جان برنان تصریح کرد که این تهدید ترامپ یک مشکل دیگر را نیز به همراه دارد و آن اعلام بیزاری شمار زیادی از شرکای ماست که بخشی از این توافق هستند.

به گزارش جماران؛ مدیر سابق سازمان سیا روز پنجشنبه نسبت به تهدید رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن کشورش از توافق هسته ای هشدار داد.

به گزارش پایگاه هیل، 'جان برنان' در گفتگو با شبکه ان بی سی خاطر نشان کرد که تهدید ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران خطر تشدید تنش ها میان هم پیمانان امریکا در خاورمیانه و ایجاد خطر علیه ارتش آمریکا در منطقه را به همراه دارد.

وی در ادامه تصریح کرد که این تهدید ترامپ یک مشکل دیگر را نیز به همراه دارد و آن اعلام بیزاری شمار زیادی از شرکای ماست که بخشی از این توافق هستند.

این اولین بار نیست که جان برنان از طرح های دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته ای انتقاد کرده است. سال گذشته مدیر سابق سازمان سیا به ترامپ هشدار داده بود که خروج از برجام 'فاجعه بار' خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه گذشته و برغم آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد. 

این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.

اظهارات ضد برجامی اخیر رئیس جمهوری آمریکا نه تنها تحول مثبتی برای سیاست خارجی کاخ سفید به همراه نداشته، بلکه اتفاق نظر بی سابقه ای در حمایت از موضع ایران و برجام حتی در میان هم پیمانان باسابقه اروپایی واشنگتن به وجود آورده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.