صدر اعظم آلمان اعلام کرد حاضر است برای حل بحران کره‌ شمالی با الگویی شبیه مذاکرات هسته ‌ای ایران وارد عمل شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در مصاحبه ‌ای اعلام کرد حاضر است برای پایان دادن به برنامه های موشکی و هسته‌ ای کره ‌شمالی، ابتکار عمل دیپلماتیک خود را افزایش دهد و پیشنهاد داد که مذاکرات هسته ‌ای ایران می تواند الگوی مناسبی برای تعامل با کره‌ شمالی است.

کره جنوبی روز شنبه در خصوص آزمایش موشکی جدید کره شمالی به مناسبت سالگرد تاسیس خود گمانه زنی هایی را مطرح کرد. این آزمایش، پس از ششمین آزمایش موشکی این کشور رخ می دهد که به بازارهای مالی جهانی آسیب زد و تنش ها را در منطقه تشدید کرد.

مرکل در مصاحبه‌ با روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ» که قرار است امروز یکشنبه مشروح آن منتشر شود، گفت: «اگر به مشارکت ما در این مذاکرات نیاز باشد، بلافاصله به این درخواست پاسخ مثبت می ‌دهیم.»

وی به مذاکرات سال 2015 اشاره مرد که به امضای توافق هسته ‌ای میان ایران و قدرت های جهانی منجر شد. در آن زمان، آلمان و پنج کشور دیگر دارنده حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل در مذاکراتی شرکت کردند که به محدودیت برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های این کشور منتهی شد.

مرکل گفت آن دوران، دورانی طولانی اما بسیار مهم از دیپلماسی بود که در نهایت سال گذشته «پایان مطلوبی» داشت - اشاره او به زمان اجرای توافق است.

مرکل افزود: «می ‌توانم تصور کنم از چنین ساختاری برای پایان دادن به بحران کره‌ شمالی استفاده شود. اروپا و به ویژه آلمان باید برای ایفای نقشی بسیار فعال در این فرایند آماده باشند.»

او گفت که فکر می کند تنها راه برای تعامل با برنامه هسته ای کره شمالی، یافتن راه حل دیپلماتیک است و افزود: «مسابقه تسلیحاتی جدید که در منطقه آغاز شده به نفع هیچکس نیست.»

او گفت اروپا باید در تلاش برای دستیابی به راه‌ حل دیپلماتیک متحد باشد و «هر کاری که در حوزه تحریم ها به آن نیاز است، انجام دهد.»

انتظار می‌ رود مرکل در انتخابات 24 سپتامبر (یکشنبه دو هفته بعد) برای چهارمین دوره به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شود. طبق نظرسنجی‌ ها، متحدان محافظه ‌کار وی بر رقبای سوسیال دموکرات برتری قاطعی دارند.

در زمان بی ثباتی جهانی نظیر بحران کره شمالی، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ریاست جمهور «دونالد ترامپ» در آمریکا، مرکل در آلمان به عنوان یک منجی محسوب می شود.

مرکل این هفته با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در مورد کره شمالی گفت و گو کرد. فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ بدون اشاره به منبع خود، از تماس تلفنی مرکل با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در روز دوشنبه خبر داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.