رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرده است که آماده است برای رفع بحران سیاسی زیمبابوه و حل اختلاف بین گروه های رقیب در دولت آن کشور میانجیگری کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از گاردین، «جاکوب زوما» رئیس جمهور آفریقای جنوبی امروز چهارشنبه در واکنش به تحولات سیاسی در زیمبابوه به نیابت از جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) اعلام کرد: «کشورهای منطقه با دقت و نگرانی اوضاع سیاسی در جمهوری زیمبابوه را زیر نظر دارند. جامعه توسعه جنوب آفریقا و به ویژه آفریقای جنوبی همچنان آماده است تا برای حل بن بست سیاسی در زیمبابوه کمک کند. »

وی خواستار حفظ آرامش و خویشتنداری در این کشور شد و ابراز امیدواری کرد تحولات در زیمبابوه منجر به تغییر دولت مغایر با قانون اساسی نشود زیرا این روند با مواضع جامعه توسعه جنوب آفریقا و اتحادیه آفریقا همخوانی ندارد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی که در همسایگی زیمبابوه قرار دارد، گفت با موگابه تلفنی حرف زده و او تایید کرده‌ است که او و همسرش سالم هستند اما در حصر خانگی قرار دارند.

وی اعلام کرد که آماده است برای رفع بحران سیاسی زیمبابوه و حل اختلاف بین گروه های رقیب در حکومت آن کشور میانجیگری کند. 

مقامات آفریقای جنوبی اعلام کردند جاکوب زوما رئیس جمهور این کشور دو تن از وزرای خود را به زیمبابوه اعزام کرده است. ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهور، وزیر دفاع و وزیر امنیت کشور را به زیمبابوه اعزام کرده است تا با رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه و مقامات ارتش این کشور دیدار کنند.

بنابر گزارش‌ ها از زیمبابوه، ارتش این کشور با حضور نظامی در خیابان‌ ها، اداره اوضاع را در دست گرفته و رابرت موگابه، رئیس جمهور 93 ساله این کشور را به همراه همسرش «گریس» در بازداشت خانگی قرار داده است.

با این حال ارتش زیمبابوه با تکذیب کودتا در این کشور، تاکید کرده است تنها هدفش، کنار زدن «جنایتکاران» اطرافِ رابرت موگابه است.

ناآرامی‌ ها در هراره، پایتخت زیمبابوه پس از آن آغاز شد که رابرت موگابه معاون خود،‌ «امرسون منانگاگوا» را برکنار و همسر خود گریس را جایگزین او کرد.

رابرت موگابه که پیرترین رئیس جمهور در جهان محسوب می‌ شود، از حدود چهار دهه پیش قدرت را در زیمبابوه در اختیار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.