ممکن است رئیس جمهور آمریکا روزی خود را مشغول «دیپلماسی همبرگر» با «مرد موشکی» پیونگ یانگ ببیند.

 

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در طول کارزار انتخابات ریاست جمهوری اش اعلام کرده بود که او بسیار خوشحال خواهد شد که در کنار «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بنشیند و با او همبرگر بخورد. ترامپ در آن زمان پرسیده بود که حرف زدن چه ایرادی دارد؟ این کار می تواند سرآغاز یک گفت و گو باشد. 
ترامپ به دلیل خامی درباره مسائل بین المللی در میان طیف سیاسی آمریکا شناخته شده است. در حالی که رسانه دولتی کره شمالی از او به عنوان سیاستمداری بسیار عاقل تمجید کرد. از آن پس ترامپ و کیم جونگ اون همواره در حال تبادل توهین و افترا عمومی با هم بوده اند.
در حال حاضر پیشنهاد شفاف برای گفت و گو با آمریکا از سوی مقامات پیونگ یانگ در زمان برگزاری المپیک زمستانی مطرح شده است. اما این پیشنهاد به معنای آن نیست که خورشید تازه صلح و دوستی از شرق طلوع کرده است. در حال حاضر هیچ نشانه ای از اینکه پیونگ یانگ آماده گفت و گو درباره زرادخانه های موشکی و هسته ای خود است، به چشم نمی خورد. 
بلکه این می تواند یک تجلی کلی از امید به بهبود روابط پشت سرهم میان کره جنوبی و کره شمالی و نیز واشنگتن و پیونگ یانگ باشد. علاوه بر این تحولات اخیر چند ساعت بعد از آن رخ داد که کره شمالی با عصبانیت خبر از موج جدید تحریم ها علیه این کشور از سوی واشنگتن را داد و آن را نوعی اعلان جنگ از سوی آمریکا و تلاش واشنگتن برای خرابکاری در بهبود روابط میان دو کره، در حالی که آنها مشغول روند آشتی میان خود بودند، تلقی کرد. 
«مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی که عمیقا نگران تصمیم ترامپ درباره جنگ با کره شمالی به زیان کشورش است، به سرعت به آمریکا فشار آورد تا پیشنهاد کره شمالی برای گفت و گو را بپذیرد.
در بیانیه منتشره از سوی کاخ آبی، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در «سئول» آمده است: مون جائه این بر ضرورت برگزاری گفت و گو میان کره شمالی و آمریکا به منظور حل مسائل شبه جزیره کره و بهبود روابط میان دو کره تاکید کرده است.
آمریکا و متحدان این کشور در منطقه نگران این هستند که تلاش های رئیس جمهور کره جنوبی برای آشتی با همتای کره شمالی خود می تواند شبیه در پیش گرفتن یک سیاست ضعیف باشد که به پیونگ یانگ جسارت بیشتری برای اقدامات خود بدهد. 
واشنگتن و توکیو همچنین نسبت به دعوت رئیس جمهور کره جنوبی از کره شمالی برای حضور در بازی های المپیک زمستانی «پیونگ چانگ» و شروع گفتگوهای میان دو کره ابراز نگرانی کردند و  مدعی شدند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در تلاش بوده است تا میان کره جنوبی، آمریکا و ژاپن شکاف ایجاد کند. 
از آن زمان تاکنون مون جائه این در تلاش بوده است تا تقاضای ترامپ، مبنی بر اینکه باید با حفظ موضع سختگیرانه نسبت به انجام مذاکره ابراز رضایت کند، را به سرعت قبول کند. با این حال واشنگتن به موضع خصمانه خود همچنان ادامه می دهد.
«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا «فرد وارمبیر» پدر «اتو وارمبیر» را در سفر خود به سئول همراه داشت. اتو وارمبیر به جرم آنچه دولت کره شمالی آن را اعمال خصمانه خوانده بود، دستگیر و زندانی شده بود و اندکی پس از بازگشت به آمریکا درگذشت. 
ادعا می شد که علت مرگ وی به خاطر شکنجه هایی بوده است که در زندان کره شمالی متحمل شده است. وارمبیر و همسرش میهمان ترامپ در سخنرانی سالانه آمریکا بودند. 
یکی از دستیاران پنس اعلام کرد معاون رئیس جمهور به دنیا یادآور شد که هر کاری که کره شمالی در بازی های المپیک انجام می دهند نوعی بازی برای سرپوش گذاشتن بر این واقعیت است که آنها مستبدترین و سرکوب کننده ترین رژیم دنیا هستند. 
وی افزود: «مایک پنس از هر فرصتی برای یادآوری واقعیت ظلم و ستم موجود در کره شمالی توسط رژیم حاکم آن که مردم آن را به بردگی کشانده است، استفاده خواهد کرد. ما اجازه نخواهیم داد که تبلیغات کره شمالی بر پیام المپیک غلبه کند.» 
با این حال مشخص شده است که مایک پنس برنامه های محرمانه ای برای دیدار با خواهر کیم جونگ اون، که در بازی های المپیک حضور داشت، بعد از مراسم افتتاحیه داشته است. اما این دیدار در آخرین لحظات توسط مقامات کره شمالی لغو شد.
هنوز راه زیادی برای رسیدن به یک راه حل میان دو طرف وجود دارد. شک و تردیدهای بسیاری درباره هدف واقعی کیم جونگ اون همچنان وجود دارد. «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که کشورش در معرض تهدید مستقیم موشکی کره شمالی است در طول بازی های المپیک و بعد از گفت و گو با ترامپ هشدار داد هیچ گفت و گوی معناداری وجود نخواهد داشت مگر اینکه پیونگ یانگ با خلع سلاح کامل، غیر قابل برگشت و قابل بازبینی موافقت کند. کاخ سفید هم اعلام کرد که ما منتظر هستیم تا ببینم پیام گفت و گوی کره شمالی نشان از اولین گام های پیونگ یانگ برای پیمودن مسیر خلع سلاح هسته ای است یا نه.
با این حال کره جنوبی به طور عمومی نسبت به دستیابی به موفقیت در این زمینه امیدوار هستند. «ایوانکا ترامپ» دختر بزرگ ترامپ می توانست اندکی از آن افتخار نمادین را نصیب خود کند اگر همراهان وی در این بازی ها شروع به همراهی وی می کردند.
این موضوع می توانست جایگاه مناسبی برای او در آینده رقم بزند با این حال به دختر ترامپ گفته شده بود که آرمان های ریاست جمهوری مربوط به خود را مد نظر داشته باشد و ممکن است رئیس جمهور آمریکا روزی خود را مشغول دیپلماسی همبرگر با مرد کوچک موشکی پیونگ یانگ ببیند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.