این نخستین بار نیست که جنبش انصار الله موشک بالستیک به عربستان شلیک می کند و آن هم به خود ریاض پایتخت این کشور موشک شلیک می کند لیکن نخستین بار است که به گفته شبکه تلویزیونی «بی بی سی» با دقت بسیار زیاد به هدف یعنی به فرودگاه «ملک خالد» در ریاض می رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات جنگ یمن و عربستان پرداخت و نوشت:  عربستان سعودی تبدیل به خبرساز و محور خبرها شده است آن هم پس از آن که به شکل چشمگیری به دور از خبرها و واکنش ها بود و ما مجبور بودیم که سه روز حداقل منتظر بمانیم تا واکنش این کشور به حوادث مهم و سرنوشت ساز مانند سفر «محمد انور السادات» به قدس اشغالی یا امضای توافقنامه کمپ دیوید را بدانیم.

ما در این جا در صدد سخن گفتن از بازداشت 11 شاهزاده که برخی از آنها از نوع سنگین وزن هستند مانند شاهزاده «الولید بن طلال» و پیش از وی شاهزاده «متعب بن عبدلله» رئیس گارد ملی سابق به اتهام فساد. این تحولی است که در جای دیگری به آن می پردازیم ولیکن در اینجا درباره شلیک موشک بالستیک سخن می گوییم که جریان«انصار الله» حوثی شلیک کرده و این موشک به ریاض پایتخت عربستان رسید و حالتی از به هم ریختگی و سردرگمی بی سابقه در عربستان به وجود آورد.

این نخستین بار نیست که جنبش انصار الله موشک بالستیک به عربستان شلیک می کند و آن هم به خود ریاض پایتخت این کشور موشک شلیک می کند لیکن نخستین بار است که به گفته شبکه تلویزیونی «بی بی سی» با دقت بسیار زیاد به هدف یعنی به فرودگاه «ملک خالد» در ریاض می رسد.

بیانیه رسمی صادره از وزارت دفاع عربستان گفت که این موشک در هوا و در منطقه شمالی ریاض منهدم شد و تکه های آن در نزدیکی فرودگاه سقوط کرد لیکن پروازها به شکل عادی در این فرودگاه ادامه یافت.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفتند که آنها صداهای انفجارهایی همچون رعد وحشتناک شنیدند که یکی از این شاهدان گفت که بین شش تا دوازده صدای انفجار شنیده است.

تلگراف ها و تماس های همبستگی بر سر ملک« سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان  توسط پادشاهان اردن، بحرین و روسای امارات و مصر و دبیر کل اتحادیه عرب و همتای آن یعنی دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و غیره فرو ریخت که تأکید می کند این موشک که از نوعـ«برکان2» (به گفته نویسنده این سرمقاله)ساخت ایران با همه موشک های سابق از حیث توانش برای تهدید امنیت داخلی عربستان فرق دارد.

حتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا وارد گود شد لیکن درباره سورپرایزها در روزها و هفته های آینده روشن تر و واضح تر سخن گفت زمانی که در یکی از توئیت های خود در حالی که در هواپیما بود نوشت:« فکر می کنم که ایران یک ضربه به عربستان  وارد آورد و سامانه دفاع موشکی بالستیک ما آن را در هوا منهدم کرد».

عربستان سعودی به شدت به این موشک بالستیک واکنش نشان داد و هواپیماهایش مواضع حوثی ها را در صنعا و مکان های دیگر در شمال یمن به شدت بمباران کردند و بر اساس گزارش های میدانی تلفات زیادی وارد آوردند که بیشتر آنها غیرنظامی هستند.

این یک جنگ نیابتی میان ایران و عربستان است که ممکن است  در آینده نزدیک با حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل به جنگ مستقیم تبدیل شود.

این موشک که به ریاض رسید یکی از مهمترین موشک هاست و مهمترین موشک در میان همتاهای خود در خاورمیانه به شمار می رود نه فقط به دلیل تأثیر روانی و نظامی آن بلکه به دلیل آن که آغاز مرحله جدیدی از نزاع در منطقه است.

حالتی از وحشت و نگرانی که این موشک در پایتخت عربستان به وجود آورد بی سابقه بود و شبکه تلویزیوینی رسمی«العربیه» برای بازتاب این وحشت به شکل سهوی و بدون آن که بخواهد اقدام کرد زمانی که دوربین هایش به فرودگاه ریاض رفت تا تأکید کند پروازها به شکل منظم و بدون توقف ادامه دارد لیکن عدسی های دوربین هایش بر تابلوی خروج تمرکز کرد که بعدا مشخص شد همه پروازها برای شرکت های داخلی بود و نمی دانیم این تمرکز عمدی بود یا اتفاقی؛ مساله دیگر این است که فعالان شبه رسمی در شبکه های اجتماعی از شهروندان در ریاض خواستند که هیچ گونه عکس یا جزئیات درباره آثار موشک منتشر نکنند زیرا این اقدام منجر به نوعی آشفتگی در پایتخت می شود و در خدمت دشمنان عربستان است.

عربستان در قلب توفان قرار گرفته است این علاوه بر آن است که خود این کشور منبع توفان ها در عین حال است چه در یمن و چه در آینده علیه قطر و لبنان و بعدها علیه ایران(!)

موشک بالستیک برکان 2 حوثی ها پایان یک مرحله و آغاز یک مرحله دیگر را ثبت می کند که عنوان آن تغییر منطقه خاورمیانه و مرزها و معادله های قدرت در آن است و روزهای آینده پر از سورپرایزهاست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.