به دنبال تشدید تنش در روابط برلین و ریاض، دولت عربستان سفر نماینده ویژه خود در امور یمن به برلین را لغو کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه تایمز انگلیس گزارش داد روابط آلمان وعربستان سعودی روند تنش ‌آمیزی را طی می‌ کند. دولت عربستان پس از فراخواندن سفیر خود در آلمان، سفر نماینده ویژه خود در امور یمن به شهر «برلین» را نیز لغو کرد.

روز یکشنبه عربستان سعودی عمق ناخشنودی خود از موضع ‌گیری اخیر وزیر خارجه آلمان را به نمایش گذاشت. قرار بود که در این روز نماینده‌ ویژه‌ عربستان سعودی در امور یمن به برلین سفر کند و با مسئولان وزارت خارجه‌ این کشور در مورد وضعیت فاجعه‌ بار یمن و چگونگی کمک‌ رسانی به نیازمندان در این کشور جنگ ‌زده، دیدار و گفت‌ و گو کند. اما بامداد یکشنبه ریاض اعلام کرد که این ملاقات انجام نخواهد شد.

روز شنبه عربستان سعودی سفیر خود را از برلین فراخوانده بود. گفته شد که این اقدام برای رایزنی درباره‌ اظهارات اخیر «زیگمار گابریل» وزیر خارجه‌ آلمان انجام شده است.

پس از آنکه گابریل اظهار داشت که سعد حریری خلاف میل خود در ریاض نگاه داشته شده، عربستان سعودی اعلام کرد که سفیر خود در برلین را در اعتراض به این سخنان فراخوانده است.

وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «جبران باسیل» همتای لبنانی‌ اش، ضمن هشدار نسبت به تشدید تنش ها در خاورمیانه با لحنی کم سابقه گفته بود که «آلمان قاطعانه در کنار لبنان ایستاده است».

زیگمار گابریل همچنین افزوده بود «ایجاد یک منطقه ناآرام دیگر، آخرین چیزی است که مردم خاورمیانه در حال حاضر به آن نیاز دارند».

گابریل همچنین اظهار داشته بود که سعد حریری برخلاف میل خود در عربستان است و اجازه خروج ندارد.

این سخنان پیش از هر چیز با واکنش سعد حریری روبرو شد و او در توئیتر خود نوشت: «این که گفته شده بود برخلاف میلم در عربستان نگهداشته شده ‌ام و اجازه خروج ندارم، دروغی بیش نیست. در راه فرودگاه هستم، آقای زیگمار گابریل!»

بر اساس گزارش رویترز، وزارت خارجه عربستان روز شنبه اعلام کرد که در واکنش به آنچه که سخنان «بی‌ اساس» زیگمار گابریل خوانده شده، یادداشتی اعتراضی به سفیر آلمان در ریاض تسلیم خواهد کرد، و سفیر خود را نیز برای مشورت به ریاض خوانده است.

در این زمینه خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از بیانیه وزارت خارجه این کشور، چنین اظهاراتی را «مایه تعجب و نارضایتی پادشاهی عربستان سعودی» خوانده و آن را «بیهوده و مبتنی بر اطلاعات اشتباه» توصیف کرده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که سخنان وزیر خارجه آلمان به ایجاد ثبات در منطقه کمکی نمی‌ کند.

سعد حریری نخست ‌وزیر لبنان دو هفته قبل و در جریان سفر به عربستان سعودی از سمت خود استعفا کرد و همزمان حزب ‌الله لبنان را متهم به ایجاد هرج‌ و ‌مرج در منطقه کرد.

کناره‌ گیری ناگهانی حریری و ادامه اقامتش در عربستان به نگرانی‌ هایی درباره ثبات لبنان دامن زد و در این مورد رئیس‌ جمهور لبنان اعلام کرد که استعفای او را تا زمان بازگشت به لبنان نخواهد پذیرفت.

حریری روز شنبه پس از ترک عربستان به فرانسه سفر کرده است و گزارش‌ ها حاکی از تصمیم او به بازگشت به لبنان در چهارشنبه این هفته و همزمان با روز استقلال این کشور است.

بسیاری از مقامات لبنانی معتقدند استعفای غیرمتعارف و غافلگیر کننده حریری آن‌ هم در ریاض تحت فشار عربستان و با هدف ضربه زدن به حزب الله در داخل و خارج لبنان انجام شده است. رئیس جمهور لبنان نیز در واکنش به استعفای حریری تاکید کرد سعد حریری در عربستان بازداشت شده و لبنان این را اقدامی خصمانه می‌داند.

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان تاکید کرده است که تنها در صورت بازگشت حریری می تواند در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش استعفای وی تصمیم گیری کند.

مطابق برخی گمانه‌ زنی‌ ها استعفای سعد حریری تحت فشار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان انجام شده که قصد دارد از این طریق اوضاع لبنان را بحرانی کند و بهانه‌ ای برای رویارویی با حزب‌ الله به دست آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.