این تظاهرات و اعتراض ها پس از اعتراض مشابه در شهر «سنار» در جنوب شرق کشور در روز شنبه در مخالفت با لغو سوبسید نان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از رویترز، سودان روزهای اخیر شاهد تظاهرات گسترده در اعتراض به بالا رفتن قیمت نان در سراسر این کشور بود و در جریان این اعتراض ها یک دانش آموز کشته شد و نیروهای امنیتی سودان نیز یکی از رهبران مخالفان را بازداشت کردند و چندین روزنامه را توقیف شد تا اعتراض های رو به گسترش سرکوب شود.

این تظاهرات و اعتراض ها پس از اعتراض مشابه در شهر «سنار» در جنوب شرق کشور در روز شنبه در مخالفت با لغو سوبسید نان برگزار شد. دولت سودان در اواخر ماه پیش اعلام کرد که سوبسید نان را در بودجه سال 2018 لغو می کند.

یکی از ساکنان شهر«الدمازین» در جنوب شرق سودان به رویترز گفت که پلیس روز گذشته برای متفرق کردن نزدیک به 400 تظاهرکننده که در مخالفت با بالا رفتن قیمت ها شعار داده و شماری از آنها لاستیک آتش زدند، از گاز اشک آور استفاده کرد.

لغو سوبسید بخشی از تدابیر ریاضتی است که دولت سودان برای رویارویی با بالا رفتن تورم که نزدیک به 25 درصد افزایش یافته است و نیز برای مقابله با کمبود شدید پول در پی وادرات گسترده، اتخاذ کرده است.سودان طی سال های اخبر شاهد اعتراض های گسسته ای به تدابیر ریاضتی بوده است و به گفته سازمان عفو بین الملل نزدیک به 185 نفر در سال 2013 طی تظاهرات سودانی ها در اعتراض به بالا رفتن بهای سوخت کشته شدند در تظاهرات سال 2013 هزاران نفر به خیابان ها ریختند.

از آن زمان به بعد اعتراض هایی با حجم کمتر برگزار می شده است این در حالی است که احزاب مخالف اصلی خواستار برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز به بالا رفتن بهای نان شدند.

برخی ساکنان شهر خارطوم به رویترز گفتند که اعتراض ها روز گذشته در مرکز خارطوم به وقوع پیوست و علاوه بر آن سه شهر«الدمازین»،«نیالا» و «الجنینه» در جنوب پایتخت نیز شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی بود.

شهرداری شهر الجنینه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یک دانش آموز دبیرستانی در جریان اعتراض ها کشته شد و شش نفر نیز زخمی شدند.علت مرک این دانش آموز اعلام نشد اما شهرداری این شهر اعلام کرد که تحقیقات در این زمینه انجام می شود.

برخی اعضای حزب کنگره سودان نیز گفتند که نیروهای امنیتی «عمر الدقیر»رئیس حزب را که یکی از دو حزب بزرگ سودان در کشور به شمار می رود، بازداشت کردند.

سردبیرهای چند روزنامه نیز به رویترز گفتند دولت سودان از فروش شش روزنامه که انتقادها به لغو سوبسید و افزایش قیمت ها را پوشش داده بودند، جلوگیری کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.