«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه را که آلمان و هلند را به اقدامات «نازیستی» متهم کرده بود، «غیرقابل قبول» خواندند.

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه امروز پنجشنبه ضمن اعلام محکومیت اظهارات اردوغان از سوی رهبران آلمان و فرانسه به نقل از دفتر رئیس جمهوری فرانسه گزارش داد: دو طرف به دنبال گفت و گو تلفنی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که مقایسه آلمان و هلند با نازیسم و اظهارات تهاجمی علیه آلمان و سایر اعضای عضو اتحادیه اروپا را غیرقابل پذیرش قلمداد می کنند. 
ترکیه و اروپا به دنبال جلوگیری هلند از برپایی گردهمایی های تبلیغاتی وزیران ترکیه گرفتار تنشی دیپلماتیک شد. هدف این گردهمایی ها جلب حمایت از همه پرسی اصلاحات قانون اساسی است که اختیارات اردوغان را گسترش می دهد.
رئیس جمهوری ترکیه بارها کشورهای اروپایی را به اقدامات مشابه «نازی ها» متهم کرده است، اتحادیه اروپا به آنکارا درباره چنین رفتارهایی هشدار داده است.
اردوغان امروز پنجشنبه نیز به «مارک روته» نخست وزیر هلند گفت با وجود شکست حزب راست افراطی در انتخابات پارلمانی این کشور، ترکیه را به عنوان یک کشور دوست از دست داده است.
وی در یک سخنرانی تلویزیونی با خطاب قرار دادن روته گفت: ممکن است به عنوان حزب اول در انتخابات پیروز شده باشی اما باید بدانی که ترکیه را به عنوان یک دوست از دست داده اید. 
به گزارش ایرنا، روابط برلین و آنکارا به دنبال جلوگیری از گردهمایی سیاسی در آلمان دچار تنش شد. آلمان نگرانی از مسائل امنیتی را علت این اقدام خودعنوان کرد. اردوغان در محکومیت ممنوعیت اعمال شده از سوی آلمان آن را اقدامی فاشیستی و نازیسم توصیف کرد که خشم دولت برلین را برانگیخت.
به دنبال جلوگیری از گردهمایی سیاستمداران ترک در آلمان، هلند نیز اقدام مشابهی را بکار بست. اردوغان در واکنش، هلند را به قتل عام سربرنیتسا در سال 1995 متهم کرد. 
نخست وزیر هلند روز سه شنبه گذشته اظهارات رجب طیب اردوغان درباره سربرنیتسا را تحریف آشکار تاریخ خواند. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.