در وضعیت فعلی نتیجه اولیه انتخابات، احتمال اینکه ایتالیا شاهد دوران بدون دولت باشد، دور از ذهن نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فرانس 24 گزارش داد: براساس نتایج اولیه هیچ گروهی اکثریت قاطع را در انتخابات روز گذشته ایتالیا به دست نیاورده است.

انتظار می رفت که ائتلاف راست میانه بیشترین کرسی ها را در پارلمان ایتالیا به دست می آورد اما این اکثریت قاطع نیست و نتایج اولیه انتخابات حاکی از این است که ایتالیا در آستانه تشکیل پارلمانی معلق قرار دارد (پارلمان معلق (Hung parliament) حالتی است که در حکومت‌ هایی که با سیستم پارلمانی اداره می‌ شوند رخ می‌ دهد که در طی آن هیچ‌ یک از احزاب سیاسی دارای یک اکثریت مطلق نیست).

به نظر می‌ رسد که هیچ‌ یک از احزاب و ائتلاف‌ های راه‌ یافته به پارلمان این کشور اکثریت کرسی‌ ها را کسب نخواهند کرد و راه طولانی برای ائتلاف و تشکیل دولت پیش‌ رو دارند.

تخمین اولیه، از پیشتازی جنبش پنج ستاره حکایت دارد.

با این حال بنا به تخمین اولیه از ترکیب پارلمان آینده ایتالیا، به نظر می رسد هیچ کدام از احزاب و جناح ها به اکثریت لازم برای تشکیل دولت دست نیابند.

تخمین‌های اولیه از نتیجه انتخابات پارلمانی ایتالیا همزمان با پایان رای گیری در ساعت 23 به وقت محلی اعلام شد. ائتلاف احزاب راستگرای ایتالیا از جنبش پنج ستاره کرسی های بیشتری خواهد داشت اما به نظر نمی رسد این ائتلاف اکثریت لازم برای تشکیل دولت آینده را در اختیار داشته باشد.

این پیش‌بینی‌ها که بر اساس شمارش آرا انجام شده، نشان می‌ دهد که جنبش پنج ستاره، 102 الی 122 کرسی را از آن خود خواهد کرد که این تعداد با 158 کرسی برای در اختیار داشتن اکثریت فاصله زیادی دارد.

به گزارش شبکه «رای» ایتالیا، جنبش پنج ستاره بین 29.5 تا 32.5 درصد آرا را به دست آورده است. در مقابل ائتلاف احزاب راستگرا بین 33 تا 36  درصد آرا را کسب کرده اند.

یکی از مقامات جنبش پنج ستاره ایتالیا در اولین واکنش رسمی این حزب به نتایج اولیه انتخابات تاکید کرد حزبش یکی از «رکن های» اصلی پارلمان آینده ایتالیا خواهد بود.

از سوی دیگر تخمین اولیه از نتایج نشان می دهد حزب راست افراطی «لیگ» که سیاست های ضدمهاجرتی دارد از حزب «ایتالیا به پیش» به رهبری «سیلویو برلوسکونی» نخست وزیر پیشین، پیشی گرفته است. امری که می تواند به معنای رهبری این حزب راست افراطی در ائتلاف راستگرایان باشد.

ائتلاف حاکم به رهبری حزب دموکرات ایتالیا تنها 25 تا 28 درصد آرا را به دست آورده است. رهبر این حزب در پارلمان ایتالیا تاکید کرده است در صورت تایید این نتایج، حزبش با ترک قدرت به جمع مخالفان دولت آینده خواهد پیوست.

برلوسکونی 81 ساله به دلیل محکومیتی در ارتباط با کلاهبرداری مالیاتی نمی تواند تا سال آینده هیچ پستی را از آن خود کند. او که چهار دوره نخست وزیر بود با لیگ ضد مهاجرت ائتلاف کرده و از نخست وزیری «آنتونیو تاجانی» رئیس پارلمان اروپایی حمایت کرده است. این بار دو موضوع مهاجرت و اقتصاد در مبارزات جنجالی و تفرقه انگیز انتخاباتی ایتالیا چیره بود.

شبکه «رای» ایتالیا در پیش بینی خود از ترکیب پارلمان آینده این کشور تخمین زده است ائتلاف راستگرایان بین 248 تا 268 کرسی پارلمان آینده را در اختیار خواهد داشت که شامل 122 تا 132 کرسی برای حزب راست افراطی «لیگ» و 94 تا 104 کرسی برای حزب «ایتالیا به پیش» به رهبری سیلویو برلوسکونی خواهد بود. این شبکه تعداد کرسی های ائتلاف چپ میانه را 10 تا 127 تخمین زده است.

در وضعیت فعلی احتمال اینکه ایتالیا شاهد دوران بدون دولت باشد، دور از ذهن نیست.

ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپاست و همین باعث شده، بروکسل با حساسیت بسیار زیادی تحولات این کشور را دنبال کند. در صورت تشکیل یک دولت دست راستی و پوپولیست، این اتحادیه ضربه دیگری پس از برگزیت و انتخابات اتریش خواهد خورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.