پس از اخراج نخست وزیر اسبق مصر از امارات در پی اعلام قصدش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور، یک افسر بلندپایه ارتش مصر نیز در پی اعلام قصدش برای کاندیداتوری در این انتخابات به زندان انداخته شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: دادستانی نظامی مصر طی حکمی «احمد قنصوه» یکی از افسران ارتش مصر که چهار روز پیش اعلام کرد قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال آینده  شرکت کند را به 15 روز زندان محکوم کرد. به گفته وکیل مدافع این افسر نظامی ارتش مصر، در این حکم وی متهم به آسیب وارد کردن به «مقتضیات سیستم نظامی» این کشور شده است و قرار است از وی تحقیقات صورت گیرد.

«اسعد هیکل» وکیل مدافع این نظامی مصر به خبرگزاری فرانسه گفت که موکلش متهم به ارتکاب« رفتاری مضر به مقتضیات سیستم نظامی» شده است زیرا یک ویدیویی را منتشر کرده و دیدگاه های سیاسی اش را منتشر کرده است.

هیکل افزود که موکلش به مدت 15 روز به زندان انداخته شد تا دادستانی تحقیقاتش را از وی در این زمینه انجام دهد.

در 29 نوامبر پیش قنصوه که یک افسر مهندسی با درجه سرهنگی در ارتش مصر است سه ویدیو در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد که در آنها از قصد خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در سال 2018 برگزار شود، خبر داد.

قنصوه در یکی از ویدیوهای خود گفت: احمد قنصوه: سن 42 سال، سرهنگ دکتر مهندس معماری مشاور، مدرس مهندسی معماری، افسر ارتش مصر بزرگ، کاندیداتوری منصب ریاست جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری در سایه اهداف و خواسته های انقلاب 25 ژانویه و 30 ژوئن می شوم».

به گفته این وکیل مدافع قنصوه همچنان در نیروهای مسلح خدمت می کند و به خدمت کردن در ارتش افتخار می کند و وی متمرد یا جدا شده نیست.

وی افزود که قنصوه بر اساس الگوی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که با لباس نظامی کاندیدا شد و سپس از مقام خود به عنوان وزیر دفاع استعفا داد، کاندیدا شده است.

در این ویدیوها که در فیس بوک منتشر شده است قنصوه تصریح کرد که وی پیش از این در سال 2014 از ارتش استعفای خود را ارائه کرده بود و تمایل دارد در روند سیاسی و در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کند ولی استعفایش رد شد.

زندانی کردن قنصوه همچنین همزمان با اخراج «احمد شفیق» نخست وزیر اسبق مصر توسط دولت امارات در روز شنبه صورت گرفت.شفیق که از سال 2012 در امارات زندگی می کند پس از اعلام قصدش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر از امارات اخراج شد.

این در حالی است که در پی اعلام بی اطلاعی وکیل مدافع «احمد شفیق» کاندیدای ریاست جمهوری مصر از محل اقامات وی، سرنوشت شفیق در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

«دینا عدلی حسین» وکیل احمد شفیق، نخست‌وزیر سابق مصر با انتشار پیامی در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که از ظهر دو روز پیش که موکل وی وارد قاهره شده از سرنوشت او بی‌ خبر است.

وی افزود: «رسانه‌ها گفته‌اند که احمد شفیق دو روز پیش به مصر وارد شده و در یک هتل در قاهره اقامت دارد. با این حال شفیق تا کنون با من تماس نگرفته و برای دیدار با وی تا این لحظه دعوت نشده‌ام».

عدلی حسین ضمن اشاره به اینکه مسئولیت وکالت احمد شفیق و 3 دختر وی را بر عهده دارد، اظهار داشت:« از مقامات مصر می‌خواهم که امکان دیدار با موکلم را برای آگاهی از وضعیت وی فراهم کنند».

از سوی دیگر، «رئوف سید» معاون حزب حرکت ملی مصر به رهبری احمد شفیق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه با تاکید بر این که از زمان ورود شفیق به قاهره تا کنون هیچ خبری از وی در دست نیست، اظهار داشت:« گفته می‌شود که احمد شفیق در هتل اقامت دارد اما این خبر هنوز تایید نشده است».

گفتنی است خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (ENA)، دو روز پیش به نقل از یک مقام مسئول از بازگشت احمد شفیق بدون همراهی خانواده‌اش به مصر خبر داده بود.

مقامات فرودگاه بین‌المللی قاهره نیز اعلام کرده بودند هواپیمای حامل احمد شفیق به همراه یک هیئت 20 نفره در این فرودگاه فرود آمده است.

از سوی دیگر، بر اساس قانون اساسی مصر تدابیر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور حداقل بیست و نه روز پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آغاز می شود یعنی باید در ماه مارس آینده آغاز شود زیرا دوران ریاست جمهوری السیسی هشتم ماه ژوئن 2018 به پایان می رسد.

همچنین بر اساس قانون اساسی مصر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری حداقل باید سی روز قبل از پایان مدت ریاست جمهوری اعلام شود.

السیسی فرمانده سابق ارتش که «محمد مرسی» رئیس جمهور اسلامگرا را در سال 2013 و پس از اعتراض های گسترده علیه اش، برکنار کرد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 برنده شد.

به نظر می رسد که کاندیداتوری السیسی در انتخابات ریاست جمهوری  سال آینده قطعی است به رغم آن که وی تا به این لحظه به شکل رسمی آن را اعلام نکرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.