تیم حقیقت یاب سازمان ملل که متشکل از سه کارشناس مستقل است شش روز را برای انجام مصاحبه با افرادی از پناهندگان روهینگیا از ایالت راخین در شمال میانمار گذاراند که به بنگلادش فرار کردند و در اردوگاه هایی در نزدیکی منطقه «کوکس بازار» اقامت دارند و تعداد آنها نزدیک به 600هزار نفر می رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز در گزارشی نوشت: برخی کارشناسان و محققان مربوطه در امور حقوق بشر وابسته به سازمان ملل روز جمعه اعلام کردند که پناهندگان مسلمان روهینگیا که از میانمار فرار کرده اند شهادت هایی ارائه کردند که اشاره به «شیوه هدفمند» قتل، شکنجه و تجاوز جنسی و آتش زدن خانه های اقلیت مسلمان این کشور دارد که این اقدامات وحشیانه همچنان ادامه دارد. این شهادت ها در نخستین ماموریت کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بنگلادش ارائه شده است.

«مرزوقی داروسمان» رئیس کمیته حقیقت یاب که آن را دادستان کل سابق اندونزی هدایت می کند گفت که تعداد افرادی که در حملات ارتش میانمار به مسلمانان کشته شدند معلوم نیست اما به نظر می رسد که بسیار بالاست. 

داروسمان در بیانیه ای گفت:« شهادت هایی را از اشخاصی که از روستاهای مختلف از سراسر ایالت راخین شمالی فرار کرده اند را شنیدیم. این شهادت ها اشاره به شیوه پیوسته و هدفمند اقداماتی دارد که منجر به نقض حقوق بشر به شکل فجیع شده و روی صدها هزار نفر تأثیر گذاشته است».

تیم حقیقت یاب سازمان ملل که متشکل از سه کارشناس مستقل است شش روز را برای انجام مصاحبه با افرادی از پناهندگان روهینگیا از ایالت راخین در شمال میانمار گذاراند که به بنگلادش فرار کردند و در اردوگاه هایی در نزدیکی منطقه «کوکس بازار» اقامت دارند و تعداد آنها نزدیک به 600هزار نفر می رسد.

این تیم اعلام کرد که یک تیم بزرگتر دیگر از کارشناسان متخصص در حقوق بشر وابسته به سازمان ملل نیز از هفته ها پیش تحقیقات فراگیری را آغاز کرده است.

داروسمان در ادامه گفت که« ما پس از پایان بازدید به شدت ناراحت هستیم».

تیم محققان و کارشناسان سازمان ملل که شورای حقوق بشر در ماه مارس گذشته تشکیل داد بار دیگر خواستار ورود به ایالت راخین برای مذاکره با دولت و ارتش میانمار برای کشف حقایق شد.

 

 

هزاران آراکانی پشت مرزهای بنگلادش محصور مانده‌اند

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در گفتگو با  خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که حدود 5000 مسلمان آراکانی در منطقه مرزی میانمار با بنگلادش محصور مانده‌اند.

«دنیا اسلام خان» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: «حدود 5 هزار مسلمان آراکانی که از 25 اوت امسال از حوادث خشونت‌بار در میانمار فرار کرده‌اند در خط مرزی این کشور با بنگلادش محصور هستند».

به گفته خان تعداد پناهجویان مسلمان آراکانی که به بنگلادش پناه برده‌اند نیز به 605 هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به کاهش تعداد پناهجویانی که وارد اردوگاه‌های شهر کاکس بازار بنگلادش می شوند، گفت: «پناهجویانی که قصد فرار از حوادث خشونت‌بار را دارند، به دلیل نبودن قایق نمی توانند به بنگلادش بروند».

از سوی دیگر «ژوئل میلمان» سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت در نشست مطبوعاتی در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو نیز اظهار داشت: «شمار مسلمانان آراکانی که از خشونت ارتش میانمار و بودائیان افراطی فرار کرده و به اردوگاه‌های بنگلادش پناه برده اند به 817 هزار نفر رسیده است».

ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست گذشته حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود 200 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل شمار مسلمانانی که از 25 آگوست به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به حدود 519 هزار نفر رسیده است.

از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.