اگر منبع آمریکایی اذعان کرد که داعش نیز از سلاح شیمیایی استفاده می کند، پس بنابر این چرا گروه های مسلح سوری کوچک به طور مثال از این گونه سلاح ها در انبارهای خود نداشته باشند و آنها را با دستور آمریکا در الغوطه مورد استفاده قرار ندهند تا بهانه های لازم را برای حملات انتقامجویانه علیه اهداف نظامی وابسته به دولت سوریه ندهند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی به آخرین تحولات سوریه و تهدیدهای جدید آمریکا علیه دمشق پرداخت و نوشت: قاعده و اصل طلایی که از ابتدای بحران سوریه در هفت سال پیش آن را کاملا از بر کرده ایم می گوید که ایالات متحده آمریکا هر گاه بزرگی شکست طرح خود را در سوریه احساس کند به مساله سلاح شیمیایی به عنوان بهانه ای برای حمله به اهداف ارتش عربی سوریه روی می آورد.

روز گذشته -جمعه- «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که کشورش از این می ترسد که گاز سارین اخیر در سوریه مورد استفاده قرار گرفته باشد.وی گفت:«این گاز بارها در حملاتی در سوریه استفاده شده است و اکنون هیچ گونه دلیل و مدرکی وجود ندارد تا این فرضیه را ثابت کند.

پیش از این سخنان وزیر دفاع آمریکا یک مسئول آمریکایی که تمایلی به ذکر نامش نداشت گفت« نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه و داعش استفاده از سلاح شیمیایی را ادامه می دهند و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هر گونه گزینه ای را بعید نمی داند ...و استفاده از قدرت نظامی همیشه مورد بررسی است».

خطرناک بودن این گونه اظهارنظرها در این است که دولت سوریه و داعش را در یک کفه ترازو قرار می دهد و یک اتهام به آنها زده می شود و همه گروه های مسلح دیگر از این اتهام مبرا می شوند استفاده از این سلاح ها  توسط این گروه های مسلح که دیگر جای خود دارد.

ما بر این باور نیستیم که جستجو برای یافتن مدرک و دلیل طول می کشد آن هم به یک دلیل ساده زیرا ما همیشه به این مساله عادت کردیم که دولت آمریکا اول اتهام زنی می کند بعد مدارک آماده در چنته اش را «جعل می کند» و شهادت های کارشناسان «بین المللی» را نیز همراه با این مدارک جعلی مطرح می کند و ما در این جا فقط درباره سوریه سخن نمی گوییم بلکه درباره عراق نیز سخن می گوییم. مثال ها در این زمینه زیاد است و ما نمی خواهیم برای روایت آنها وقت خود را هدر دهیم.

ایالات متحده آمریکا همین «سناریو» را در آوریل سال گذشته در پیش گرفت و فرودگاه نظامی«الشعیرات» در نزدیکی «حمص» را با 59 موشک «توماهوک» مورد حمله قرار داد  آن هم بر اساس زعمش درباره بمباران شهر«خان شیخون» با بمب های حاوی گاز سارین توسط یکی از هواپیماهای وابسته به نیروی هوایی سوریه و کشته شدن صد نفر و بعید نمی دانیم که همین سناریو در هر جای دیگری که فرماندهان نظامی آمریکا از قبل آن را مشخص کرده اند تکرار شود.

در دفعه قبلی شهر خان شیخون بود و این بار حرف و حدیث از منطقه «الغوطه شرقی» است که بر بخش هایی از آن گروه های سوری که بر سر مراکز نفوذ در آن با یکدیگر درگیر هستند باشد؛ گروه هایی که از آن به عنوان سکویی برای شلیک راکت و خمپاره و گلوله های توپ به دمشق پایتخت استفاده می کنند.

پرسشی که در این جا مطرح می شود درباره دلایلی است که نیروهای سوری را وادار به استفاده از سلاح شیمیایی در این منطقه می کند در حالی که آنها به خوبی می دانند که استفاده از این گونه سلاح ها چه بسا باعث واکنش انتقامجویانه آمریکایی ها شود آن هم در این زمان که همه چیز در بیشتر جبهه ها به نفع دولت سوریه و همپیمانانش پیش می رود و سوریه به عنوان یک کشور در حال بهبود است و گام های ثابت به سمت ثبات و بازسازی بر می دارد.

اگر منبع آمریکایی اذعان کرد که داعش نیز از سلاح شیمیایی استفاده می کند، پس بنابر این چرا گروه های مسلح سوری کوچک به طور مثال از این گونه سلاح ها در انبارهای خود نداشته باشند و آنها را با دستور آمریکا در الغوطه مورد استفاده قرار ندهند تا بهانه های لازم را برای حملات انتقامجویانه علیه اهداف نظامی وابسته به دولت سوریه ندهند؟

آمریکا از دستگاه اطلاعاتی مشهوری مانند«سی آی ای» برخودار است که رتبه نخست را در توطئه گری در سطح همه جهان را از آن خود کرده است و به اتاق های سیاه خود که این توطئه ها را به شکل قوی علیه سوریه، عراق و لیبی و هر کشور عربی که از آمریکا سرپیچی کند برنامه ریزی می کنند، مشهور است؛ آیا انقلاب لیبی را «جعل» نکرد و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل این اشتباه علنا ابراز ندامت نکرد؟ آیا مقدمه را برای انفجار اوضاع در سوریه در هفت سال پیش به لحاظ رسانه ای، سیاسی و نظامی مهیا نکرد و این اعترافی است که شماری از سفرا و همپیماناش در منطقه مطرح کردند؟ آیا دروغ سلاح کشتار جمعی را جعل نکرد و شماری از جاسوس های اش را به عنوان بازرس بین المللی به عراق نفرستاد و «سکوت ریترر» بهترین مدرک است؟

در سایه شکست هایی که طرح آمریکا در سوریه در مقابل «رقیب» روسی متحمل شد ما در انتظار حمله موشکی بیهوده آمریکایی در مکان خاصی در اراضی سوریه در روزها یا هفته های آینده و به طور مشخص پس از «آماده شدن» بهانه ها و مدارک هستیم و این یک عملیات ساده و تضمین شده است در هر حال زیرا داوطلب ها زیادند.

آمریکا تلاش کرد که کنفرانس مذاکرات ملی سوری ها در سوچی روسیه را «تخریب» کند و شکست خورد، تلاش های زیادی برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش سوریه در استان «ادلب»از خود نشان داد و شکست خورد و تلاش کرد از جنگ میان همپیمان قدیمی اش یعنی ترکیه و همپیمان جدیدش یعنی کردها جلوگیری کند و باز هم شکست خورد و اکنون هیچ راهی برای اثبات وجودش و انحراف دیدگان از شکست های سیاسی و نظامی اش ندارد جز حمله نظامی جدید به «مکان خاصی» در سوریه است و این بار نیز قطعا شکست می خورد...و در روزهای آینده می بینیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.