سازمان‌ های امنیتی غربی بارها درباره شکل گیری نسل جدیدی از عناصر داعش که از سوریه و عراق به کشورهایشان باز می‌ گردند و یا تحت تاثیر تبلیغات داعش قرار گرفته اند؛ هشدار داده اند. تازه ترین نمود این هشدار، حمله تروریستی شب گذشته در نیویورک است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی سی بی سی کانادا گزارش داد در حالی که اخیرا عراق پس از تسلط کامل نیروهای این کشور بر مرزهای سوریه و عراق، رسما پایان جنگ علیه داعش را جشن گرفت و «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور پیروزی این کشور را بر داعش اعلام کرد، شب گذشته آمریکا شاهد یک حمله تروریستی بود؛ حمله ای که گفته می شود فردی متاثر از تبلیغات داعش آن را اجرا کرده است.

در ساعت 7:30 دقیقه صبح به وقت محلی بود که پلیس «نیویورک» از وقوع یک انفجار در منطقه «منهتن» در خیابان 42 و در نزدیکی میدان «تایمز» و از قرار معلوم در ترمینال اتوبوس «پورت اتوریتی» خبر داد.

یک «بمب دست‌ ساز» عامل این انفجار بود و فرد مظنون که در پی انفجار زخمی شده بود، دستگیر شد.

«بیل د بلاسیو» شهردار نیویورک گفته است که این تلاشی برای یک حمله تروریستی بوده و احتمال داده می‌ شود که فرد مظنون به تنهایی عمل کرده باشد.

فرد زخمی شده بنگلادشی است و «عقاید‌الله» نام دارد و 27 ساله است. از قرار شیء انفجاری دست‌ ساز همراه او زودتر از موعد منفجر شده بود. 

او انگیزه خود را توضیح داده و به بازجویان پلیس گفته است که از حملات هوایی آمریکا به مواضع و مناطق تحت تسلط داعش خشمگین شده و در صدد انتقام گرفتن از «کشتن مسلمانان» برآمده است.

مقامات پلیس گفته‌ اند که عقایدالله که برقکار است، با مشاهده ویدئوهای تبلیغاتی داعش تحت تاثیر آنها قرار گرفت. او از همین طریق و با استفاده از تخصص خود به عنوان برقکار توانست یک وسیله انفجاری بسازد.

او این وسیله را در ساعات پر رفت و آمد دوشنبه در یک ایستگاه پر ازدحام اتوبوس در نزدیکی میدان تایمز نیویورک منفجر کرد اما بمب دست‌ ساز او به خوبی عمل نکرد.

انفجار ناقص بمب دست ساز سه نفر را به طور جزئی زخمی کرد اما باعث سوختگی وسیع بدن فرد بمب‌گذار شد. به گفته پلیس، این فرد در بیمارستان بستری است و وضع مساعدی ندارد.

به گفته پلیس، او زمان عملیات انتحاری خود را از این جهت انتخاب کرد که انتظار داشت داعش در ایام کریسمس حملاتی را در کشورهای مختلف از جمله آمریکا اجرا کند و دلیل انتخاب این ایستگاه اتوبوس مشخص را هم مشاهده یک پوستر تبلیغاتی برای سفرهای تفریحی در این محل عنوان کرده است.

در پی وقوع انفجار و بازداشت عقاید‌الله، ماموران پلیس سه محل مسکونی در محله «بروکلین» را که با این فرد مرتبط بود مورد بازرسی قرار دادند اما گفته‌ اند که نتیجه تحقیقات حاکی از آن است که بمب‌ گذار انتحاری ارتباط مشخص و سازمان یافته ای با هیچ گروه خاصی نداشته است.

با فرا رسیدن سال نوی میلادی، معمولا شهرهای مختلف در کشورهای غربی از جمله آمریکا با ازدحام جمعیت مواجه است و در همین ارتباط هم تدابیر امنیتی خاصی به اجرا گذاشته می‌ شود.

این در حالی است که داعش هم تهدید کرده است که به تلافی حملات نظامی علیه مواضع آن در عراق و سوریه، «شهرهای دشمن» را هدف حمله قرار دهد. این گروه از حامیان خود خواسته است به تنهایی و با هر سلاحی که می توانند دست به حملات انفرادی در اماکن شلوغ بزنند؛ افرادی که از آنها به نام «گرگ‌ های تنها» نام می برند.

سازمان‌ های امنیتی غربی بارها درباره شکل گیری نسل جدیدی از عناصر داعشی که از سوریه و عراق به کشورهایشان باز می‌ گردند؛ هشدار داده اند.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اخیرا ضمن مثبت ارزیابی کردن شکست داعش در سوریه و عراق تاکید کرد که این مساله پیامدهای منفی هم دارد؛ زیرا عناصر داعشی به تدریج شروع به بازگشت به کشورهایشان می کنند.

«لوران نونه» رئیس اداره کل امنیت داخلی فرانسه نیز اعلام کرد که تهدید داعش در این کشور با وجود شکست آنها در عراق و سوریه کاملا جدی است.

از سال 2013 تاکنون 10 حمله تروریستی در فرانسه رخ داده که ده ها کشته و صدها مجروح بر جا گذاشته است.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات امنیتی و مبارزه با تروریسم موسوم به «گروه سوفان» در نیویورک، بازگشت حدود 5600 نفر از عناصر خارجی داعش به کشورهایشان پس از شکست آنها در سوریه و عراق چالش های امنیتی بزرگی را برای این کشورها به وجود آورده است.

این عناصر که از آنها تحت عنوان «گرگ های تنها» یاد می شود، خود به طور مستقل مبادرت به طراحی و اجرای حملات تروریستی با استفاده از ابزارهای در دسترس مانند خودروها و سلاح های سرد می کنند و همین مساله جلوگیری از اقدامات آنها را به معضلی بزرگ برای دستگاه های امنیتی و پلیس غربی تبدیل کرده است. 

البته شکل این حملات از حملات انفجاری و مسلحانه به سمت حملات با استفاده از خودرو یا کامیون و نیز سلاح سرد تغییر پیدا کرده و همین مساله باعث افزایش دلهره در بین شهروندان این کشورها در زمینه وقوع این حملات شده است. 

به گفته «آندری یاشلافسکی» کارشناس ضد تروریسم، امکان دارد در این گونه حملات شمار قربانیان کم باشد ولی بازتاب وسیع آن مردم را نگران و هراسان می کند و همین مساله، هدف تروریست ها است. 

«پیتر نویمان» کارشناس آلمانی با اشاره به شکل گیری و گسترش داعش می گوید: عواقب آنچه در سوریه اتفاق افتاده است همچنان سال های طولانی با ما همراه خواهد بود. 

مقامات سیاسی و امنیتی غربی از جدی تر شدن تهدیدات داعشی ها سخن می گویند و این به معنای کاهش سطح امنیت در کشورهای غربی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.