اردوغان رهبری بود که در فهرست دوستان نزدیک به اسرائیل در هشت سال نخست به قدرت رسیدنش بود ولی زمانی که بر محاصره غیراخلاقی و غیرانسانی نوار غزه تمرکز کرد، اوضاع تغییر کرد و تبدیل به دشمن سرسخت شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر دولت اشغالگر اسرائیل جنگ سختی را این روزها علیه «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه به دلیل تهدید اردوغان برای قطع روابط با تل آویو و توصیف اسرائیل به دولت تروریستی که کودکان را در فلسطین اشغالی می کشد و تعهد کرد که با تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل مقابله می کند، به راه انداخته است.

روابط ترکیه و اسرائیل از زمان اقدام رئیس جمهور ترکیه برای حمایت از مساله پایان محاصره خفقان آور نوار غزه و ارسال کاروان کشتی های مرمره برای شکست این محاصره و تعدی و حمله اسرائیلی ها به این کاروان در عرض دریا و کشتن ده نفر از سرنشینان آن که در رویارویی با نیروهای ویژه اسرائیلی که به کشتی ها حمله کردند، در جریان کشتاری در سال 2010 به شهادت رسیدند، به شکل جدی رو به وخامت رفت.

نتانیاهو به رئیس جمهور ترکیه به شکلی خارج از همه عرف های بین المللی و دیپلماتیک تعدی کرد زمانی که با تمام وقاحت و و زشتی گفت« در اخلاق از کسی که مسئول بمباران روستای کردنشین در ترکیه و زندانی شدن روزنامه نگاران است و به ایران در دور زدن تحریم ها کمک می کند و به تروریست ها (!)در نوار غزه کمک می کند، درس نمی گیریم».

اگر این اتهام ها توسط نخست وزیر کشوری مانند سوئد یا کشوری مانند سوئیس زده می شد آنها را درک می کردیم اما اینکه توسط نخست وزیر دولتی اشغالگر زده شود که سه بار به نوار غزه تجاوز کرد و بیش از شش هزار نفر از مردم این منطقه که بیشتر آنها کودک و زن هستند را کشت و چند جنگ علیه لبنان به راه انداخت و دو قتل عام به تنهایی در روستای «قانا» در جنوب لبنان مرتکب شده و دولت اشغالگرش روی اراضی فلسطین غصب شده تأسیس شده است این دیگر  هرگز قابل قبول نیست.

اسرائیل دولتی است که بیشترین نیاز را به دریافت درس ها در ارزش ها و اخلاق  در جهان آن هم نه فقط از اردوغان بلکه از هر کودک ترک، عرب و مسلمان دارد زیرا دولتی بی اخلاق است و شنیع ترین انواع نژادپرستی را انجام می دهد و قتل عام ها مرتکب می شود.

اردوغان رهبری بود که در فهرست دوستان نزدیک به اسرائیل در هشت سال نخست به قدرت رسیدنش بود ولی زمانی که بر محاصره غیراخلاقی و غیرانسانی نوار غزه تمرکز کرد، اوضاع تغییر کرد و تبدیل به دشمن سرسخت شد زمانی که تعهد کرد که با همه شیوه ها و ابزارها با به رسمیت شناختن یهودی سازی قدس اشغالی توسط ایالات متحده آمریکا و انتقال سفارت آمریکا به این شهر مقابله می کند و اسرائیل را دولت تروریست کودک کش توصیف کرد و برای برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی در آنکارا به منظور بسیج کشورهای اسلامی و ملت های آنها علیه این تصمیم نژاد پرستانه کینه توازنه علیه اسلام و مسلمانان، دعوت کرد.

در این روزنامه رأی الیوم با اردوغان در پرونده های زیادی از جمله پرونده سوریه و پرونده حقوق بشر دچار اختلاف شدیم ولی با وی در این دیدگاهش و موضع گیری اش علیه تصمیم  ظالمانه آمریکا که اهانت به مسلمانان به شمار می رود، توافق داریم. این موضع گیری اردوغان در حالی اتخاذ می شود که دولت های عربی بزرگ و مرکزی با این اهانت تبانی کرد و چراغ سبز به ترامپ برای عملی کردن آن می دهند و عادی سازی روابط با اسرائیل به عنوان دوست قابل اعتماد ادامه می دهند و بر فلسطینی ها فشار می آورند تا شهرک«ابو دیس» را به عنوان پایتخت کشور توهمی فلسطین  در چارچوب بخشی از قرارداد بزرگ، را بپذیرند.

این حق اردوغان رئیس جمهور ترکیه است که از هویت اسلامی و عربی قدس اشغالی دفاع می کند، درس اخلاق و ارزش ها به نتانیاهو و همه نخبگان سیاسی اسرائیلی حاکم بدهد زیرا آنها نمایندگان دولت تروریستی نژادپرست هستند که تلاش می کند تاریخ را تغییر دهد و روایت جعلی خودش را با زور تحمیل کند و واقعیت های جدیدی را روی زمین ایجاد کند.

از قدس اشغالی جرقه تغییر و نشانه روی با هم زده می شود و باکی نیست و ایرادی نیست که از ترامپ که نقش بزرگی در این زمینه بازی کرد با آن تصمیم گیری نژادپرستانه احمقانه برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت دولت تروریستی تشکر کنیم؛ تصمیمی که خاستگاهش دشمنی با اسلام و مسلمانان است زیرا باعث شد که جهان های اسلامی و عربی بیدار شوند و خون های کرامت در رگ های آنها به حرکت درآید؛ خون هایی که در سال های اخیر به دلیل تسلیم شدن و غرق شدن در توهم صلح ساختگی و تسلیم شدن به آمریکا،سفت و خشک شده بود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.