پس از تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا برای عدم تایید توافق هسته ای ایران، اروپای نگران در حلقه ای از خرابکاری های بعدی احتمالی دونالد ترامپ محاصره شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد در پی تصمیم دونالد ترامپ برای عدم تایید توافق هسته ای ایران در ماه جاری، پایتخت های لرزان اروپایی از خود می پرسند رئیس جمهور آمریکا بعد از این چه خواهد کرد.

دیپلمات ها سناریوهایی را طراحی کرده اند: یک جنگ تجاری، رویارویی نظامی علیه کره شمالی یا فروپاشی یک معاهده تسلیحاتی مربوط به دوران جنگ سرد. آنها این سوال را مطرح می کنند که آیا اتحاد بعد از جنگ آنها می تواند به حیات خود ادامه دهد؛ اگر هر کدام از این سناریوها عملی شود.

از زمان آغاز به کار دولت ترامپ در 9 ماه گذشته تاکنون، دولت های برلین، پاریس و لندن به دلیل لفاظی ها و اقدامات او در حالت هشدار قرار دارند.

اما به گفته دیپلمات ها، سیاستمداران و تحلیل گران، تصمیم گیری در مورد توافق ایران، با وجود درخواست های شخصی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، محاسبات را در اروپا تغییر داده است.

دیگر هیچ اعتمادی وجود ندارد که اروپا بتواند سه سال آینده را بدون ترس از اختلافات عمیق و احتمالا طولانی که به روابط طرفین اختلال وارد می کند، سپری کند. همچنین اینکه وی در زمان های حساس به توصیه های مشاوران خود توجهی نمی کند، خطرات را بیشتر می کند.

اضطراب به ویژه در آلمان، که هویت اش به رابطه اش با آمریکا وابسته است و وابستگی آن به واشنگتن، به خصوص در امور دفاعی و امنیتی عمیق تر از فرانسه یا انگلیس است، حادتر است.

«ولفگانگ اشچینگر» سفیر سابق آلمان در واشنگتن و رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «در برلین احساس ناامیدی وجود دارد، به این معنا که ترامپ نمی داند چه چیزی در خطر است، چرا که او عوامل تاریخی موجود را درک نمی کند.»

او گفت: «به این ترتیب، تصمیم گیری ترامپ در مورد ایران ما را به سطح جدیدی می برد. این یک نقض اعتماد است.»

تصمیم ترامپ برای عدم تایید توافق ایران لزوما آن را از بین نمی برد. این بستگی به کنگره دارد که اکنون باید تصمیم بگیرد تحریم های جدید علیه تهران را اعمال کند یا خیر. اما اتفاق نظر در اروپا این است که یک دستاورد دیپلماتیک برجسته به طور جدی تضعیف شده است.

مرکل در ماه مه به شکست در جلب اعتماد اشاره کرد زمانی که گفت که اروپا ممکن است قادر به تکیه بر آمریکا نباشد و سرنوشت خود را، در دستان خود بگیرد.

 

download (1)

 

این اظهارات پس از نشست بحث برانگیز گروه هفت (جی هفت) در شهر «سیسیل» ایتالیا بود که در آن ترامپ درخواست های متحدان خود را برای خارج نشدن از یکی دیگر از توافق های چند جانبه، پیمان آب و هوا پاریس، نادیده گرفت.

از آن زمان مرکل، که بر انتخابات و تلاش برای تشکیل یک ائتلاف تمرکز کرده است، در مورد ترامپ کمتر سخن گفته است.

در عین حال، ماکرون بیشترین تلاش های خود را برای فریفتن ترامپ انجام داده، او را برای شرکت در جشن های روز باستیل به پاریس دعوت کرده و ماه گذشته هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با او ملاقات کرده است.

ماکرون در محل برگزاری مجمع در شهر «نیویورک» از موضع ترامپ در قبال پیمان آب و هوایی و ایران گفت: «من از تلاش ها برای تغییر ذهنیت او (ترامپ) ناامید نمی شوم.»

با این حال مقامات اروپایی در خفا می گویند نگران هستند که رد برجام توسط ترامپ، پیش زمینه ای برای دیگر اقدامات اخلالگرانه واشنگتن باشد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی می گوید که احتمال می رود رویارویی بعدی در بخش تجارت باشد چرا که ترامپ برای بازنگری مجدد توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) تلاش می کند و تهدید کرده در غیر اینصورت از آن خارج می شود.

شرکت های اروپایی به ویژه خودروسازان آلمانی که در مکزیک تولید، و به آمریکا صادر می کنند، می توانند به شدت از برچیده شدن نفتا آسیب ببینند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که ترامپ تهدید برای معرفی تعرفه های واردات فولاد را عملی کند که این امر به صادرکنندگان اروپایی و همچنین چینی آسیب می رساند.

دیپلمات اروپایی گفت: «تاکنون ترامپ تهدیدهای بسیاری کرده اما آسیب های کمی به تجارت زده است، اما این بدان معنا نیست که این امر ادامه پیدا می کند. ما باید برای اقدامات حمایتی واقعی آماده شویم. هر گامی که به شرکت های اروپایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم آسیب برساند، می تواند یک موج منفی ایجاد کند.»

ضد آمریکاییسم

کره شمالی محل دیگری از نگرانی است. «تورستن بِنِر» مدیر موسسه سیاست عمومی جهانی در «برلین» پایتخت آلمان معتقد است که واکنش در اروپا به یک درگیری نظامی احتمالی در شبه جزیره کره می تواند به بدی «جنگ عراق» باشد.

در چنین درگیری مردم اروپا می توانند واشنگتن را به عنوان متجاوز ببینند. این امر می تواند احساسات ضد آمریکایی را به خطر بیندازد و اتحاد رهبران اروپایی با ترامپ را سخت کند - مهم نیست که در عمل این کار تا چه حد غیرواقعی باشد.

یک دیپلمات آلمانی به رویترز گفت: «ما باید از این واقعیت پیروی کنیم که ممکن است ما برای مدت کوتاهی با ترامپ تعامل کنیم. اما مردم آرام نمی نشینند و می گویند شما باید واکنش نشان دهید.»

نگرانی ها در مورد چنین احساساتی، گروهی از کارشناسان سیاست خارجی در آلمان را واداشته تا این ماه بیانیه ای تحت عنوان «علی رغم این همه، آمریکا» منتشر کنند و به برلین در مورد پشت کردن به واشنگتن به دلیل ترامپ هشدار دهند.

«ایسچینگر» سفیر سابق این دیدگاه را به اشتراک می گذارد. اما او نیز نگران این است که این رابطه می تواند بدتر شود.

یکی از بزرگترین ترس های او، فروپاشی پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) است که در سال 1987 توسط «رونالد ریگان» رئیس جمهور وقت آمریکا و «میخائیل گورباچف» رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق امضا شد. واشنگتن و مسکو یکدیگر را متهم به نقض این معاهده می کنند و خود گورباچف این ماه هشدار داد که این معاهده در خطر است.

ایسکینگر می گوید، برای نسل های آلمانی ها، نماد اتحادیه آتلانتیک، رئیس جمهورهای آمریکا - از «جان اف کندی»، ریگان و «بیل کلینتون» گرفته تا «باراک اوباما» بوده است.

او گفت: «اما من دیگر نمی توانم به فرزندانم بگویم که آنها با ترامپ به عنوان رئیس جمهور در این اتحاد هستند. این خیلی غم انگیز است. من نمی دانم چطور می توان از دست دادن این نماد را جایگزین کرد.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.