بهشتلی گفت:« 20 میلیون ویتنامی در جنگ ویتنام کاری کردند که 200 میلیون آمریکایی به دردسر بیفتند حالا ترکیه کاری می کند که ایالات متحده آمریکا 5 برابر مشکلاتی در ویتنام داشت،داشته باشد».

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پی آغاز عملیات نظامی ترکیه در منطقه «عفرین» در شمال سوریه در 20 ماه گذشته و درخواست های مکرر آنکارا برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه«منبج» در همجواری عفرین و مخالفت آمریکایی ها با این درخواست، تنش میان آنکارا و واشنگتن طی روزهای اخیر به مرحله بی سابقه ای رسیده است.

«دولت بهشتلی» رئیس حزب«جنبش ملی»ترکیه همپیمان سیاسی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران طی مشارکت اش در یک فعالیت در شهر«آنتالیا» به شدت به ایالات متحده آمریکا تاخت.

بهشتلی گفت:« 20 میلیون ویتنامی در جنگ ویتنام کاری کردند که 200 میلیون آمریکایی به دردسر بیفتند حالا ترکیه کاری می کند که ایالات متحده آمریکا 5 برابر مشکلاتی در ویتنام داشت،داشته باشد».

وی درباره برخی ادعاها درباره اینکه موشکی که یکی از تانک های ترکیه در عفرین را هدف قرار داد آمریکایی بود، تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا در صورتی که درستی این ادعاها ثابت شود، تبدیل به کشوری مجرم می شود.

رئیس حزب جنبش ملی ترکیه بر ضرورت ورود نیروهای ترکیه به عفرین تأکید کرد و گفت: «سربازان ترکیه به دروازه های شهر رسیدند...حالا آیا باید بازگردند؟»

وی افزود:« من این انگشتر را مخصوصا امروز به دستم کردم...این کار به چه چیزی اشاره دارد؟ روی این انگشتر پرچم ترکیه ، پرچم سلجوقیان و پرچم انکشاری ها است...این انگشتر اشاره به ورود ما به عفرین است».

بهشتلی پیش از این نیز گفته بود که به عفرین می رود و اگر لازم باشد جان خود را در این راه از دست می دهد. وی تأکید کرد:« یا نابودی عفرین یا سوزاندن تروریست ها».

این سیاستمدار که ریاست حزب جنبش ملی را به عهده دارد گفت که با حزب عدالت و توسعه حاکم به رهبری اردوغان طی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ترکیه همکاری می کند و حزبش از اردوغان در انتخابات آینده حمایت می کند.

از سوی دیگر، رئیس جمهور ترکیه نیز روز گذشته در سخنانی جدید به آمریکا حمله کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی گفت: پس از عفرین اقدامات لازم در منبج و هرجای دیگری که تروریسم باشد را انجام خواهیم داد.

آمریکا تا کنون چند بار درخواست آنکارا برای خروج نظامیان آمریکایی از شهر منبج سوریه را رد کرده است و گفته است که نیروهای خود را از این شهر خارج نخواهد کرد.

اردوغان تأکید کرد: نمی توانیم در برابر کمک های آمریکا به تروریست ها که مدعی همپیمان بودن با ما است، واکنشی نشان ندهیم. ما نیز وارد عمل خواهیم شد، ما دولتی با پیشینه تاریخی هستیم. قرن ها است که در اینجا حضور داریم.

 رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد:در حالی که سربازان ما امروز قهرمانانه با تروریست‌ها در عفرین مبارزه می کنند، نمایندگان مجلس نیز بدون وقفه به اصلاح قوانین کشور ادامه می دهند.

اردوغان تصریح کرد: بر اساس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اگر هر گونه تهدیدی متوجه یکی از اعضای ناتو باشد، تمامی اعضا به آن کشور کمک می کنند. اما هنوز آمریکا می گوید که پ.ک.ک/پ.ی.د گروه تروریستی نیست. این گونه شراکت قابل قبول نیست. کسانی نیز زمینه هرگونه تهدید تروریستی که علیه خود احساس می کنند از فرسنگ ها دورتر اقدام به عملیات می کنند، به تهدیدی که متوجه کشور ما است توجهی ندارند.

این در حالی است که «رکس تیلرسون» روز سه شنبه به عملیات نظامی ترکیه ضد شبه نظامیان کرد متحد واشنگتن در شمال سوریه واکنش نشان داد و این اقدام را موجب تضعیف جریان مبارزه با گروه تروریستی داعش توصیف کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا که در پایان نشست ائتلاف بین المللی مبارزه با افراط گرایی در کویت سخن می گفت تهاجم آنکارا به شمال سوریه را که از بیستم ژانویه آغاز شده سبب «انحراف توجه (ائتلاف بین المللی) از نبردهای جاری بر ضد داعش در شرق سوریه» قلمداد کرد زیرا به اعتقاد تیلرسون «نیروهای کرد (پس از این تهاجم) به عفرین رفتند.»

رکس تیلرسون در جریان این کنفرانس خبری خاطرنشان کرد: «ما با ترکیه، متحد خود در ناتو در تماس هستیم و معتقدیم که آنها بایست از تاثیر این عملیات بر ماموریت اصلی ما که شکست دادن داعش است، آگاه باشند.»

وزیر امور خارجه آمریکا که از روز دوشنبه سفر دوره ای خود را به منطقه خاورمیانه آغاز کرده در ادامه افزود: «این هفته برای گفتگوهای بیشتر با مقامات ترکیه در خصوص راه های ادامه همکاری و تلاش جمعی در جهت این ماموریت اصلی به آنکارا سفر خواهم کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر نیز ضمن ابراز نگرانی از عملیات نظامی آنکارا، خواستار تمرکز کلیه طرف ها بر مبارزه با داعش شده بود.

بنابر این گزارش نیروهای ارتش ترکیه از 20 ژانویه گذشته به بهانه از بین بردن نیروهای کرد در شمال سوریه از زمین و هوا به این منطقه حمله کردند اما تا کنون متحمل تلفات سنگینی شدند به طوری که حداقل 31 نظامی خود را از دست داده و نیز سه بالگرد این کشور توسط کردهای سوریه سرنگون شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.