برای السیسی رقابت با فردی مانند سرلشکر احمد شفیق بسیار راحت تر از رقابت با رقیبی سخت تر و چه بسا قوی تر است که فرصت پیرزوی هم داشته باشد و او کسی نیست جز سرلشکر سامی عنان، زیرا همانطور که در گزارش ها آمده است هنوز از حمایت ارتش و چه بسا برخی قدرت های خارجی مانند ایالات متحده آمریکا برخوردار است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به انتخابات ریاست جمهوری مصر پرداخت و نوشت: اگر اوضاع خارجی مصر بسیار پیچیده است و حتی گرفتار بحران های پیچیده ای از بحران سد النهضه اتیوپی گرفته تا نزاع با سودان بر سر مثلث «حلایب » و «شلاتین» و نزاع با ترکیه و قطر است اما باید گفت که اوضاع داخلی اش نیز حال و روز بهتری ندارد و برخی از جنبه های اوضاع داخلی این کشور به دلیل ابهام ها و مه آلود بودنش، قابل فهم نیست.

نخبگان سیاسی مصر همچنان در حالتی از شوک به دلیل کاندیداتوری سرلشکر«احمد شفیق»در انتخابات ریاست جمهوری در اواخر ماه مارس آینده و سپس عقب نشینی وی و ابهام و گمانه زنی ها و تفسیرهای متعدد درباره این رخداد به سر می برند که ناگهان ضربه جدید غیرمنتظره ای به آنها وارد شد آن هم با سخنان آقای«سامی بلح» سخنگوی حزب«مصر العروبه» که گفت این حزب پس از نشست پنج شنبه شب خود تصمیم نهایی برای کاندیداتوری سرلشکر« سامی عنان» در انتخابات آینده ریاست جمهوری را اتخاذ کرد اینکه وی یعنی سرلشکر عنان برای ملت مصر سخنرانی می کند و درباره پذیرش کاندیداتوری و برنامه انتخاباتی خود سخن می گوید.

نکته قابل توجه این است که «عبدالفتاح السیسی»رئیس جمهور کنونی مصر تا کنون قصد خود برای کاندیداتوری رسمی در انتخابات را اعلام نکرده است و چه بسا این اقدام را تا اواخر ماه کنونی ، زمان پایان دریافت درخواست ها یعنی نزدیک به دو هفته دیگر به تأخیر بیندازد؛ امری که علامت سؤال های زیادی درباره آن چه در پشت پرده در دهلیزهای دایره های کوچک حاکم بر مصر می گذرد، مطرح می کند.

برای السیسی رقابت با فردی مانند سرلشکر احمد شفیق بسیار راحت تر از رقابت با رقیبی سخت تر و چه بسا قوی تر است که فرصت پیرزوی هم داشته باشد و او کسی نیست جز سرلشکر سامی عنان، زیرا همانطور که در گزارش ها آمده است هنوز از حمایت ارتش و چه بسا برخی قدرت های خارجی مانند ایالات متحده آمریکا برخوردار است.برخی گزارش ها نیز منتشر شده است مبنی بر اینکه عنان روابط خوبی با ایالات متحده آمریکا برقرار کرده است و این روابط زمانی برقرار شد که وی به حکم وظیفه و مقامی که داشته است با آمریکایی ها هماهنگی داشته است چه زمانی که فرمانده نیروی هوایی بود چه زمانی که رئیس ستاد مشترک ارتش مصر بود.

هنوز دو روز بیشتر از شلیک بمب کاندیداتوری سرلشکر عنان  نگذشته است و تا کنون السیسی و اردوگاه سیاسی و رسانه ای اش به این کاندیداتوری واکنش نشان نداده اند و این در هر صورت برای کسی که از شیوه و سبک اداره امور در هیأت عمیق حاکم  بر مصر مطلع است، قابل فهم است. همچنین مشخص شده است که سرلشکر شفیق به دلیل اقامتش در امارات از سازماندهی انتخابات در مصر و قصد سرلشکر عنان برای کاندیداتوری و رقابت با السیسی رئیس جمهور کنونی به خوبی با خبر نیست.

دو تفسیر تا کنون درباره ظهور عنان در گود رقابت در انتخابات ریاست جمهوری مصر وجود دارد:

اول: می گوید که این کاندیداتوری بخشی از «نمایش»است که بر سر جزئیات آن توافق حاصل شده است تا میزان جدی بودن رقابت با مطرح کردن رقیب قوی برای السیسی به نمایش گذاشته شود و این کار باعث شود که نوعی جدیت و هیجان با هم به فرایند انتخابات تزریق شود و باعث شود بسیاری از رای دهندگان به پای صندوق های رأی بروند؛لیکن نتایج انتخابات از قبل مشخص است و در نهایت امر با پیروزی السیسی رقم می خورد.

دوم: کاندیداتوری عنان نمایشی نیست و گامی جدی است که بازتاب دهنده وجود«نزاع شاخه ها» داخل ارتش مصر است که بر این کشور حکومت می کند و همه رشته های بازی را در اختیار دارد و ارتش برای حمایت از تصمیم نهایی قصد دارد به ملت مراجعه کند.

هیچ کدام از این دو تفسیر را در این روزنامه رأی الیوم ترجیح نمی دهیم اگر این کار نمایشی بود به کاندیدای«سیاهی لشکر» بسنده می شد همانطور که در انتخابات اخیر مصر رخ داد اما مساله نزاع شاخه ها در ارتش بعید است زیرا در بیشتر دوران های تاریخی معاصر ارتش متحد بود و به وحدت داخلی خود که آن را خط قرمز می داند، پایبند است.

ژنرال«حسین طنطاوی» رئیس شورای نظامی سابق مصر و «سازنده پادشاهان»در نظر بسیاری از جمله ما، کسی بود که سرنوشت نتایج انتخابات ریاست جمهوری یکی مانده به آخر را که دکتر «محمد مرسی» را به ریاست جمهوری رساند، تعیین کرد. برخی اخبار از زبان شخصیت های نزدیک به دایره حاکم از جمله  مرحوم« محمد حسنین هیکل»منتشر شده است که حکایت از آن دارد سرلشکر احمد شفیق برنده واقعی انتخابات ریاست جمهوری با فاصله آرای بسیار اندک در دور دوم و پایانی بود اما ژنرال طنطاوی و شورای نظامی که عنان عضو آن بود تصمیم گرفتند که دکتر مرسی کاندیدای جنبش«اخوان المسلمین» را به عنوان برنده انتخابات اعلام کنند تا از وقوع انقلاب دیگر در مصر جلوگیری کنند زیرا سرلشکر شفیق از نزدیکترین افراد به «حسنی مبارک»(رئیس جمهور مخلوع مصر) بود و پیروزی اش به معنای ادامه دوران مبارک و خنثی کردن عملی انقلاب مصر بود و ملت «انقلابی» مصر این نتیجه را نمی پذیرد و به خیابان ها خواهد ریخت.

همچنین اخبار مشابه دیگری از همان منابع منتشر شد که می گوید شورای نظامی که به شکل ظاهری انحلال آن اعلام شد به سرلشکر شفیق وعده داد که در انتخابات ریاست جمهوری بعدی از وی حمایت می کند ولی این اخبار همچنان توسط طرف های رسمی مورد تأیید قرار نگرفته است چه داخل دولت چه توسط مسئولان شورای نظامی و تا کنون نیز مدارک و اسنادی که این اخبار را تأیید کند، آشکار نشده است.

عبدالفتاح السیسی در ابتدای به عهده گرفتن وزارت دفاع و پس از آن در مرحله انتقالی که در پی جنبش 30 ژوئن که ارتش از آن به عنوان پوششی برای سرنگونی مرسی استفاده کرد، ذکر کرد که نمی خواهد در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شود و لباس نظامی را از تن خود در نمی آورد و به گفته برخی از افراد نزدیک به وی زمانی که «مجبور» به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری شد  قرار شد که وی فقط یک دوره رئیس جمهور شود یعنی در انتخابات آینده کاندید نمی شود.

پرسشی که مطرح می شود این است که نیت های واقعی ارتش در سال های آینده چیست آیا در حال آماده کردن سناریوی غافلگیرانه است که می خواهد ریاست جمهوری را به چهره جدیدی از«دل» ارتش بدهد تا مرحله آینده و چالش های آن را رهبری کند یا زمینه را برای انتخابات واقعی و نه صوری آماده می کند که در آن رقابت قوی است و نتایج آن  در تقویت جایگاه السیسی و اعطای دوران ریاست جمهوری دوم و تفویض مردمی و نظامی بی حد و خصر نقش دارد؟

پاسخ دادن به این پرسش در سایه مه آلود بودن اوضاع در حال حاضر دشوار است لیکن می توان گفت که مصر با چالش های بزرگ داخلی و خارجی مواجه است  نیاز به رئیس جمهوری دارد که از حمایت گسترده و نامحدود مردمی و ارتش با هم دارد که به وی این صلاحیت و اختیار را بدهد که تصمیم های سرنوشت سازی از جمله«اعلان جنگ» در صورت نیاز را  اتخاذ کند.

وجود «سناریو»ی سری توسط ارتش مصر را بعید نمی دانیم و این را نیز باید یادآوری کنیم که سه کاندیدای برجسته ریاست جمهوری مصر یعنی السیسی،عنان و قبل از آنها شفیق هر سه ارتشی هستند.همچنین نشانه های این سناریود در روزها یا هفته های آینده متبلور می شود  به همین دلیل ترجیح می دهیم که از عرصه های گمانه زنی ها دور شویم و بر این باوریم که انتظار عاقلانه است تا غبار فرو نشیند و واقعیت ها آشکار شوند...و خدا عالم تر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.