برای روسیه حضور در سوریه فرصتی را برای تضعیف تمامیت ناتو و تقویت منافع روسیه در اروپای شرقی، بالتیک، و شاید ورای این حوزه ها می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: سرانجام و پس از مدت ها جنگ لفظی و تهدید به حمله نظامی، ترکیه نیروهای خود را به قصد در اختیار گرفتن کنترل منطقه «عفرین» وارد خاک سوریه کرد و عملا نبرد علیه نیروهای موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه را آغاز کرد.

دو هدف اصلی از سوی رهبران ترکیه برای عملیات موسوم به «شاخه زیتون» ذکر شده است: ابتدا بیرون راندن یگان های مدافع خلق از منطقه و ایجاد یک منطقه حایل در عمق 30 کیلومتری درون خاک سوریه و سپس فراهم آوردن امکان بازگشت سه و نیم میلیون آواره سوری از ترکیه به کشورشان.

پیشتر ریاست ستاد ارتش ترکیه اعلام کرده بود، هدف از عملیات شاخه‌ زیتون برقراری امنیت و ثبات در مرزهای خود و منطقه، نابودی گروه‌ های تروریستی «پ‌. ک‌. ک»، «پ‌. ی‌. د»، «ی‌. پ‌. گ» و داعش و نجات مردم منطقه از دست تروریست‌ هاست.

ناگفته پیداست که اهداف ادعایی که با رویه ای از دلسوزی برای آوارگان سوری هم مزین شده به هیچ روی بیانگر نیت واقعی آنکارا نیست. به جرات می توان گفت هدفی جز جلوگیری از قدرت گرفتن کردهای سوریه و تسلط آن ها بر نوار مرزی میان دو کشور ندارد.

این در حالی است که به نظر می رسد روسیه مخالف این اقدام ترکیه در عفرین نیست.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه اعلام کرده است که مسکو از نزدیک عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را پیگیری می‌ کند و با رهبران ترکیه و سوریه در تماس است.

سخنگوی کاخ کرملین آگاهی مسکو از عملیات نظامی ترکیه در عفرین را تکذیب یا تایید نکرد.

در عن حال نخست وزیر ترکیه نیز در اظهاراتی اعلام کرده است که مسکو مخالفتی با عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه ندارد.

«بینالی ییلدریم» نخست وزیر ترکیه با اشاره به عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه گفت: روسیه مخالفتی با این عملیات نظامی ندارد. 

نخست وزیر ترکیه در ادامه افزود: آنکارا از ارتباط با دمشق از طریق میانجیگری ایران و روسیه حمایت می کند.

برای روسیه حضور در سوریه فرصتی برای تضعیف تمامیت ناتو و تقویت منافع روسیه در اروپای شرقی، بالتیک، و شاید ورای این حوزه ها را ارائه می کند. روسیه با کمک به اجرای این عملیات - با اعطای مجوز برای استفاده از حریم هوایی و محکومیت آشکار اقدام یکجانبه آمریکا در تقویت کردها - می تواند لااقل مدعی اجرای بخشی از این طرح شود. به این ترتیب دو عضو ناتو - آمریکا و روسیه و نیروهای نیابتی آنها - می توانند وارد جنگی خونین و دنباله دار شوند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.