خبرگزاری رویترز گزارش داد که طرح جدید سنا علیه ایران محدودیت های شدید از جمله بازرسی از هر مکان را بر برجام اعمال خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گزارش رویترز عملا گزارش مشابهی‌ که پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد این پیش ‌نویس منتشر کرده بود را تایید می‌ کند.

رویترز می ‌گوید که پیش نویس این طرح را روز سه شنبه رویت کرده است.

بر این اساس، خبرگزاری رویترز گزارش داد پیش ‌نویس طرح سنای آمریکا در مورد ایران، پس از عدم تایید برجام توسط دونالد ترامپ، را رویت کرده که در آن «شرایط سختی» مطرح شده و در صورت تصویب می‌ تواند کار بازگرداندن تحریم‌ ها را در موارد مختلف، آسان کند.

این پیش ‌نویس شرایط تازه‌ ای را مطرح می‌ کند، از جمله محدودیت‌ ها در مورد آزمایش‌ موشک‌ های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ‌ای، و یا خواست صدور اجازه برای بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از هر مرکزی که مایل به بازدید از آن باشند.

رویترز نیز مانند آسوشیتدپرس می‌ گوید این طرح را «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و «تام کاتن» دیگر سناتور جمهوری ‌خواه با حمایت دولت ترامپ تهیه کرده ‌‌اند. رویترز اعلام کرد منتقدان این طرح بر این عقیده ‌اند که تصویب آن می ‌تواند آمریکا را در موقعیت نقض یک توافق بین ‌المللی بگذارد.

در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در 20 اکتبر (28 مهر ماه) به بخش‌ هایی از پیش ‌نویس طرح اشاره شده بود مانند بازگشت تحریم‌ ها علیه تهران، در صورت آزمایش‌، ساخت یا توسعه موشک‌ های بالستیک قاره‌ پیما با قابلیت حمل کلاهک‌، از جمله هر تلاشی برای تبدیل ابزارها یا حامل‌ های پرتاب ماهواره به موشک‌ های بالستیک قاره ‌پیما.

رویترز گزارش داد‌ همان‌ طور که پیشتر نیز مطرح شده بود، این طرح خواستار بازگرداندن فوری تحریم‌ ها است، درصورتی‌ که مشخص شود ایران طی یک سال قادر به تولید سلاح هسته ‌ای است.

به گزارش رویترز، سناتور کورکر از زمان ارائه پیش‌ نویس طرح مذکور، با شماری از سناتورهای دموکرات دیدار کرده است؛ دست ‌کم برخی از سناتورها که ممکن است در تصویب طرح همراهی کنند.

اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه، کشورهایی که در کنار آمریکا نمایندگانی را در مذاکرات با تهران بر سر توافق هسته ای داشتند، با لغو آن از سوی واشنگتن به شدت مخالفت کرده ‌اند.

رویترز گزارش داد سناتور کورکر هفته پیش به این خبرگزاری گفته بود دولت آمریکا باید برای توسعه سیاست‌ تازه خود در قبال ایران، به همکاری نزدیک با هم‌ پیمانان اروپایی خود رو بیاورد.

دولت آمریکا مدعی شده ایران به روح توافق اتمی پایبند نیست. ایران این اتهام را رد کرده و متقابلا آمریکا را به عدم پایبندی به روح برجام متهم کرده ‌است. واشنگتن می ‌گوید مسائلی مانند اقدامات بی ‌ثبات ‌کننده ایران در خاورمیانه و یا آزمایش‌ های موشکی در تضاد با روح برجام است. ایران گفته است مذاکره مجدد درباره برجام را نمی پذیرد و آزمایش های موشکی اش دفاعی است و ربطی به توافق هسته ای ندارد.

دولت آمریکا باید هر 90 روز یک بار گزارشی از اجرا شدن یا اجرا نشدن برجام از طرف ایران، به کنگره ارائه‌ دهد. ترامپ در آخرین مهلت که دو هفته پیش بود، در جریان اعلام راهبرد جدید دولت خود در قبال تهران، از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرد و تصمیم گیری در مورد آن را به کنگره سپرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.