موگابه رهبر مبارزه با استعمار بود، اما جاه‌ طلبی و قدرت‌ پرستی او را به استبداد و فساد کشاند. در انحطاط این رهبر آفریقایی، زن او نیز نقش برجسته‌ ای ایفا کرد و زندگی سیاسی این مبارز سابق را بیش از پیش به بیراهه کشاند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «گریس» همسر 52 ساله موگابه برای آینده نقشه ‌ها کشیده بود و تصمیم داشت پس از مرگ «رابرت موگابه» بر کرسی ریاست جمهوری کشور بنشیند، اما نقشه‌ های دور و دراز او هم نقش بر آب شد.

در اینجا برخی از تاریخ های کلیدی در زندگی گریس موگابه همسر رابرت موگابه، رئیس جمهور مستعفی زیمبابوه را که جاه طلبی هایش برای کسب قدرت شوهرش منجر به وقوع کودتای نظامی در این کشور شد را مرور می کنیم:

- 23 ژوئیه 1965: «گریس ماروفو» در آفریقای جنوبی متولد شد.

- 1996: او در سن 31 سالگی با رابرت موگابه 72 ساله ازدواج کرد. ازدواج آنها هم داستانی دارد:

 

0

 

زمانی که رابرت مبارزی سرسخت بود، اولین همسر او به نام «سالی» مثل خودش مبارز بود. زنی با تعهد و مسئولیت بالا که تا امروز در زیمبابوه محبوبیت زیادی دارد. موگابه با همسر اولش سالی در غنا آشنا شد. در آن روزگار میهن آنها «رودزیای جنوبی» خوانده می ‌شد و آنها در کنار هم برای آزادی کشور از زیر یوغ استعمار انگلیس مبارزه می ‌کردند.

 

article-1032379-01D8481F00000578-476_468x523

sally-mugabe

 

در سال 1980 زیمبابوه به استقلال دست یافت و حاکمیت به دست اکثریت سیاه ‌پوست افتاد. موگابه به ریاست جمهوری رسید و همسر اول او سالی در امور نیکوکاری و رسیدگی به محرومان جامعه به فعالیت پرداخت. او به ویژه به خاطر خدماتش به نظام آموزشی و پزشکی کشور تا امروز محبوبیت دارد.

سالی موگابه در سال 1992 در 60 سالگی درگذشت. پس از مرگ او آشکار شد که موگابه از سال ‌ها پیش با منشی خود گریس رابطه برقرار کرده و از او صاحب فرزند هم شده است. آن دو در سال 1996 ازدواج کردند و گریس که سخت مال ‌دوست و جاه‌ طلب است، جشن ازدواج شکوهمند و پرخرجی به راه انداخت.

 گریس به عنوان دستیار موگابه و در واقع همه کاره، همواره کنار او حضور داشت.

- 2002: نام او هم در فهرست ممنوعیت دارایی اتحادیه اروپا و ممنوعیت ویزا علیه اعضای نخبه سیاسی و نظامی زیمبابوه گنجانده شد. آمریکا هم ممنوعیت ویزا را برای او اعمال کرد.

- 2009: گریس موگابه به یک روزنامه نگار انگلیسی که می خواست از او حین خروج از هتل هنگ کنگ عکس بگیرد، توهین کرد و او را مورد ضرب و شتم قرار داد. او به دلیل مصونیت دیپلماتیک محاکمه نشد.

 

1655

 

- 2010: ویکی لیکس اسنادی مربوط به یک افشاگری دیپلماتیک آمریکایی از سال 2008 را منتشر کرد که نشان می داد گریس در میان نخبگان زیمبابوه ای است که میلیون ها دلار از معادن غیر قانونی الماس به دست آورده است. او روزنامه محلی «استاندارد» را برای انتشار این داستان متهم کرد.

- سپتامبر 2014: او فقط چند ماه پس از ثبت نام در دانشگاه، مدرک دکترا را اخذ کرد؛ اقدامی که باعث اعتراض دانشجویان شد.

 

-grace-mugabe-picture-on-phd-prado

 

- دسامبر 2014: گریس موگابه به عنوان رئیس سازمان زنان در حزب حاکم «زانو پی اف» یکی از اعضای کمیته مرکزی این حزب تعیین شد؛ اقدامی که او را در میان رقبای اصلی کسب قدرت از شوهرش قرار داد.

 

Grace_Mugabe1

 

- اوت 2017: او متهم به ضرب و شتم یک مدل در یک هتل در آفریقای جنوبی شد. دولت آفریقای جنوبی به او مصونیت دیپلماتیک در برابر پیگرد قانونی داد.

 

613fb0edd3350c3f643eabf07249a17e68f25355

 

- نوامبر 2017: رابرت موگابه، «اممرن منانگاگوا» معاون خود را از کار برکنار کرد؛ اقدامی که به معنای هموار کردن مسیر برای به قدرت رساندن همسرش تعبیر شد. چند روز بعد ارتش کنترل کشور را در دست گرفت و منجر به استعفای موگابه در روز 21 نوامبر شد.

زنی که زندگی موگابه را زیرورو کرد

گریس نه تنها با زندگی مجلل و خریدهای دیوانه‌ وارش مورد نفرت جامعه زیمبابوه است، بلکه داستان‌ های زیادی از فساد اخلاقی و معاملات قاچاق او بر سر زبان ‌ها بود.

موگابه به ویژه در دهه 1990 به رهبری مستبد و خودکامه تبدیل شد و پایه‌ های حکومت خود را بر سرکوب و اختناق بنا نهاد. او که مانند تمام دیکتاتورها، خود را در همه کارها و دانش ‌ها صاحب صلاحیت می ‌دانست، ظرف چند سال کشور را در انبوه بحران ‌های اقتصادی و اجتماعی غرق کرد.

گریس به امور سیاسی علاقه‌ ای نداشت تا این که از سال 2014 «مهارت و استعداد» ادعایی خود را در عالم سیاست کشف کرد: نخست ظرف چند روز از دانشگاه زیمبابوه در رشته جامعه‌ شناسی عنوان دکترا کسب کرد و بعد هر روز بیشتر در مجامع عمومی ظاهر شد و ریاست سازمان زنان حزب حاکم را به دست گرفت.

 

00291530_7e48424491befe6bfc256aeb25ab2841_arc614x376_w614_us1

 

نفوذ گریس و فرزندانش در کشور روز به روز ابعاد گسترده ‌تری پیدا کرد تا آنجا که بسیاری او را جانشین قطعی موگابه می ‌دیدند و مقابل آنها به پا خاستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.