به رغم حمایت« دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به طور کامل از عربستان سعودی اما ایالات متحده آمریکا اشاره به این می کند که تمایل دارد عربستان در نزاع منطقه ای اش با ایران موضعی محتاط تر اتخاذ کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: کارشناسان بر این باورند که به رغم حمایت« دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به طور کامل از عربستان سعودی اما ایالات متحده آمریکا اشاره به این می کند که تمایل دارد عربستان در نزاع منطقه ای اش با ایران موضعی محتاط تر اتخاذ کند.

دولت ترامپ با دیدگاه عربستان که ایران را خطر منطقه ای می داند موافق است و از عربستان پس از حمله موشکی نیروهای هوادار ایران در اراضی یمن به عربستان سعودی که این موشک قدرت این نیروها برای حمله پایتخت عربستان سعودی را نشان داد، به شدت حمایت کرد.

ترامپ روابطی گرم تر با سعودی ها برقرار کرد این در حالی است که روابط سعودیها با آمریکا در دوران«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق متشنج بود. ترامپ همچنین ریاض را به عنوان نخستین ایستگاه خود در نخستین سفره دوره ای بین المللی به خارج از آمریکا قرار داد و وعده داد که اقدامی قوی تر در رویارویی با ایران انجام می دهد. به رغم آن واشنگتن که دارای نیروهایی در سوریه و عراق است موضع منعطف تری در قبال رویارویی در منطقه ای که از آشوب ها رنج می برد از خود نشان می دهد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه خواستار رسیدن کمک های انسانی به یمن بدون مانع شد آن هم پس از آن که عربستان این کشور را برای جلوگیری از رسیدن سلاح به مبارزان حوثی هم پیمان با ایران به محاصره کامل در آورد.

یک روز پس از آن نیز «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که وی همچنان «سعد حریری» نخست وزیر لبنان را به عنوان نخست وزیر به رسمیت می شناسد به رغم آن که وی استعفای غیرمنتظره اش را از ریاض در چهارم ماه نوامبر اعلام کرد.

حریری در بیانیه استعفایش از که تلویزیون پخش شد اعلام کرد که وی از ترورش می ترسد و در ادعاهایی ایران و حزب الله همپیمانش در لبنان را متهم به فتنه انگیزی در جهان عرب کرد؛ امری که لبنان را به صدر رقابت میان عربستان و ایران برد.

برخی مسئولان آمریکایی گفتند که سعودی ها به رهبری شاهزاده «محمد بن سلمان»ولیعهد عربستان حریری را «تشویق» به کناره گیری از پست خود کردند و مسئولان لبنانی می گویند که حریری در عربستان در بازداشت به سر می برد؛ اتهامی که ریاض آن را رد می کند. با وجود این حریری هیچ گونه اظهارنظری علنی درباره اینکه آیا وی همانطور که می خواهد آزاد است یا نه بیان نکرد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد:« نقش هر گونه شبه نظامیانی را در لبنان یا نقش نیروهای خارجی(!) که ثبات این کشور را تهدید می کنند یا استفاده از لبنان به عنوان پایگاهی که دیگران را تهدید می کنند، نمی پذیرد».

زمانی که خواسته شد که ایالات متحده عربستان را تشویق کند که واکنش محتاط تری اتخاذ کند، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای در روز شنبه درباره لبنان پاسخ دادند.

«پل سالم» معاون ارشد رئیس پژوهشکده خاورمیانه که یک مرکز پژوهشی در واشنگتن است گفت که تیلرسون با موضع عربستان در توصیف کشور لبنان به اینکه گروگان حزب الله است، موافق نیست.

«این مهم است».وی افزود که تیلرسون در اشاره به اسرائیلی ها نیز می گوید که «اکنون زمان مناسب برای رویارویی با لبنان نیست». تیلرسون این را در اشاره به ترسی گفت که اسرائیلی ها از مدتی طولانی تا کنون درباره رشد قدرت نظامی حزب الله احساس می کنند.

«رای تاکیه» یکی ازاعضای ارشد در شورای روابط خارجی گفت که وی بر این باور است که دولت ترامپ همچنان تلاش می کند که سعودی ها را در رویارویی با ایران بدون آن که ثبات منطقه به هم بریزد، ادامه می دهد.

وی افزود:« این یک عملیات توازن دقیق است. عملیاتی که شامل حمایت از همپیمانان در سیاستی که دولت با آن موافقت کند در حالی که تلاش می کند پیامدهای آن را کم کند».

بیانیه تیلرسون همچنین همه طرف ها را داخل و خارج از لبنان تشویق به احترام گذاشتن به استقلال لبنان کرد و گفت که نیروهای خارجی هیچ نقشی نباید داشته باشند.

به شکل معمول ایالات متحده آمریکا از ایران و حزب الله به دلیل نقش آنها در لبنان انتقاد می کند. با وجود این تأیید حریری و دولت لبنان توسط تیلرسون با موضعی که عربستان که لبنان و حزب الله را به عنوان یک طرف دشمن خود اتخاذ کرد، در تناقض است.

«اف .گریگوری گوس» رئیس اداره امور بین الملل در دانشگاه «تکزاس ای. اند ام» گفت: « من بر این باورم که تیلرسون یک دیپلمات آمریکایی از نوع قدیمی است و دیپلماسی قدیمی آمریکا در خاورمیانه بر ثبات تمرکز دارد»

گوس افزود:« من کاملا مطمئن نیستم که آیا این موضع موضع رئیس جمهور ایالات متحده است یا خیر».

 

ترس از پاک سازی ها در عربستان

تحرکات عربستان با پاک سازی های گسترده و بازداشت های گسترده در چارچوب مبارزه با فساد همزمان شده است که محمد بن سلمان ولیعهد به راه انداخته است که باعث شد وی قدرت را در چنگ خود بگیرد.

ترامپ در واکنش به بزرگترین عملیات بازداشت های گسترده شاهزاده ها و مسئولان عربستانی در تاریخ مدرن این کشور در توئیتی در توییتر در روز دوشنبه گذشته نوشت که وی اعتماد زیادی به ملک سلمان پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور دارد.

ترامپ در توئیتی دیگر نوشت:« آنها به خوبی می دانند که دارند چه کار می کنند».

مسئولان آمریکایی کنونی و سابق که عربستان را به خوبی می شناسند می گویند که تأیید و حمایت گسترده ترامپ از  شاهزاده محمد بن سلمان این رهبر جوان عربستانی را تشویق کرده است.

تیلرسون به روزنامه نگاران گفت که عملیات پاکسازی به نظر با نیت مثبت صورت گرفته است اما عملیات بازداشت مسئولان شناخته شده برای واشنگتن از مدت ها پیش برای ایالات متحده آمریکا، نگران کننده است.

وی افزود:« این بازداشت ها نگران کننده مگر آن که به شکل واضح تری ببینیم که چگونه با این اشخاص رفتار می شود».

«جارد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ که روابط عمیق و گرمی با شاهزاده محمد برقرار کرده است اخیرا از عربستان بازگشته است؛ امری که گمانه زنی هایی درباره اینکه وی از طرح ولیعهد خبر داشته است به راه انداخته است.یک مسئول بلندپایه در دولت آمریکا گفت که آمریکایی ها از قبل در این زمینه اطلاعاتی نداشته اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.