عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با تأکید بر اینکه در این دوره شورا و شهرداری باید تبدیل به اتاق‌هاى شیشه‌ای شوند، گفت: این مسئله، برنامه، ابزار و اراده‌ای می خواهد که من قطعا در ترکیب فعلی شورای شهر تهران آن را می‌بینم.

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، با اشاره به پیروزی یکدست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران گفت: این پیروزی در تداوم پیروزی‌های دو دوره قبل اصلاح‌طلبان بود، اما این مسئله، دلیل اصلی پیروزی نیست.

حساسیت مردم پس از فاجعه پلاسکو به شورا و شهرداری بیشتر شد

او با بیان اینکه قطعا در دو سال گذشته به‌خصوص افکارعمومی نسبت به شورا و شهرداری تهران بسیار حساس شده بود، اظهار داشت: این حساسیت بعد از فاجعه تاسف‌بار پلاسکو و جان باختن آتش‌نشانان بیشتر هم شد و این در حالی است که به نظر من، مردم در حداقل ١٠ سال گذشته نسبت به شوراها حساسیت خود را از دست داده بودند.

مشارکت مردم در انتخابات شوراها در چند انتخابات گذشته پایین آمده بود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نرخ پایین مشارکت مردم در انتخابات شوراها تصریح کرد: اگر دقت کنیم در چند انتخابات گذشته سطح مشارکت مردم در انتخابات شوراها پایین آمده بود اما در این انتخابات مردم حساس شده بودند؛ هم به دلیل عملکرد شوراها و شهرداری‌ها و مشکلات رو به افزایش کلانشهر تهران و هم به دلیل دسترسی مردم به اخبار و اطلاعات که از طریق شبکه‌های اجتماعی در اختیار آنان قرار می‌گرفت.

شاخص‌ پاکدستی و ضد فساد بودن برای مردم بسیار مهم بود

منصوری ادامه داد: برای مردم مهم بود که چه کسانى قرار است نماینده آنان در شورای شهر باشد. آنها برای خود شاخص داشتند، شاخص‌هایی مانند پاکدستی و ضد فساد بودن بسیار مهم بود، اینکه اعضا شورا توانایی انجام این مسئولیت را داشته باشند.

دلیل اصلى رای آوردن کل اعضا لیست امید عوامل، حمایت آقای خاتمی  بود

او با اشاره به تدوین لیست امید از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها خاطرنشان کرد: همچنین کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز علی‌رغم نقدهایی که قطعا وجود دارد، در بستن لیست واحد به سرانجام رسید اما دلیل اصلى رای آوردن کل اعضا لیست امید به اعتقاد من در کنار مجموعه‌ای از عوامل، حمایت آقای خاتمی  بود که مانند انتخابات مجلس باعث شد لیست امید با فاصله بتواند ٢١ کرسی تهران را از آن خود کند.

مسئولیت شورای شهر در این دوره سنگین‌تر است

قائم مقام دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید مهمترین برنامه‌ای که اصلاح طلبان در شورای پنجم باید در دست داشته باشند و پیگیری کنند، چیست؟ ابراز داشت: نخست باید بگویم که کار این شورا بسیار سخت است. این شورا یکدست در اختیار اصلاح‌طلبان است و همین مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند.

شورای پنجم گزارشی از وضع موجود تهران به مردم ارائه کند

منصوری با بیان اینکه شورای پنجم در قدم اول باید یک گزارش کامل، جامع و شفاف از وضع موجود شورای شهر و شهرداری و شهر تهران به مردم ارائه کند، عنوان کرد: این اطلاع‌رسانی باید به حدی باشد که برای افکار عمومی نیز حساسیت‌برانگیز باشد، مثلا وضع درآمد شهرداری، استخدام‌ها، املاک نجومی و به ویژه بدهی‌های شهرداری تهران. مسائلی از این دست باید دقیق برای مردم روشن شود.

متناسب با صورت مسئله باید جدی‌ترین چالش‌های تهران را مشخص کرد

او افزود: این در واقع تشریح صورت مسئله فعلی تهران خواهد بود. متناسب با این صورت مسئله باید دید جدی‌ترین چالش‌های کنونی شهر تهران چیست؟ البته درباره این مسائل بحث شده است اما تعیین و مشخص ساختن این «ترین‌» ها مهم است چرا که به اعتقاد من اولویت‌ها را روشن می‌کند.

شورای پنجم اراده شفافیت را دارد

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه مردم تهران حداقل در سال اول باید تغییرات را لمس کنند، یادآور شد: در این دوره شورا و شهرداری باید تبدیل به اتاق‌هاى شیشه‌ای شوند. این مسئله، برنامه، ابزار  و اراده‌ای می خواهد که من قطعا در ترکیب فعلی شورای شهر تهران آن را می‌بینم.

انتخاب شهردار بیش از ٥٠ درصد کار شورای شهر است

منصوری اصلی‌ترین مسئله شورای شهر را انتخاب شهردار دانست و بیان کرد: گزینش کسی که بتواند از عهده این ویرانه برآید بسیار مهم و تعیین‌کننده است. به نظر من، انتخاب شهردار بیش از ٥٠ درصد کار است؛ چهره‌ای ملی و توانمند که از تجربه و توان لازم برخوردار باشد.

شهردار تهران باید براساس شاخص‌های متناسب با مشکلات تهران انتخاب شود

او با بیان اینکه شهردار جدید تهران بیش از آنکه وجهه سیاسی‌اش مهم باشد، باید فردی باشد که توان اداره شهر تهران را داشته باشد، گفت: به عبارتی، شهردار تهران باید براساس شاخص‌های متناسب با مشکلات شهر تهران انتخاب شود. از سوى دیگر، اتحاد و حفظ انسجام بین منتخبان نیز در اولویت همه اقدامات این شورا قرار دارد.

در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان راجع به شهردار تهران بحث نشده است

این عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به این سوال که در شورای عالی سیاستگذاری چه بحث‌هایی در رابطه با انتخاب شهردار آتی تهران شده بود؟ ملاک اصلاح‌طلبان برای شهردار آینده تهران چیست؟ اظهار داشت: در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان راجع به شهردار تهران بحث نشده است تاکنون اما این ملاحظه که اعضا باید در این چهار سال در شورا بمانند، به طور جدی وجود داشت و اینکه شورا خود براساس شاخص‌هایی که تا حدودی روشن است باید شهردار را انتخاب کند.

منصوری اضافه کرد: البته اکنون که انتخابات تمام شده و بحث انتخاب شهردار مطرح شده است، به نظرم این یک نقد نیز به شورای عالی وارد است که باید روی این شاخص‌ها که ورود می‌کرد.

گفتیم افراد شورا نباید برای حضور در جایگاه‌های دیگر از سمت شورا استعفا دهند

او با اشاره به برخی مسائل مبنی شهردار شدن یکی از اعضای منتخب شورای شهر تهران به عنوان شهردار تصریح کرد: از قبل از بستن لیست این مسئله به طور جدی وجود داشت که چنانچه افرادی که قرار است در لیست قرار بگیرند نباید برای حضور در جایگاه‌های دیگر از سمت شورا استعفا دهند و عرصه را خالی نکنند. به هرحال لیست ظرفیت ٢١ نفر را بیشتر نداشت و چنانچه چنین فرضیه‌ای برای اعضا وجود داشته قاعدتا نباید کاندیدای شورای شهر می‌شدند اما در نهایت تصمیم اصلی باید در جمع شورای شهر گرفته شود.

وجه ملی شهردار تهران به دلیل جایگاه شهر تهران است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که سیدمحمد خاتمی در دیدار با منتخبان شورای شهر گفت که شهرداری با وجه ملی می‌خواهیم؛ چرا باید شهردار تهران وجه ملی داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: این به دلیل جایگاه شهر تهران است. به هرحال شهر تهران یکی از بزرگترین کلانشهرهای دنیاست و شهردار این شهر به همین نسبت باید بتواند هم در سطح ملی و هم به اعتقاد من حتی در سطح بین‌المللی شناخته شده باشد.

منصوری تاکید کرد: شهرداری تهران هم به لحاظ جایگاه و ساختار ادارى و درآمدى و هم وسعت و دامنه شهر تهران جایگاهی متفاوت دارد و مجموعه این تفاوت‌هاست که به شهردار تهران جایگاهی متفاوت از شهرهای دیگر ایران داده است.

ملی بودن شهردار به معنی سیاسی بودن نیست

او در پاسخ به این سوال که بسیاری می‌گویند شهردار تهران نباید فردی سیاسی باشد. آیا انتخاب شهردار با وجه ملی در منافات با این مساله نیست؟ ابراز داشت: باید دید منظور از سیاسی بودن چیست؟ اگر قرار است صرف سیاسی بودن بر توانایی‌های فرد مورد نظر غلبه داشته باشد، من هم مخالف انتخاب فردی سیاسی برای شهر تهران هستم اما ملی بودن به معنی سیاسی بودن نیست.

سیاسی بودن نافی ملی بودن شهردار نیست

قائم مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: منظور از ملی بودن به اعتقاد من شناخته شده بودن فردی است که از عهده انجام این کار برآید. طبیعتا با این دید سیاسی بودن نمی‌تواند نافی ملی بودن فرد مورد نظر باشد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.