آیا جنگ یمن مهمترین سوژه خبری سال 2017 بود و چرا آن گونه که باید به آن پرداخته نشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی نوشت: آغاز به کار «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس و مذاکرات در حال انجام برگزیت، حملات تروریستی در انگلیس و بحران کره شمالی اخباری بود که سال 2017 را تحت الشعاع قرار داده بود. اما چرا یمن که بزرگترین فاجعه بشری این سیاره در آن در حال وقوع است، آن چنان که باید و شاید تحت پوشش قرار نگرفت؟

خبرهای امسال تحت تاثیر شوک های ایجاد شده توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا قرار داشت که درگیری هایش با کیم جونگ اون، خواسته هایش برای افزایش هزینه های ناتو، خروجش از قرارداد تجاری «ترنس پسیفیک» و حمایتش از تبدیل شدن قدس به پایتخت اسرائیل به سرفصل خبرها تبدیل شده بود.

برگزیت و تأثیرات آن، از جمله برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام که توسط «ترزا می» نخست وزیر انگلیس درخواست شد، اخبار در سرتاسر انگلیس را تحت الشعاع قرار داد، در حالی که حملات تروریستی سراسر اروپا، آمریکا و حتی تا استرالیا را در برگرفته بود.

در اوایل ماه جاری پایان جنگ علیه داعش در عراق رسما اعلام شد، در حالی که این گروه تروریستی از سوریه هم رانده شده است و دولت «بشار اسد» کنترل بسیاری از مناطق کشور را مجددا در اختیار گرفته است.

سازمان تحقیقاتی «پراجکت سنسورد» مستقر در ایالت «کالیفرنیا» آمریکا فهرستی از 25 روایت از اوضاع یمن را منتشر کرد که توسط رسانه های جریان اصلی در آمریکا به درستی پوشش داده نشده است.

اما یک روایت وجود دارد که پوششی که مستحق آن است، در رسانه های اصلی نداشته است: بحران انسانی در یمن.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در حال حاضر 1،439،100 آواره داخلی در یمن وجود دارد و 82 درصد از جمعیت یمن - که مجموعا 21.2 میلیون نفر هستند - نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

حدود 320 هزار کودک به شدت دچار سوء تغذیه شده اند و 14 میلیون نفر نگران هستند که وعده غذایی خود را از کجا دریافت کنند.

سه میلیون کودک و مادر باردار و یا مادرهای تازه فارغ شده به درمان دارند و تقریبا دو میلیون کودک به علت جنگ از تحصیل باز مانده اند.

یک خیریه انگلیس به نام «امداد اسلامی» که برای کمک به پناهندگان در یمن کمک جمع آوری می کند، گفت روز پنج شنبه 21 دسامبر هزارمین روز آغاز این درگیری بود.

«طفیل حسین» معاون ریاست امداد اسلامی گفت: «وضعیت بشردوستانه در یمن همچنان رو به وخامت خواهد گذاشت، زیرا این کشور با جدی ترین شیوع بیماری وبا که تا کنون ثبت شده است، دست و پنجه نرم می کنند. میلیون ها یمنی دسترسی به آب آشامیدنی یا بهداشت ندارند.»

حسین افزود: «یمن در آستانه قحطی قرار دارد و میلیون ها نفر از زنان، کودکان و مردان با گرسنگی مواجه هستند. حدود نیم میلیون کودک زیر 5 سال به شدت سوء تغذیه دارند و ممکن است جان خود را از دست بدهند. ما می خواهیم که همه سازمان های بشردوستانه که در یمن فعالیت دارند، مجاز به توزیع مواد غذایی فوری و تجهیزات پزشکی برای نجات جان انسان ها باشند.»

عربستان سعودی با استفاده از جنگنده ها و بمب های انگلیسی در حال بمباران اهداف غیر نظامی و همچنین موقعیت های نظامی در یمن است.

عربستان سعودی و هشت کشور عربی دیگر با پشتیبانی لجستیکی از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه، جنگ یمن را به راه انداختند.

از آن زمان به بعد، جنگ یمن به فاجعه رسیده است.

این وضعیت در حالی بدتر شده است که عربستان سعودی و متحدان آن بندر عدن را محاصره کرده و مانع ورود کمک های انسان دوستانه به یمن می شوند.

در حالی که بحران سوریه تقریبا روزانه بر روی صفحه نمایش تلویزیون های اروپایی گزارش شده است، گزارش های ناچیزی از یمن وجود دارد و احتمالا به این دلیل است که روزنامه نگاران خارجی کمتر در آنجا حضور دارند.

هیچ نشانه ای از پیشرفت نظامی برای هر دو طرف وجود ندارد. بنابراین اگر شمار تلفات غیرنظامی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد و تصاویر کودکانی که در حال مرگ هستند شروع به پخش از رسانه های اروپایی و آمریکایی کند، آیا 2018 سالی خواهد بود که یمن در نهایت برای جهان مسئله ای بزرگ شود؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.