یک سیاستمدار محافظه کار و نیز یک منبع در مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی آلمان از موافقت محافظه کاران و سوسیال دموکرات ها درباره تشکیل دولت ائتلافی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان با سوسیال‌ دموکرات‌ ها برای تشکیل دولت به توافق رسید.

دور نخست مذاکرات اصلی بر سر قرارداد مشترک احزاب شرکت‌ کننده در ائتلاف بزرگ به ثمر نشست و حزب دموکرات مسیحی، به رهبری «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با حزب سوسیال‌ دموکرات‌ ها برای تشکیل دولت به توافق رسید. 

یک منبع حاضر در مذاکرات گفت: «در اصل، توافق مورد نظر حاصل شد.»

این توافق بی اعتمادی هایی را که در خصوص تضعیف نقش آلمان در امور بین المللی ایجاد شده بود، و سوالاتی را در مورد اینکه مرکل چگونه در مسند قدرت باقی خواهد ماند، رفع خواهد کرد.

با این حال هنوز هم پیش از تشکیل دولت ائتلافی، سوسیال دموکرات های باید در این خصوص رای گیری کنند.

دستیابی به این توافق سرمایه گذاران و شرکای این کشور را که از چهار ماه پیش تاکنون نگران شکست احتمالی مرکل برای تشکیل دولت ائتلافی بودند، از سردرگمی خارج خواهد کرد. بحران در تشکیل دولت آلمان در حالی رخ داده است که اروپا با چالش های متعددی از جمله لزوم اصلاحات در منطقه یورو و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روبرو است.

یک منبع در مذاکرات گفت که بر پایه این توافق، سوسیال دموکرات ها می توانند کنترل وزارت خارجه، دارایی و کار در اختیار داشته باشند.

روزنامه بیلد گزارش داد وزارتخانه های دارایی و اقتصاد هم به حزب دموکرات مسیحی محول خواهد شد و متحد بایرنی او، «هورست سیهوفر» هم وزیر کشور خواهد شد.

به این ترتیب، در صورت آنکه همه چیز طبق برنامه پیش برود، قرارداد ناظر بر کار دولت ائتلاف بزرگ پایان ماه مارس آماده خواهد شد. بنابراین دولت جدید آلمان در بهترین حالت می‌ تواند کار خود را اوایل ماه آوریل آغاز کند.

مرکل پس از انتخابات 24 سپتامبر (2 مهرماه) نخست تلاش کرد تا دولتی متشکل از احزاب دموکرات‌ مسیحی، سوسیال‌ مسیحی، سبزها و لیبرال‌ ها تشکیل دهد اما با وجود گذشت 2 ماه از مذاکرات، احزاب درباره مواردی مانند امور محیط‌ زیست، پناهجویان و مسائل مالی به توافق نرسیدند. سرانجام و با تلاش‌ های «فرانک والتر اشتاین‌ مایر» رئیس‌ جمهور آلمان با هدف جلوگیری از تکرار انتخابات و نیز تشکیل نشدن دولت اقلیت، سوسیال‌ دموکرات‌ ها موافقت کردند که برای تشکیل دولت با محافظه‌ کاران وارد مذاکره شوند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.