ورود اولین حزب راست بعد از جنگ جهانی دوم به پارلمان آلمان اتفاقی مهم برای کشوری محسوب می شود که هنوز شهروندانی دارد که خاطرات فجیع ترین واقعه تاریخ قرن بیستم، جنگ دوم جهانی، به دست راست های افراطی آلمان نازی را در سینه دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد اعضای حزب ضد اسلامی «جایگزین برای آلمان»، راست های افراطی این کشور برای اولین بار پس از جنگ دوم جهانی به طور رسمی در جلسه مهم پارلمان آلمان (بوندستاگ) شرکت کردند.

پیروزی حزب ضد اسلامی جایگزین برای آلمان در انتخابات سراسری این کشور اعتراضات زیادی را در روزهای اخیر در پی داشت. یکشنبه گذشته ۴۵۰ هزار نفر از مخالفان راست های افراطی و ضدمهاجر و حضور آنها در پارلمان آلمان در خیابان های شهر «برلین» تظاهرات کردند.

نمایندگان احزاب دیگر آلمان برخلاف سنت معمول که ریاست مجلس به مسن ‌ترین عضو پارلمان تحویل داده می شود، ریاست را به «ولفگانگ شوئبله» وزیر پیشین اقتصاد دادند تا «اتو سولمس» عضو حزب جایگزین برای آلمان که مسن‌ ترین عضو پارلمان بود دست کم سخنگو و رئیس پارلمان نشود. فراکسیون حزب جایگزین، ضمن اعتراض به این گزینش، درخواستی برای تجدید نظر تسلیم هیئت رئیسه موقت کرد. رئیس موقت مجلس، این درخواست را بلافاصله به رای گذاشت. رای گیری انجام شد و همه فراکسیون ‌های دیگر مجلس به درخواست حزب جایگزین رای منفی دادند. رسانه‌ های آلمان از این ماجرا به عنوان «نخستین شکست حزب جایگزین» یاد کردند.

ورود اولین حزب راست بعد از جنگ جهانی دوم به پارلمان آلمان اتفاقی مهم برای کشوری محسوب می شود که هنوز شهروندانی دارد که خاطرات فجیع ترین واقعه تاریخ قرن بیستم، جنگ دوم جهانی، به دست راست های افراطی آلمان نازی را در سینه دارند.

حزب جایگزین در سال 2013 به عنوان حزبی ضد یورو، واحد پول اروپایی، تاسیس شد اما بعدا به حزبی تبدیل شد که با مخالفت با مهاجرت و ضدیت با اسلام شناخته می ‌شد. این حزب واکنش‌ های منفی به تصمیم مرکل را برای پذیرش حدود ۹۰۰ هزار پناهجو در سال ۲۰۱۵ به نردبان ترقی خود تبدیل کرد. بین این حزب و جنبش افراطی «پگیدا» که هر هفته تظاهراتی در ضدیت با «اسلامی کردن غرب» برگزار می ‌کرد، ارتباط ‌هایی وجود داشت.

حزب جایگزین برای آلمان می‌ گوید که این کشور باید سیستم کنترل مرزی را از نو تعریف کند و مرزهای خارجی اروپا کاملا به روی مهاجران بسته شود.

سیاست‌ های ضد یوروی حزب جایگزین با سیاست‌ های دیگر گروه ‌های راست افراطی اروپا مانند جبهه ملی فرانسه و حزب استقلال انگلیس (یوکیپ) همخوانی دارد. این حزب هشدار داده که اگر اتحادیه اروپا نتواند خود را اصلاح کند و همچنان به تمرکزگرایی ادامه دهد، این حزب تمام تلاش خود را برای خروج آلمان از اتحادیه خواهد کرد.

موفقیت های راست گرایان افراطی تنها به آلمان که مهمترین قربانی این گروه ها در قرن بیستم بوده ختم نمی شود. در شرق اروپا دوشنبه خبر پیروزی «آندره بابیش» میلیاردر عوامگرا در انتخابات سراسری جمهوری چک نگرانی‌ های زیادی را برانگیخت. بابیش که به او لقب «دونالد ترامپ اروپا» را داده اند توانسته با اختلاف بسیار برنده انتخابات سراسری جمهوری چک شود و او در همین راستا نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود. با توجه به اینکه وی منتقد اساسی اتحادیه اروپا و نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است، انتخاب او بروکسل و نهادهای اروپایی را نگران کرده است.

دیگر کشورهای این منطقه مثل مجارستان و اسلواکی و اتریش نیز توسط دولت هایی متمایل به راست افراطی و ضد اسلامی اداره می شوند. «سباستین کورتس» صدراعظم آتی اتریش سه شنبه از راست های افراطی این کشور برای تشکیل کابینه دعوت به همکاری کرد. راست های افراطی در انتخابات اخیر اتریش سومین حزب پیروز بودند. اتریش مشترکا با کشورهای موسوم به «ویسگراد» که علاوه بر جمهوری چک همچنین، مجارستان، لهستان و اسلواکی هم به آن تعلق دارد در نقطه اوج بحران پناهندگان، بستن مسیر بالکان را سازماندهی کردند.

قدرت گرفتن احزاب پوپولیست و ضد اسلامی در شرق و میانه اروپا آینده این قاره بحران زده را با یک چالش جدی مواجه کرده است. مقامات و رهبران نهادهای اروپایی مستقر در بروکسل کاملا نگران قاره‌ ای هستند که کانون اصلی جنگ اول و دوم جهانی در قرن بیستم بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.