السیسی به قاهره در حالی بر می گردد که تبدیل به نماینده عالی ایالات متحده آمریکا در منطقه شده است و در آن واحد اعتماد و حمایت آمریکا را نیز به دست آورده است و این یعنی سر نیزه همه جنگ های سیاسی و نظامی در آینده خواهد و رهبر ائتلاف سنی ضد ایرانی خواهد شد که ترامپ قصد دارد آن را تشکیل دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات منطقه خاورمیانه  پرداخت و نوشت: از زمان امضای توافقنامه های «کمپ دیوید» در سال 1978 توسط «محمد انور السادات»هیچ کدام از رهبران عرب به اندازه «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر از ساکن کاخ سفید تعریف و تمجید ندید و نشنید.«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به شکل واضح و عمدی گفت:« با قدرت پشت السیسی رئیس جمهور می ایستیم...وی کاری عالی در موضعی بسیار دشوار انجام داد...ما پشت مصر و ملت مصر با قدرت می ایستیم.» وی افزود:« به آقای رئیس جمهور می گویم که شما یک دوست و هم پیمان قوی در ایالات متحده آمریکا دارید..و من نیز هم.»

این مدح و تعریف تمجید معناهای زیادی دارد که بارزترین آنها این است که رئیس جمهور جدید آمریکا می خواهد که میهمان مصری اش را به عنوان مهمترین و اصلی ترین هم پیمان در خاورمیانه کند و وی و کشورش محور تکیه گاه سیاست خارجی جدید  آمریکا در منطقه به موازات تلاش روسیه برای ترسیم نقشه جدیدی برای منطقه با محوریت ایران است.

ترامپ بر فعال کردن شراکت استراتژیک میان مصر و آمر یکا به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و همکاری نظامی تأکید کرد و این امر از رئیس جمهوری که اولویت را به ریشه کن کردن تروریسم می دهد حتی اگر به زیان حقوق بشر تمام شود، امری قابل انتظار است.

السیسی به قاهره در حالی بر می گردد که تبدیل به نماینده عالی ایالات متحده آمریکا در منطقه شده است و در آن واحد اعتماد و حمایت آمریکا را نیز به دست آورده است و این یعنی سر نیزه همه جنگ های سیاسی و نظامی در آینده خواهد و رهبر ائتلاف سنی ضد ایرانی خواهد شد که ترامپ قصد دارد آن را تشکیل دهد.

این پایان یک مرحله و آغاز مرحله دیگری است و روزهای  آینده شاهد ائتلاف عربی اسرائیلی ضد اسلام سیاسی در دو شق میانه رو یا تندروی آن،سنی یا شیعه خواهد بود و نیز شاهد عبور از اصول عربی در فلسطین و احیای صوری و ظاهری فرایند متعفن صلح و بازگشت به مذاکرات عقیم میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس آن با دولت اشغالگر خواهد بود.

عربستان سعودی که رویای نشسن روی صندلی هدایت در منطقه به لطف رئیس جمهور جدید آمریکا را سر می پروراند، به سمت صندلی های عقبی برگشته و مجبور به پذیرش زعامت جدید مصر و آشتی با آن و همزیستی با صعود سریع آن شده است به همین دلیل وقتی السیسی در پاسخ به دعوت پادشاه عربستان سعودی به ریاض که اوج آشتی برنامه ریزی شده میان دو مرد در حاشیه نشست سران عرب به شمار می رود در امان، سفر کند از موضع قوی و نه از موضع ضعیف دنباله رو که به دنبال کمک مالی است به آن جا می رود.عربستان دیگر میلیاردها دلار پول مازاد ندارد تا به مصر بدهد و اگر هم دارد به مصر نمی دهد بلکه برای راضی کردن و گرفتن زهر ترامپ و کنار آمدن با رویکرد گروکشی وی برای حفظ سلامت، به رئیس جمهور آمریکا می رود.

توافق ترامپ-السیسی بر سر فعال کردن شراکت استراتژیک میان دو کشور به شکل نقش مصر در رویارویی با جنبش اخوان المسلمین و شاخه های آن در لیبی و یمن و ورود واقعی به جنگ سخت علیه گروه های داعش و القاعده و اقدامات ضد ایرانی و تلاش برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در عراق، سوریه و یمن بازتاب پیدا می کند.

السیسی بر سر ترامپ حتی قبل از آن که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود و زمانی که با وی در ماه سپتامبر سال گذشته در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل نه به دلیل آن که دوستش دارد بلکه به دلیل آن که از سلفش یعنی «باراک اوباما» بدش می آید، دیدار کرد، شرط بندی کرد.اوباما نه فقط از السیسی برای سفر به آمریکا دعوت نکرد بلکه کمک های مالی آمریکا به مصر را به مدت بیش از دو سال به دلیل مخالفتش با سرنگونی رئیس جمهور منتخب مصر با کودتای نظامی، متوقف کرد. از خوش شانسی السیسی وی شرط را برد و تبدیل به دوست صمیمی رئیس جمهور جدید آمریکا شد و این دوستی را زمانی السیسی تقویت کرد که در پس گرفتن پیش نویس مصر در شورای امنیت برای محکومیت شهرک سازی رژیم اسرائیل و توقف فوری آن بلافاصله پس از تماس تلفنی ترامپ حتی قبل از آن که وی ماموریتش را به عنوان رئیس جمهور آمریکا تحویل گیرد، لحظه ای تردید نکرد. السیسی با این کار دو رضایت را با یک سنگ به دست آورد رضایت آمریکا و رضایت اسرائیل.

مرحله آینده مرحله قطب بندی طایفه ای،منطقه ای و نژادی و چه بسا جنگ های ویرانگر و ظهور کشورهای جدید و ترسیم دوباره نقشه منطقه است و نقش«مصر السیسی»در آن به ویژه در اقدامات ضد ایرانی و با هماهنگی با همپیمانش یعنی اسرائیل ، محوری خواهد بود ولی نتیجه چگونه خواهند بود...چه کسی برنده و چه کسی بازنده می شود... این امر نیاز به انتظار زیادی دارد...

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.