در ادامه تحقیقات ویژه درباره ارتباط بین ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه، رسانه‌ های آمریکایی گزارش می‌ دهند که وی دستور داده بوده بازپرس ویژه این پرونده را اخراج کند. اگر ترامپ تلاش کرده باشد بازرس پرونده را کنار بزند، این می‌تواند سایه اتهام سنگین «کارشکنی در مسیر عدالت» را پررنگ‌ تر کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی سی ان بی سی آمریکا گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از بازگشت از سفر به «داووس» سوئیس، درحالی وارد کاخ سفید شده است که آمریکا در بحبوحه بمب خبری مربوط به «رابرت مولر» بازپرس ویژه رسیدگی به ماجرای (ادعایی) دخالت روسیه در انتخابات آمریکا قرار دارد.

پرسش هایی درباره احتمال اقدام ترامپ در جلوگیری از اجرای عدالت مطرح شده است.

دیروز رسانه های آمریکایی خبری را منتشر کردند که در آن اعلام شده بود دونالد ترامپ قصد داشت رابرت مولر بازپرس ویژه تحقیق در مورد دخالت احتمالی روس‌ ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را برکنار کند.

گفته می شود حال که مولر به دنبال پرسش از شخص رئیس جمهور امریکاست، ترامپ به این ادعا اشاره کرده است که رئیس سابق اف بی آی سه مورد تضاد منافع را مرتکب شده که این مساله وی را از رسیدگی بر این پرونده رد صلاحیت می‌ کند.

ترامپ همچنین گفت که مولر نمی‌ تواند بی‌ طرفانه رفتار کند چون در یک کمپانی حقوقی کار می‌ کرده که «جارد کوشنر» داماد ترامپ در آن قبلا حضور داشته است.

گزارش شده است دونالد ترامپ پس از آن دستورش را مبنی بر اخراج رابرت مولر پس گرفت که «دونالد مک‌ گان» مشاور کاخ سفید تهدید کرده بود به جای اجرای دستور، خودش کناره گیری می‌ کند.

 دونالد مک‌ گان پس از آنکه ترامپ دستور داد تا مولر اخراج شود، تهدید کرد که به جای اجرای آن خودش کناره گیری می‌ کند.

وی به مقام‌ های ارشد کاخ سفید گفته بود که اخراج مولر تاثیر فاجعه‌ آمیزی بر ریاست جمهوری ترامپ می‌ گذارد و سوالاتی را درباره این مساله مطرح می‌ کند که آیا کاخ سفید تلاش می‌ کند تا روند رسیدگی به پرونده ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا را مخدوش و از مسیرش منحرف کند یا خیر.

مک‌ گان همچنین به مقام‌ های کاخ سفید گفته بود که با تهدیدش در کناره‌ گیری، رئیس جمهور آمریکا از تصمیمش منصرف شده است.

اگر رئیس‌ جمهور آمریکا تلاش کرده باشد بازپرس پرونده را کنار بزند، این می‌ تواند سایه اتهام سنگین «کارشکنی در مسیر عدالت» را پررنگ‌ تر کند.

این کارشکنی با واکنش تند دموکرات ها مواجه شده است. اینها برخی از واکنش هاست:

«لوید داگت» سناتور ایالت «تگزاس»: «قطره قطره اسید ناشی از تهاجم بی رحمانه ترامپ در برابر اجرای قانون و حملات به مطبوعات آزاد ما، پایه و اساس دموکراسی مان را تخریب می کند. سکوت جمهوری خواهان همدستی با این قانون شکنی است.»

«تام اودال» سناتور  ایالت «مینه سوتا»: این گزارش تایید خیره کننده ای از تمایل رئیس جمهور ترامپ به مخدوش کردن حاکمیت قانون است و حمله به نهادهای ما برای حفاظت از خود، خانواده اش و حلقه نزدیکانش است.»

«راجر مارشال» سناتور ایالت «کانزاس»: «رکورد بازار سهام، نرخ بیکاری افتضاح، و نیویورک تایمز در مورد شایعه دیگری گزارش می دهد.»

«دیوید پرایس» سناتور ایالت «کارولینای شمالی»: «حمله به بازپرس ویژه یا هر گونه تلاشی برای متوقف کردن یا تضعیف تحقیقاتش، سوء استفاده گسترده از قدرت است و باید خط قرمزی برای قانونگذارانی محسوب شود که برای دفاع از قانون اساسی سوگند خورده اند.»

«رابرت پیتنجر» سناتور ایالت کارولینای شمالی: «رئیس جمهور ترامپ گفت: این خبر جعلی است. رابرت مولر هنوز سر کار است.»

«بتی مک کولوم» سناتور ایالت مینه سوتا: «من هیچ شکی ندارم که رئیس جمهور ترامپ تلاش های مکرری می کند تا روند تحقیقات روسیه را متوقف کند. حتی اگر این کنگره جمهوری خواه از ترامپ محافظت کند، شواهد برای استیضاح ترامپ در کنگره بعدی محفوظ می ماند.»

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس: «جمهوری خواهان کنگره حاضر به بررسی کامل تهدیدها نیستند و به جای این، کارزاری را برای محکوم کردن اعتبار اجرای قانون کشور ما راه اندازی کرده اند.»

«بنی واتسون کلمن» سناتور ایالت «نیوجرسی»: «این غیر مسئولانه، خطرناک و حتی خیانت از سوی این رئیس جمهور است که تلاش می کند از تحقیقات مولر ممانعت به عمل آورد.»

در ماه‌ های گذشته دونالد ترامپ و دیگر مقام‌ های کاخ سفید چندین بار تکذیب کردند که او در پی برکنار کردن مولر بوده است.

«جیمز کامی» ماه مه گذشته با دستور دونالد ترامپ از ریاست اف‌ بی‌ آی برکنار شد. اخراج او بسیاری از سیاستمداران را در واشنگتن غافلگیر کرد و به تحقیقات کنگره درباره این منجر شد که چرا رئیس‌ جمهور آمریکا او را اخراج کرده است.

آن زمان کاخ سفید گفت علت اخراج جیمز کامی عملکرد ضعیف او در پرونده هک ایمیل‌ های «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا بوده است اما چند روز بعد، ترامپ از تحقیقات روسیه به عنوان علت دیگری در اخراج کامی نام برد؛ اظهار نظری که به این ابهام‌ ها دامن زد که آیا رئیس جمهور آمریکا با اخراج رئیس اف‌ بی‌ آی، آن هم هنگامی که جیمز کامی بر تحقیقات ترامپ - روسیه نظارت می‌ کرده، در روند تحقیقات قضایی کارشکنی کرده و بدین ترتیب قانون‌ شکنی کرده است یا خیر.

در این فضا بود که نایب وزیر دادگستری، رابرت مولر را به عنوان بازپرس ویژه این پرونده منسوب کرد و تحقیقات در این باره به او سپرده شد.

همین چند روز پیش بود که روزنامه واشنگتن‌ پست گزارش داد رابرت مولر قصد پرسش و پاسخ با رئیس‌ جمهور را هم دارد.

این در حالی است که ادامه تحقیقات این پرونده، یک کارمند فیس بوک در خصوص روابط ستاد تبلیغات ترامپ با روسیه بازجویی شده است.

کمیته ویژه تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا به ریاست مولر، با دست کم یکی از کارمندان شرکت فیس بوک مصاحبه کرده است. 

این تحقیقات به اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و این که آیا ستاد تبلیغاتی ترامپ با روسیه همدست بوده است یا خیر می‌پردازد. دفتر مولر و شرکت فیس بوک به درخواست خبرگزاری ها برای توضیح در این زمینه پاسخ ندادند. 

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.