رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار با رئیس جمهور فیلیپین در ویتنام دیدار کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار امروز شنبه با «رودریگو دو ترته»رئیس جمهور جنجالی فیلیپین در کنفرانس همکاری اقتصادی کشورهای آسیا و اقیاونس آرام(اپک) در ویتنام دیدار کرد.

«هاروی روک» سخنگوی دو ترته به خبرنگاران گفت که نشست« کوتاه ولی گرم و دوستانه بود...دو رهبر احساس رضایت کردند زیرا بالاخره آنها رو در رو با هم دیدار کردند».

روک افزود که ترامپ به دوترتی گفت که «فردا می بینمت».

دو رهبر جنجالی در «دانانگ» برای مشارکت در کنفرانس اپک حضور دارند. ترامپ قرار است روز یکشنبه فردا برای حضور در نشست اتحادیه کشورهای شرق آسیا (آسه آن) در آخرین مرحله از سفر دوره ای اش به آسیا که 12 روز طول می کشد، به مانیل پایتخت فیلیپین سفر کند.

دوترته روز چهارشنبه گفت که اگر ترامپ مساله حقوق بشر در فیلیپین را مطرح کند از رئیس جمهور آمریکا خواهد خواست که «دست بردارد و حرف نزند».

بیش از 3هزار و 900 فیلیپینی طی جنگ علیه مواد مخدر در این کشور کشته شدند این در حالی است که پلیس این اتفاق را عملیات دفاع از خود توصیف کرده است. منتقدان می گویند که اعدام بدون محاکمه صورت می گیرد ولی پلیس این گمانه زنی ها را رد کرده است.

با وجود این، ترامپ که در داخل با انتقاداتی به دلیل نادیده گرفتن حقوق بشر در خارج از این کشور رو به روست، از دوترته در ماه می گذشته از رسیدگی اش به مشکل مواد مخدر  تقدیر کرده است.

«سونگ کیم» سفیر ایالات متحده آمریکا در مانیل نیز ماه گذشته گفت که حقوق بشر و حاکمیت قانون از جمله مسائلی است که ترامپ و دوترته به احتمال زیاد در رایزنی های دو جانبه آن را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس جمهور فیلیپین در آخرین اظهارات جنجالی و چالش برانگیز خود در یک سخنرانی جهت تقویت اقدام هایش برای جنگ علیه مواد مخدر پیش از نشست اش با شماری از رهبران جهان در مانیل گفت که وی زمانی که نوجوان بود یک نفر را تا حد مرگ چاقو زده است.

وی در سخنرانی خود در جمع اقلیت فیلیپینی ها در شهر دانانگ ویتنام تهدید کرد که «انیس کالامار» کمیسر ویژه سازمان ملل در زمینه عملیات اعدام بدون محاکمه یا اعدام خشونت بار را «سیلی می زند» و منتقدان عملیات گسترده اش برای از بین بردن تجارت مواد مخدر را «حرام زاده» توصیف کرد.

دو ترته سال گذشته نیز به «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا توهین کرده بود. دوترته در اظهاراتی توهین آمیز گفت« او (اوباما) فکر می کند کیست؟ من عروسک در دست آمریکا نیستم. من رییس جمهور کشوری مستقل هستم و یه هیچ کس به جز مردم کشورم جواب پس نمی دهم... حرامزاده، فحش بارانت می کنم».

دوترته این سخنان را در واکنش به سخنان رییس جمهور سابق آمریکا درباره به بحث گذاشتن نگرانی از کشتار بی حساب و کتاب قاچاقچیان مواد مخدر در فیلیپین در دیدار با همتای فیلیپینی که قرار بود در نشست آسه آن در لائوس برگزار شود،مطرح کرد.

پس از اظهارات اوباما، دوترته با توهین به اوباما و حرامزاده خطاب کردن او، گفت در آن دیدار اگر اوباما بخواهد آن مساله را پیش بکشد و او را مورد بازجویی قرار دهد، در همان جلسه و در قابل چشم همگان او را فحش باران خواهد کرد.

دوترته از محبوبیت زیادی در فیلیپین برخوردار است زیرا بسیاری از مردم این کشور بر این باورند که امنیت بهبود پیدا کرده است. دوترته 72 ساله در سال 2016  پس از وعده اش برای ریشه کن کردن تجارت مواد مخدر به قدرت رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.