به گزارش جماران؛  انتخابات محلی در ایتالیا به نوعی پایان نظام سه قطبی و ظهور نظام بی پولار (دو قطبی متشکل از دو جناح چپ میانه و راست میانه) را رقم زد.

نتایج انتخابات روز گذشته شهرداری ها که امروز منتشر شد، در مجموع موید شکست سنگین جنبش پنج ستاره (اوپوزیسیون) که تقریباً در تمامی شهرها از رسیدن به دور دوم باز مانده است بوده و به نوعی پایان دوره نظام سیاسی سه قطبی و ظهور دوباره نظام 'بی پولار' (دو قطبی متشکل از دو جناح چپ میانه و راست میانه) در این کشور را تداعی می کند. 
هرچند باید در نظر داشت این انتخابات با انتخابات سیاسی متفاوت است و رأی دهندگان به منظور رفع مشکلات و بهبودی اوضاع شهر مربوطه در پای صندوق های رأی حاضر شده اند. نکته دیگر این انتخابات میزان مشارکت شهروندان است که نسبت به انتخابات شهرداری ها در سال 2012، حدود 7 درصد کاهش یافته و از 67 درصد به 60 درصد رسیده است. 
در انتخابات روز گذشته توجه تمامی رسانه ها و محافل سیاسی ایتالیا به نتیجه بدست آمده در 4 شهر مرکز استان (جنوا، آکوئیلا، کاتانزارو و پالرمو) و 17 شهر مرکز توابع (آلساندریا، آستی، بلّونو، کومو، فروزینونه، لاسپتزیا، لچّه، لودی، لوکّا، مونتزا، پادوا، پارما، پیاچنتزا، پیستویا، ریه تی، تارانتو و ورونا) مجموعاً 21 شهرستان، معطوف شد. 
در شهر 'جنوا' جناح راست میانه با کسب 37 درصد آراء از کاندیدای جناح چپ میانه (31 درصد) پیشی گرفته و انتخابات به دور دوم کشیده شد. در شهر 'آکوئیلا' نیز انتخابات به دور دوم کشیده شد و نامزد جناح چپ میانه (45 درصد) از کاندیدای ائتلاف راست میانه (37 درصد) پیشی گرفت. در شهر 'کاتانزارو' نامزد جناح راست میانه (44 درصد) و کاندیدای جناح چپ میانه (32 درصد) آرا را کسب کردند و در این حوزه نیز انتخابات به دور دوم کشیده شد. 
درحالی که در شهر 'پالرمو'، کاندیدای جناح چپ میانه با کسب 42 درصد آراء در برابر نامزد جناح راست میانه (33 درصد) به پیروزی رسیده و به عنوان شهردار انتخاب شد.
در جناح راست، 'سیلویو برلوسکونی' نخست وزیر پیشین و رهبر حزب 'زنده باد ایتالیا' آوای پیروزی سرداده و 'متئو سالوینی' دبیرکل حزب پیوند شمال خواستار تشکیل ائتلافی منسجم در جناح راست میانه شد. در جناح چپ میانه، حزب دموکراتیک مصمم شده با جنبش کمپ ترقی خواهان به رهبری 'جولیانو پیزاپیا' شهردار سابق میلان ائتلاف کند. این در حالیست که 'پیزاپیا' تشکیل چنین ائتلافی را به برگزاری انتخابات درون جناحی برای تعیین کاندیدای نخست وزیری از یک سو و عدم ائتلاف با راست گرایان از سوی دیگر مشروط کرد. جنبش پنج ستاره نیز مدعی است همچنان نیروی اول و یا دوم کشور بوده و انتخابات روز گذشته نه ملی بلکه تنها جنبه محلی داشته است. 
انتخابات محلی برای انتخاب مستقیم شهرداران و شوراهای شهری در حدود 11 هزار شعبه در 1004 شهر و روستای ایتالیا روز گذشته برگزار شد . در این انتخابات حدود 9 میلیون واجد شرایط بودند که از این تعداد حدود 61 درصد مردم پای صندوق های رای رفتند که البته به دور دوم که روز یکشنبه 25 ژوئن برگزار می شود، کشیده شده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.