بیش از خود اتحادیه اروپا، چپ های اروپایی در بحرانی فراگیر فرو رفته اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله گزارش داد از روز جمعه شماری از گروه‌ های چپ اروپایی در جنوب فرانسه گرد آمده‌ اند. هدف آنها همبستگی با پناهجویان و مهاجران است، اما در پس این ایده، آنها هدفی بزرگ تر دارند: احیای چپی که در اروپای امروز دیگر نقش مهمی ایفا نمی‌ کند.

اولین گردهمایی چپ‌ های اروپایی روز جمعه در بندر قدیمی «مارسی» آغاز به کار کرد. شعار اصلی این گردهمایی دو روزه، انتقاد از سیاست اتحادیه اروپا در قبال مهاجران و پناهجویان است.

در این گردهمایی گروه‌ ها و تشکل های چپ از تقریبا تمام کشورهای اروپایی حاضر شده‌ اند تا درباره یک «اتحادیه اروپا»ی متفاوت بحث کنند؛ اتحادیه‌ ای تازه از کشورهای اروپایی که به مهاجران و پناهجویان با نگاه مهربانی و عطوفت بنگرد و از آنها هراس نداشته باشد.

انتخاب مارسی از این جهت است که این شهر سیمایی چندفرهنگی دارد و طبقه کارگر به ویژه از میان کارگران مهاجر وزن بالایی در آن دارند.

در کنفرانس دو روزه‌ مارسی گروه‌ های زیادی از چپ افراطی گرفته تا چپ میانه، شماری از سازمان‌ های کمونیستی و سوسیالیستی شرکت دارند. مهم ترین آنها بی‌ تردید حزب چپ‌ های آلمان است که هم در مجلس اروپا و هم در پارلمان کشور بیش ترین نمایندگان را دارد.

گروه‌ های حاضر در گردهمایی در یک دیدگاه اتفاق نظر دارند: اتحادیه اروپا در بحران فرو رفته است که خروج انگلیس (برگزیت) و سرنوشت کاتالونیا تنها دو عارضه آشکار این بحران است.

برگزیت

دور ششم مذاکرات برگزیت بین اتحادیه اروپا و انگلیس از سر گرفته شده است و به نظر می رسد در این دور برخلاف دوره‌ های گذشته مذاکرات که بدون نتیجه و کسب توافق به پایان رسید، توافق هایی هر چند نه به اندازه کافی در حال شکل گیری است.

 

The-EU-will-reject-a-bespoke-post-Brexit-trade-deal-877730

 

پیشرفت هایی حاصل شده است اما راه زیادی برای پایان دادن به مذاکرات مانده است. تببین مرزهای جدید، حقوق شهروندان و بودجه طلاق انگلیس از اتحادیه اروپا. انگلیس امیدوار است محور دور بعدی مذاکرات موضوع صادرات و واردات بین اتحادیه اروپا و این کشور باشد.

برخی از طرفداران برگزیت در دولت «ترزا می» بر این باورند که دولت باید بدون امضای هرگونه توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود. آنها بر این باورند که اتحادیه اروپا نیز نیازمند یک جدایی نظام‌ مند است و انگلیس باید در برابر هر فشاری مقاومت کند.

با این حال یک دیپلمات ارشد اروپایی بر این باور است که برای زمینه سازی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نباید شتابزده عمل کرد. آنها در اظهار نظرهای رسمی خود می گویند که انگلیسی ها برای خروج باید با دستی پر پول وارد مذاکرات شوند.

سرنوشت کاتالونیا

روز اول اکتبر، دولت محلی کاتالونیا همه‌ پرسی استقلال از اسپانیا را برگزار کرد که اکثریت بیشتر رای‌ دهندگان به آن رای موافق دادند. دادگاه قانون اساسی اسپانیا این همه‌ پرسی را غیرقانونی و نتیجه آن را فاقد اعتبار اعلام کرده بود اما دو هفته گذشته، دولت محلی کاتالونیا لایحه اعلام یک جانبه استقلال را در پارلمان محلی مطرح کرد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

 

8a6aa3e172904267bcbc3857b72dbb2a

 

دولت اسپانیا در واکنش به اعلام یک جانبه استقلال، دولت محلی را برکنار و پارلمان محلی را منحل کرد و اداره امور این منطقه را به طور موقت در دست گرفت. تعدادی از وزیران عضو دولت محلی نیز به اتهام نادیده گرفتن حکم دادگاه قانون اساسی علیه اعلام استقلال بازداشت شدند.

قرار است انتخابات پارلمان محلی کاتالونیا روز 21 دسامبر برگزار شود و دولت مرکزی امیدوار است مشارکت گسترده مخالفان جدایی از اسپانیا در کاتالونیا، که بسیاری از آنان در همه‌ پرسی استقلال شرکت نداشتند، باعث شود دولتی با نگرشی معتدل‌ تر نسبت به پذیرش اسپانیا در این منطقه بر سر کار بیاید.

منطقه کاتالونیا از ثروتمندترین مناطق اسپانیاست و اهالی آن معتقدند که کمک مالی دولت مرکزی به این منطقه به مراتب کمتر از عوایدی که از این منطقه به دست می آورد.

بحران چپ

چپ‌ گرایان گرایش نئولیبرال را منشا بسیاری از ناهنجاری‌ ها و نابسامانی‌ های کنونی در اتحادیه اروپا می‌ دانند. به عقیده آنها ایده‌ های نئولیبرال، که در نزد دولتمردان راست گرا بسیار محبوب هستند، چیزی جز فقر و تیره‌ روزی بیشتر برای توده مردم به همراه نیاورده‌ اند.

«آن سابورن» نماینده حزب کمونیست فرانسه در این گردهمایی تصریح کرد: «کار اتحادیه اروپا تمام است. این اتحادیه به تقویت نیروهای ناسیونالیست افراطی در سراسر اروپا منجر خواهد شد.»

اما حتی بیش از اتحادیه اروپا، خود چپ های اروپایی در بحرانی فراگیر فرو رفته اند. این پدیده را بیش از هر جا در همین گردهمایی می‌ توان دید.

در شرایطی که حزب کمونیست فرانسه، که روزگاری حزبی پر اهمیت و بزرگ ترین نیروی چپ فرانسه بود و امروز به حزبی کم‌ توان تبدیل شده در گردهمایی حضور دارد، «جنبش نافرمانی»  به رهبری «ژان لوک ملانشون»که امروزه بزرگ ترین نیروی چپ‌ گرای فرانسه است، در اجلاس شرکت نکرده است.

با وجود این، هدف اصلی شرکت‌ کنندگان در کنفرانس دو روزه‌ چپ در مارسی این است که جان تازه‌ ای به جنبش اعتراض مدنی بدمند، که آن را در وحدت تشکیلاتی چپ‌ گرایان می‌ بینند؛ وحدتی که باید نخست در چارچوب ملی تحقق یابد و سپس در عرصه اروپایی و سرانجام در پهنه بین‌ المللی.

به نظر برگزارکنندگان اصلی کنفرانس، تنها یک چپ مدرن، متحد و متشکل است که می‌ تواند در اروپای امروز نقشی برجسته ایفا کند. آنها می‌ گویند که مبارزه چپ امروز سه زاویه دارد: دفاع بنیادی از دموکراسی، مبارزه در راه عدالت اجتماعی و نبرد برای حفظ محیط زیست.

گروهی دیگر مبارزه در راه خلع سلاح عمومی را نیز از اهداف چپ امروز می‌ دانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.