وعده‌ های وزرای عربستانی به سرمایه گذاران خارجی در داووس این حقیقت را پنهان نمی‌ کند که عربستان همچنان مانند پنج سال پیش «زندانی برای افرادی است که جرات انتقاد کردن را به خود می‌ دهند».

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: عربستان سعودی در مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» سوئیس تلاش کرد که نشان دهد این کشور در حال خروج از سنت های خود از غذا گرفته تا موسیقی و فرهنگ است تا به این ترتیب به سرمایه گذاران خارجی اطمینان خاطر ببخشد.

«محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان اعلام کرد: «عربستان سعودی امروز تغییر کرده و کشور پنج سال پیش نیست.» او و دیگر وزرای سعودی شرکت کننده در این کنفرانس از طرح «چشم‌ انداز 2030» این کشور تمجید کردند که در آن «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان متعهد شده طرح مدرنیزاسیون را در این کشور اجرایی کند.

اما عربستان قدیم همچنان در داخل این کشور مشهود است. روز پنجشنبه «محمد العتیبی» و «عبدالله عطاوی» دو فعال حقوق بشر به اتهام تلاش برای تاسیس انجمن حقوق بشر به ترتیب به 14 و 7 سال حبس محکوم شدند. البته این محکومیت آنها با وجود قبول درخواست‌ های دولت و تعطیلی آن انجمن در نظر گرفته شده است؛ گویی انتشار گزارش‌ ها درباره حقوق بشر و اطلاع‌ رسانی‌ ها در سایت‌ های خبری و ریتوئیت کردن پست ها در عربستان یک جنایت بزرگ محسوب می‌ شود.

بن سلمان درخواست‌ های نسل جوان را پیگیری و سرکوب فاسدان، تنوع بخشی در روند اقتصاد به دور از نفت و محدود کردن نفوذ نهادهای مذهبی می بیند. زنان از اینکه به آنها اجازه رانندگی  و حضور در ورزشگاه‌ ها داده شده بسیار خرسندند. اما در پس همه این تصمیمات، ولیعهد عربستان بر رژیمی نظارت دارد که رویکردی غیرسازش‌ پذیر و سرکوبگرانه در قبال آزادی بیان و حقوق بشر داشته؛ اقداماتی که مشخصه نظام‌ های پیش از اوست.

این همان بخش تاریکی است که ولیعهد نمی‌ خواهد آن را تغییر دهد.

در روند محاکمه عتیبی و عطاوی انحراف‌ های پوچی روی داده است. در سال 2013 این دو همراه با دو تن دیگر اقدام به تاسیس اتحادیه حقوق بشر کردند و چندین بیانیه‌ در شبکه‌ های اجتماعی منتشر کردند.

در کمتر از یک ماه، آنها برای انجام تحقیقات احضار  شدند. آنها وعده دادند که این نهاد را ببندند و سپس به شکل رسمی برای دریافت مجوز ایجاد یک سازمان غیردولتی اقدام کردند اما درخواستشان رد شد. مقامات سعودی در سال 2014 به عتیبی و عطاوی درباره ادامه فعالیت‌ هایشان هشدار دادند و آنها دوباره تعهد دادند.

در سال 2016 پرونده آنها بار دیگر باز شد.  در مارس 2017 عتیبی به قطر سفر کرد و به دنبال دریافت پناهندگی سیاسی در نروژ بود که هنگام سوار شدن به هواپیما در فرودگاه «دوحه» بازداشت، و به مقامات سعودی تحویل داده شد. هفته گذشته دادگاه جنایی ویژه این کشور که دادگاهی برای رسیدگی به پرونده‌ های تروریستی است و برای خفه کردن منتقدان و مخالفان از آن استفاده می‌ شود، حکم او را صادر کرد. حکم این دادگاه درباره عتیبی، پیامی برای دیگر کسانی بود که جرات صحبت کردن از حقوق بشر را دارند.

همه کسانی که فریب بلندپروازی‌ های ولیعهد را خورده اند، باید بدانند زمانی که بحث آزادی و حقوق بشر به میان می آید، چگونه ایدئولوژی و سبک قدیمی در این کشور ادامه می یابد.

«رائف بداوی» وبلاگ نویس عربستانی هم که خواهان «یک عربستان روشن فکرانه» بود، همچنان پشت میله‌ های زندان است. پس، وعده‌ های وزرای عربستانی به سرمایه گذاران خارجی در داووس این حقیقت را پنهان نمی‌ کند که عربستان همچنان مانند پنج سال پیش «زندانی برای افرادی است که جرات آزادی بیان را به خود می‌ دهند».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.