آیا ارتش قدرت را به نیروهای غیرنظامی - به ویژه رئیس سابق دولت و فرمانده کل، موگابه باز می گردانند - یا اینکه برای غصب حکومت وسوسه خواهند شد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در تحلیلی نوشت: آیا در زیمبابوه کودتا شده؟ بله پاسخ مثبت است. نیروهای ارتش قدرت را به دست گرفته اند، ساختمان تلویزیون ملی را به اشغال درآورده اند و خیابان های هراره مملو از خودروهای زرهی و سرباز است. اکنون مشخص است که آنها چرا دست به این اقدام زده اند. این یک حمله پیشگیرانه از سوی ارتش برای متوقف کردن گریس موگابه، همسر 53 ساله رئیس جمهور و تلاش او برای گرفتن قدرت از همسرش بوده است.

در ماه های اخیر شانس بانوی اول برای ریاست جمهوری زیمبابوه افزایش یافته بود.

اما نظامیان ارشد نگران روی کار آمدن گریس و اطرافیانش هستند. آنها همچنین معتقدند که او فردی فاسد و بی کفایت است و می دانند که خشونت های بانوی اول و همچنین همراهان و پسرانش، او را به فردی نامحبوب در زیمبابوه تبدیل کرده است.

سربازان همچنین نگران وخامت بیشتر اوضاع اقتصادی هستند. تورم و سقوط ارز  زیمبابوه در حال حاضر بسیاری را با آسیب های مالی مواجه کرده و درآمد افسران و سربازان نیز با کاهش روبرو شده است. دستمزد میلیون ها کارمند دولتی - سربازان، پلیس ها، کارمندان دولت و برخی دیگر - ماه ها است که پرداخت نشده است. این بدان معناست که تغییر قدرت در این کشور اگر با شور و شوق از سوی مردم پذیرفته نشود، دستکم با مخالفت هم روبرو نخواهد شد.

در چند روز آینده تحولات مهمی رخ خواهد داد. هر چیزی که اتفاق می افتد، احتمالا با هرج و مرج بسیاری همراه خواهد بود - هرچند که مقاومت خشونت آمیز در برابر خلع موگابه از قدرت شگفت آور خواهد بود.

هنگامی که گرد و خاک این کودتا بخوابد، و احتمال روی کار آمدن گریس و جناح او معکوس شود، سربازان باید تصمیم بگیرند. آیا آنها قدرت را به نیروهای غیرنظامی - به ویژه رئیس سابق دولت و فرمانده کل، موگابه باز می گردانند - یا اینکه برای حکومت بر این کشور وسوسه خواهند شد؟ آیا آنها با منانگاگوا تماس خواهند گرفت تا قدرت را با گریس موگابه به دست بگیرد؟

دو مورد از اتفاقات مهم پیش رو، کنفرانس سالانه زانو-پی‌ اف در ماه آینده و همچنین انتخابات سال آینده خواهد بود. ناظران پیش بینی می کنند ارتش زمان هر دو برنامه را کمی جلوتر بیاندازد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.