمالی که به دلیل برنامه هسته‌ ای کره شمالی سرد شده بود، با دیدار اخیر کیم جونگ اون از پکن جانی تازه گرفته است. دولت چین که در این دیدار قول داد روابط دوستانه خود را با کره شمالی حفظ کند،‌ آمریکا را هم فراموش نکرد. شی جینپینگ در پیام کوتاهی ترامپ را در جریان این دیدار گذاشت. 

وی در پیام خود آورده است: «تماس نزدیک ما با آمریکا نیز مانند همپیمانان ما یعنی کره جنوبی و ژاپن باقی می‌ ماند. ما این پیشرفت را همچون گواه دیگری می‌ بینیم که نشان می‌ دهد کارزار فشار حداکثری، فضای مناسبی برای گفت و گو با کره شمالی ایجاد کرده است.» 

کیم جونگ اون در ماه آینده میلادی نیز دیداری با رئیس جمهور کره جنوبی و همچنین رئیس جمهور آمریکا خواهد داشت.

اعلام آمادگی رئیس جمهور آمریکا برای ملاقات با رهبر کره شمالی، بسیاری از ناظران را شگفت زده کرده است.در صورت انجام این ملاقات، پس از ماه ها افزایش تنش میان دو کشور و آزمایش های موشکی پی در پی پیونگ یانگ، ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که در دوران مسئولیت خود با یک رهبر کره شمالی ملاقات می کند.

یک کارشناس کره جنوبی که پیشتر با کره شمالی مذاکره داشته، می‌ گوید:‌ «کیم جونگ اون به این فکر خواهد بود که وانمود کند با تسلطی که در زمینه تسلیحات‌ هسته‌ ای به دست آورده،‌ آمریکا و جامعه جهانی را وادار به تسلیم کرده است. سپس اگر اوضاع خوب پیش برود،‌ تحریم ها برداشته می‌ شود و مردم دلیل تصمیم وی برای غیرهسته‌ ای شدن را درک می‌ کنند و حامی پر و پا قرص آن هم می‌ شوند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.