امیر قطر اعلام کرد که کشورش نه همکاری و روابط دوحه با را قطع می کند و نه شبکه تلویزیونی الجزیره را می بندد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شیخ« تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در گفت  گو با شبکه تلویزیونی آمریکایی«سی بی اس» با ریختن آپ پاکی روی دست عربستان و متحدانش گفت که نه روابطش و همکاری با ایران را قطع می کند و نه حاضر می شود که شبکه تلویزیونی الجزیره را تعطیل کند.

در این گفت و گو که شبکه سی بی اس اعلام کرد که امروز یکشنبه پخش می کند تمیم فاش کرد که وی امیدوار بود که ایده برگزاری نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با «دونالد ترامپ» در تفرجگاه «کمپ دیوید» در ایالات متحده آمریکا به منظور تسریع در پایان دادن به محاصره قطر برگزار شود.

تمیم گفت که به منظور پایان دادن به محاصره قطر آماده است که ده ها هزار مایل به سمت کشورهای که کشورش را تحریم کرده اند راه برود اگر آنها یک گام بردارند.

وی افزود که« لیکن هیچ گونه پاسخی به پیشنهادم برای نشست کمپ دیوید دریافت نکردم».

هفته پیش شبکه انگلیسی به زبان انگلیسی موضوع نشست سران در کمپ دیوید را به عنوان جایگزین نشست شورای همکاری خلیج فارس که قرار است نشست سالیانه اش را در ماه دسامبر آینده در کویت برگزار کند، برگزار شود.

الجزیره پیشنهاد داد که نشست سران کمپ دیوید با مشارکت و فشار ترامپ چه بسا «تنها راه برون رفت» در دسترس کنونی برای پایان انزوای قطر است.

لیکن «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در پایان سفرش به عربستان سعودی در هفته گذشته گفت که ایده برگزاری نشست سران خلیج فارس و آمریکا شرایط مناسبی ندارد که مطرح کردن آن به شکل رسمی را توجیه کند.

این در حالی است که شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان بحران قطر را مساله ای بسیار بسیار کوچک در اولویت ها و اهتمام های عربستان توصیف کرد.

امیر قطر در گفت و گو با سی بی اس گفت که ایده نشست سران خلیج فارس در کمپ دیوید را طی دیدار با ترامپ در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد  و هدف از این طرح تسریع در پایان دادن به محاصره قطر توسط چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از ژوئن پیش است؛ محاصره ای که هدف از آن توقف حمایت از تروریسم توسط قطر و توقف همکاری اش با ایران است.

امیر قطر در دفاع از مخالفت اش با خواسته های کشورهای عربی با توقف ارتباط با ایران و توقف کار الجزیره گفت که این مساله مربوط به حاکمیت و استقلال قطر است و ایران را یک کشور همجوار توصیف کرد و رویکرد الجزیره را نیز «آزادی بیان» دانست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.