تعدادی از شرکت هایی که مواد مختلف از قطر وارد می کردند و در دبی حضور دارند به شکل جدی در حال فکر کردن به این هستند که کارگران خود را در پی کساد بازارشان به دلیل محاصره اعمال شده علیه قطر، اخراج کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله  انگلیسی اکونومیست در گزارشی نوشت: کشورهای محاصره کننده قطر یعنی عربستان، امارات، بحرین و مصر به دلیل محاصره امارت نفت خز و گاز خیز  کوچک قطر در خلیج فارس شروع به پرداخت بهای این محاصره کرده اند.

این مجله انگیسی در ادامه نوشت: تعدادی از شرکت هایی که مواد مختلف از قطر وارد می کردند و در دبی حضور دارند به شکل جدی در حال فکر کردن به این هستند که کارگران خود را در پی کساد بازارشان به دلیل محاصره اعمال شده علیه قطر، اخراج کنند.

به عنوان مثال برای این مساله می توان به شرکت بیمه قطر اشاره کرد که یک شاخه در ابوظبی امارات دارد و پیش از این نزدیک به 30 میلیون دلار از دفترش در آن جا در سال گذشته به دست آورد. مجوز این شرکت به دلیل نزاع کنونی در خلیج فارس در ماه سپتامبر تمدید نشد؛ امری که باعث شد که دفترش در پایتخت امارات را ببندد آن هم پس از آن که ارزش سهام اش از ابتدای تابستان به میزان 30 درصد کاهش پیدا کرد.

عربستان سعودی،امارات، بحرین و مصر در پنجم ماه ژوئن گذشته پس از آن که قطر را متهم به حمایت از جماعت های اسلامگرا از جمله جماعت اخوان المسلمین کردند مرزهای خود را به روی قطر بستند و روابط دیپلماتیک شان را نیز قطع کردند. این چهار کشور همچنین چندین خواسته از قطر ارائه کردند از جمله اینکه خواستار بسته شدن شبکه تلویزیونی الجزیره که محبوب ترین شبکه عربی است، شدند.

مجله اکونومیست در ادامه نوشت که قطر می تواند نیازهای خود را وارد کند و از گذرگاه های هوایی و زمینی که کشورهای محاصره کننده بستند، بی نیاز شود هر چند این کار برایش گرانتر و با قیمت بالاتری تمام شود به طوری که به نوشته سازمان «مودیز»قطر مجبور شده است که 39 میلیارد دلار از مجموع 340 میلیارد دلار ذخایر مالی خود را خارج کند. قطر بحران باعث شده است که همچنین نسبت بزرگی از گردشگران حاشیه خلیج فارس را از دست دهد که بر اساس برخی گزارش ها نزدیک به 70 درصد از گردشگران داخلی قطر را تشکیل می دهند ولی در هر صورت محاصره قطر به کشورهایی که محاصره اش کرده اند نیز آسیب وارد آورده است.

دبی که مرکز خدمات در منطقه به شمار می رود متحمل ضررهای زیادی به دلیل بحران خلیج فارس شده است؛ بسیاری از شرکت هایی که در قطر فعالیت می کنند دبی را به عنوان مقر خود انتخاب کرده اند و این شرکت ها به دلیل محاصره قطر متحمل خسارت ها و ضرر زیادی شده اند.

این مجله انگلیسی به نقل از یکی از مسئولان اجرایی در شرکت روابط عمومی در امارات نقل کرد که گفت شرکت وی در فکر اخراج کارکنان خود است زیرا این شرکت یک قرارداد را با شرکتی قطری از دست داد. این در حالی است که فعالان بخش مسکن و ساخت و ساز می گویند که بحران به بخش مسکن و ساخت و ساز در دبی ضربه وارد آورده است زیرا فقط در سال گذشته قطری واحدهای مسکونی به ارزش 500 میلیون دلار خریداری کردند.

بندر«جبل علی» و فرودگاه دبی که شلوغ ترین فرودگاه در منطقه است نزدیک به یک سوم محموله ها به منطقه خلیج فارس را وارد می کنند و قطر نیز نزدیک به 85 درصد از کالاهای منقول خود را با کشتی از طریق بندر جبل علی وارد می کند ولی محاصره قطر باعث شده است که دبی همه این تجارت را از دست بدهد.

در ماه سپتامبر گذشته قطر اعلام کرد که بندر بین المللی«حمد» را به قیمت نزدیک به 7.4 میلیارد دلار افتتاح کرده است و این باعث شده است که دوجه بتواند یک بندر دریایی در اختیار داشته باشد که شرکت ها بتوانند به طور کامل از بندر جبل علی امارات چشم پوشی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.